Data modyfikacji:

The Medium. Poradnik, wymagania i recenzja

Polskie studio Bloober Team obecnie jest jednym z moich ulubionych deweloperów specjalizujących się w produkcji horrorów. Wszystkie ich dzieła wydane po premierze Layers of Fear może nie były idealne, ale z pewnością trafiły w moje gusta. Dlatego z niecierpliwością wyczekiwałem premiery ich nowego tytułu, który zapowiadał się na najbardziej ambitne dzieło tego producenta. Czy tak faktycznie było? Na to pytanie odpowiedź znajdziecie w recenzji The Medium.

Polecamy: Gry 2021

the medium poradnik

The Medium na PC: minimalne wymagania sprzętowe

  • Procesor: Intel Core i5-6600 3.3 GHz / AMD Ryzen 5 2500X 3.6 GHz
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta graficzna: 6 GB GeForce GTX 1060 / 4 GB Radeon R9 390X lub lepsza
  • Miejsce na dysku: 50 GB
  • System operacyjny: Windows 10 (64-bit)

The Medium na PC: rekomendowane wymagania sprzętowe

  • Procesor: Intel Core i5-9600 3.1 GHz / AMD Ryzen 7 3700X 3.7 GHz
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Karta graficzna: 6 GB GeForce GTX 1660 Super / Radeon RX 5600 XT lub lepsza
  • Miejsca na dysku: 50 GB
  • System operacyjny: Windows 10 (64-bit)

The Medium na PC: wymagania sprzętowe dla ustawień Ultra

  • Procesor: Intel Core i7-9700 3.0 GHz / AMD Ryzen 7 3700X 3.7 GHz
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Karta graficzna: 10 GB GeForce RTX 3080 / 16 GB Radeon RX 6800 XT lub lepsza
  • Miejsca na dysku: 50 GB
  • System operacyjny: Windows 10 (64-bit)

Czy warto zagrać w The Medium? Recenzja gry

Choć jestem wielkim fanem horrorów produkowanych przez Bloober Team, to powoli zaczynały mnie męczyć ich kolejne symulatory chodzenia, w których akcję obserwowaliśmy z perspektywy pierwszej osoby. Blair Witch było bardzo rzetelną produkcją, lecz nie wyróżniała się ona niczym specjalnym na tle poprzednich dzieł tego producenta.

Na szczęście The Medium otwiera nowy rozdział w dorobku krakowskiego dewelopera i muszę przyznać, że zmiany zaliczam na plus. Aczkolwiek nadal nie jest to zmiana na tyle duża, żeby móc powiedzieć o wyraźnym skoku jakościowym ich nowej produkcji.

Studio tym razem postawiło na predefiniowane kąty kamery, co jest w sumie dosyć nietypowe we współczesnym świecie gier wideo. Takie rozwiązanie święciło triumfy za czasów pierwszych odsłon Resident Evil, Dino Crisis czy serii Silent Hill.

To właśnie ta ostatnia marka stała się inspiracją dla The Medium, co widać i słychać niemalże na każdym kroku – nawet za ścieżkę dźwiękową (we współpracy ze świetnym Arkadiuszem Reikowskim) odpowiadał nie kto inny, jak Akira Yamaoka. To właśnie ten artysta przez lata współpracował z Konami, dostarczając nam świetnych soundtracków do serii Silent Hill.

Powiązania pomiędzy obiema markami można również dopatrywać się na płaszczyźnie konstrukcji uniwersum. W grze mamy też do czynienia z dwoistością świata przedstawionego, tyle, że w tym przypadku zostało wyjaśnione to mocami głównej bohaterki. Marianne jest tytułowym medium potrafiącym przenikać do świata duchów, co nie tylko ma ogromny wpływ na fabułę, ale również rozgrywkę The Medium.

Gra była reklamowana jednoczesnym obserwowaniem akcji gry z perspektywy dwóch światów i muszę przyznać, że nie jest to tani gimmick, tylko autentycznie wartościowy element produkcji. Zdecydowanie te momenty The Medium zapamiętałem najbardziej, ponieważ wymagały od twórców kreatywności w kwestii tworzenia lokacji i opowiedzianych w nich historii.

W najnowszym dziele Bloober Team zabrakło mi jednak większego wyzwania. Przez cały czas miałem wrażenie, że gra przechodzi się sama i nadal mam do czynienia z symulatorem chodzenia. Zagadki logiczne są banalnie proste, a etapy zręcznościowe bardziej irytują topornością, niż przyprawiają o szybsze bicie serca. Mimo wszystko to właśnie ślamazarne zwiedzanie kolejnych lokacji dawało mi najwięcej frajdy, co jest m.in. zasługą ciekawie poprowadzonej fabuły oraz klimatycznych lokacji.

Bardzo podobało mi się też to, że w The Medium producent postawił bardziej na straszenie atmosferą, a nie tandetnymi jump scare’ami. Podczas gry trafiłem tylko na jeden taki moment, dzięki czemu zadziałał on o wiele mocniej, niż byłby powtarzany co kilkanaście minut.

Bloober Team doskonale czuje się w budowaniu napięcia, dlatego w dalszym ciągu z uwagą będą śledził ich dalsze poczynania. Jeśli jednak studio chce dorównać poziomem Silent Hill, to musi pamiętać, że ta marka nie tylko stała historią i klimatem, ale także gameplayem.

Sprawdź również recenzję gry Blair Witch.

The Medium - poradnik

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek dotyczących rozgrywki oraz innych rzeczy związanych z grą.

Jak przejść The Medium?

Rozgrywka w The Medium nie należy do najtrudniejszych, dlatego nie powinniście mieć problemów z ukończeniem gry. Najwięcej problemów mogą sprawiać etapy ucieczkowe albo skradankowe, lecz częściej wynikają one z problemów gameplay’owych, aniżeli umiejętności gracza. Na szczęście checkpointy rozsiane są na tyle często, że nie będziecie musieli powtarzać dłuższych etapów.

Podczas rozwiązywania zagadek logicznych możecie mieć pewność, że przedmioty jakie potrzebujecie, znajdują się gdzieś w pobliżu. Nie musicie się martwić o to, że przeoczyliście gdzieś jakieś narzędzie, przez co będziecie musieli cofać się do wcześniejszych lokacji. Gra została zaprojektowana w taki sposób, żeby nie wybijać graczy z narracji i nie powodować zbyt dużych przestojów.

Ile godzin zajmuje ukończenie The Medium?

Krakowski producent, podobnie jak w przypadku swoich wcześniejszych dokonań, skupił się przede wszystkim na spójnej i liniowej fabule, która nie daje graczowi czasu na swobodne eksplorowanie świata gry. W związku z tym ukończenie The Medium powinno wam zająć nie więcej niż dziesięć godzin, co jest i tak dosyć dobrym wynikiem jak na tego typu produkcję.

Na czym zagrać w The Medium?

Najnowsze dzieło studia Bloober Team dostępne jest wyłącznie na komputerach osobistych oraz konsoli Xbox Series X|S. Tytuł w dniu premiery udostępniony został w usłudze Xbox Game Pass.

Premiera The Medium – kiedy?

Produkcja zadebiutowała 28 stycznia 2021 roku na wszystkich planowanych platformach. The Medium dostępne jest z oryginalną, angielską ścieżką dźwiękową i polskimi napisami.

Grę do testów dostarczyła firma Bloober Team, za co serdecznie dziękuję!

Autor: Łukasz Morawski