Nieprzemyślana kampania marketingowa Marvel’s Avengers sprawiła, że gracze dosyć szybko odbili się od tego tytułu. A szkoda, ponieważ dzieło studia Crystal Dynamics oferowało bardzo fajną kampanię fabularną, w której mogliśmy poznać losy Kamali Khan oraz reszty ekipy Mścicieli. Producent nie złożył broni i postanowił ponownie zawalczyć o uwagę konsumentów – tym razem przenosząc grę na konsole 9. generacji oraz oferując nową zawartość.
Polecamy: Premiery gier PC, XBOX, PS i NS
Pierwotnie gra studia Crystal Dynamics pojawiła się 4 września 2020 roku na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. 18 marca 2021 roku zadebiutowała natomiast usprawniona wersja na nowych platformach Sony i Microsoftu – mowa oczywiście o PlayStation 5 oraz Xbox Series X|S.
Wszystkie osoby, które posiadają już grę na PS4 i XONE, będą mogły zaktualizować produkcję na nowych sprzętach. Dotyczy to zarówno wersji cyfrowych, jak i pudełkowych – update jest całkowicie darmowy.
Studio Crystal Dynamics podzieliło się z graczami dokładnymi przewodnikami porównującymi funkcje następnej generacji Marvel’s Avengers ze wcześniejszymi edycjami. W obu przypadkach grę można uruchomić w trybie wstecznej kompatybilności, jak i wersjach dedykowanych PS5 i XSX|S.
Wsteczna kompatybilność | Natywna wersja na PS5 | |
---|---|---|
Maksymalna rozdzielczość | 60 FPS przy 1080p 30 FPS przy checkboard 4K |
60 FPS przy natywnym 4K |
Międzygeneracyjny import zapisów | TAK | TAK |
Krótszy czas ładowania | TAK | TAK |
Znacząco krótszy czas ładowania | TAK | NIE |
Większa liczba kl./s (vs PS4) | NIE | TAK |
Tekstury w wyższej rozdzielczości | TAK | TAK |
Ulepszone animacje zdolności |
NIE | TAK |
Stochastic Screen-Space Reflections | NIE | TAK |
Contact-Aware Sharpening | NIE | TAK |
Efekt przezroczystości w 4K |
NIE | TAK |
Poprawiony efekt ambient occlusion | NIE | TAK |
Poprawiona anizotropia tekstur | NIE | TAK |
Dźwięk przestrzenny | NIE | TAK |
Technologia haptyczna | NIE | TAK |
Wsteczna kompatybilność | Natywna wersja na XSX | Natywna wersja na XSS |
|
---|---|---|---|
Maksymalna rozdzielczość | Natywne 4K na XSX 1080p na XSS |
Natywne 4K | Natywne 1440p |
Międzygeneracyjny import zapisów | TAK | TAK | TAK |
Krótszy czas ładowania | TAK | NIE | NIE |
Znacząco krótszy czas ładowania | NIE | TAK | TAK |
Większa liczba kl./s (vs XONE) | TAK | TAK | TAK |
Tekstury w wyższej rozdzielczości | NIE | TAK | NIE |
Ulepszone animacje zdolności | NIE | TAK | TAK |
Stochastic Screen-Space Reflections | NIE | TAK | TAK |
Contact-Aware Sharpening | NIE | TAK | TAK |
Efekt przezroczystości w 4K | NIE | TAK | TAK |
Poprawiony efekt ambient occlusion | NIE | TAK | TAK |
Poprawiona anizotropia tekstur | NIE | TAK | TAK |
Gra Marvel’s Avengers otrzymała wersje pudełkowe dla komputerów osobistych oraz platform PlayStation 4 i Xbox One. W przypadku nowej wersji gry, dedykowanej kolejnej generacji konsol, twórcy przygotowali wyłącznie fizyczne wydanie dla PlayStation 5.
Jeśli więc chcecie kupić tę produkcję w pudełku na Xbox Series X, to musicie wybrać edycję na XONE - po umieszczeniu krążka w napędzie automatycznie zacznie pobierać się aktualizacja do nowszej wersji.
Choć dzieło studia Crystal Dynamics można przejść w pojedynkę, to jednak zawartość endgame’owa (i nie tylko) dedykowana jest zabawie kooperacyjnej. Twórcom zależy na tym, żeby jak najwięcej graczy mogło walczyć ramię w ramię ze swoimi znajomymi, dzięki czemu w Marvel’s Avengers wprowadzono funkcję crossplayu.
Niestety działa ona wyłącznie na platformach danego producenta. Oznacza to, że posiadacze wersji na PlayStation 5 mogą dołączyć do wspólnej gry z użytkownikami PS4, natomiast osoby posiadające wersję na Xbox Series X|S połączą się wyłącznie z ludźmi grającymi na XONE.
Po miesiącach oczekiwań, twórcy w końcu podzielili się z graczami planami dotyczącymi rozwoju swojej gry. Wraz z premierą edycji na PS5 i XSX|S zadebiutowała nowa opowieść skupiająca się na postaci Hawkey’a – można w nią zagrać kompletnie za darmo.
W przyszłości Crystal Dynamics udostępni też duże fabularne rozszerzenie „War for Wakanda”, w którym główna rola przypadnie Czarnej Panterze. To oczywiście nie koniec atrakcji przygotowanych przez producenta. Dokładną rozpiskę znajdziecie na poniższej grafice.
Oceny w serwisie Metacritic sugerują, że Marvel’s Avengers to mocno średnia produkcja, od której lepiej trzymać się z daleka. Nie zgodziłbym się z taką opinią – uważam, że jest ona zdecydowanie zbyt mocno przesadzona.
Największym problemem produkcji okazała się fatalna kampania marketingowa, która nie do końca przedstawiła produkt, z jakim ostatecznie mieliśmy do czynienia. Kompletnie pominięto w niej kampanię fabularną, która była naprawdę bardzo dobrze rozpisana i w niczym nie odstępowała filmom z kinowego uniwersum MCU.
Jeżeli jesteście ciekawi mojej pełnej opinii na temat tej gry, to koniecznie zerknijcie do recenzji, którą przygotowałem przy okazji premiery na poprzedniej generacji konsol. Znajdziecie tam także krótki poradnik Marvel’s Avengers, który może pomóc początkującym graczom na wczesnym etapie rozgrywki.
Przede wszystkim zależy to od tego, jaką platformę posiadacie w domu. Gdybyście jednak dopiero planowali kupno nowej konsoli, to wersja na PlayStation 5 wydaje się być najbardziej atrakcyjna dla konsumenta.
Nie tylko posiada własne pudełkowe wydanie, to na dodatek gra dodatkowo oferuje wsparcie dla dźwięku przestrzennego i funkcji haptycznych kontrolera DualSense. Niby niewielkie zmiany, ale z pewnością pozytywnie wpływają na odbiór produkcji.
Grę do testów dostarczyła firma Cenega, za co serdecznie dziękuję!
Autor: Łukasz Morawski