Gracze od wielu lat czekają na kontynuację kultowej serii Half-Life, wierząc, że historia Gordona Freemana zostanie kiedyś dokończona. Tymczasem firma Valve Software zapowiedziała poboczną odsłonę, która może przetrzeć szlak dla potencjalnej trzeciej części głównego cyklu. Z tego tekstu dowiecie się, kiedy odbędzie się premiera Half-Life: Alyx, a także poznacie najważniejsze informacje dotyczące fabuły oraz rozgrywki. Jest to kompendium wiedzy o Half-Life: Alyx.
Half-Life to kultowa marka, która zadebiutowała w 1998 roku. Pierwsza część udowodniła, że strzelanki FPP mogą być idealnym medium do opowiadania poważniejszej fabuły, a nie skupiać się wyłącznie na wymianie ognia z przeciwnikami.
Kontynuacja z 2004 roku była jeszcze bardziej dopracowana i oferowała o wiele lepszy gameplay niż poprzedniczka. Obie części mogą poszczycić się w serwisie Metacritic średnią ocen 96 punktów na 100. Gracze, co prawda, nadal czekają na zapowiedzianą lata temu premierę trzeciej części, lecz odsłona poświęcona Alyx może być dobrą rekompensatą.
Zanim producent oficjalnie zapowiedział swój najnowszy tytuł, do sieci trafiło parę przecieków, które zepsuły Valve Software niespodziankę. Amerykański deweloper musiał w końcu ujawnić swój tytuł, co miało miejsce pod koniec listopada 2019 roku. Wraz z zapowiedzią pojawił się pierwszy teaser, a w nim informacja o tym, że premiera Half-Life: Alyx odbędzie się w marcu 2020 roku. Teraz już wiemy, że będzie to dokładnie 23 marca.
Half-Life: Alyx tworzone jest wyłącznie z myślą o komputerach osobistych i nic nie wskazuje na to, że kiedykolwiek pojawi się na konsolach (a przynajmniej nie na platformach ósmej generacji). Wynika to głównie z faktu, że jest to produkcja przeznaczona do grania w goglach wirtualnej rzeczywistości.
Firma Valve Software chce w ten sposób spopularyzować technologię VR, a także napędzić sprzedaż swoich gogli Valve Index. Raport przygotowany przez SuperData dobitnie pokazuje, że cel został już osiągnięty. Urządzenie w czwartym kwartale ubiegłego roku (od momentu zapowiedzi Half-Life: Alyx) rozeszło się w aż 103 tysiącach egzemplarzy.
Najnowsza gra z cyklu Half-Life rozgrywa się w tym samym uniwersum co dwie poprzednie części oraz wydane do nich dodatki. Fabuła została osadzona pomiędzy wydarzeniami z pierwszej i drugiej odsłony głównej serii. Międzywymiarowe imperium Kombinatu pokonało ludzi po incydencie w Black Mesa, a prace nad potężną Cytadelą w mieście City 17 dopiero wystartowały.
Główną bohaterką gry jest tytułowa Alyx Vance, którą mogliśmy poznać lata temu w drugiej części Half-Life. Dziewczyna była towarzyszką Gordona Freemana – to ona na początku gry uratowała go przed funkcjonariuszami Obrony Cywilnej. To dzięki niej główny bohater miał również dostęp do działa grawitacyjnego.
Główny cel fabularny nie został na ten moment ujawniony, ale można obstawiać, że będzie kręcić się wokół znalezienia sposobu na powstrzymanie Kombinatu oraz utworzenia przez Alyx i jej ojca ruchu oporu przeciwko oprawcom.
Twórcy zalecają, żeby przed zagraniem w najnowszą odsłonę Half-Life ukończyć najpierw drugą część cyklu, a zwłaszcza dodatek Episode 2. Choć akcja nowej gry dzieje się przed tymi wydarzeniami, to jednak może znaleźć się w niej parę wskazówek lub sytuacji, które zrozumieją wyłącznie osoby znające wcześniejsze gry z cyklu.
Na ten moment nie wiadomo, czy w grze pojawi się Gordon Freeman. Pewne jest, że powrócą żołnierze Kombinatu oraz uciążliwe headcraby przejmujące kontrolę nad ludźmi i robiące z nich przeciwników w stylu zombie. W zwiastunie pojawił się tajemniczy G-Man, dlatego można spodziewać się, że ponownie będzie mącił w głowie bohaterki.
Z dotychczasowych materiałów wynika także, że gra zostanie osadzona w City 17. Nie wiadomo, czy wyjdziemy poza tereny miasta, tak jak to miało miejsce w poprzednich częściach cyklu.
Half-Life: Alyx zdecydowanie nie jest małym projektem pełniącym funkcję testów technologicznych gogli wirtualnej rzeczywistości. Valve Software zapowiedziało, że gracze mają do czynienia z pełnoprawną produkcją, której ukończenie powinno zająć przynajmniej kilkanaście godzin. Wielkość gry porównywana jest do drugiej odsłony przygód Freemana.
Half-Life: Alyx, podobnie jak poprzednie części, reprezentuje gatunek strzelanek z widokiem z oczu bohatera. Z tą różnicą, że dzięki technologii VR gracze będą mieli poczucie bezpośredniego wcielenia się w tytułową bohaterkę.
Rozgrywka została zaprojektowana w taki sposób, że w produkcję można grać zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Ponadto przewidziany jest również tryb roomscale odczytujący ruchy gracza przekładające się np. na chodzenie w grze.
Valve Software zadbało też o osoby mające problem z błędnikiem podczas grania w goglach VR. W grze mają zostać zaimplementowane dwa systemy poruszania się. Pierwszy będzie standardowy, w którym chodzimy za pomocą analogu. W drugim natomiast wskazujemy punkty, do jakich Alyx ma się przeteleportować. Jest to rozwiązanie idealne dla osób cierpiących na nudności w trakcie grania.
Tytuł ma wykorzystywać wszystkie dobrodziejstwa gogli wirtualnej rzeczywistości i dołączanych do nich kontrolerów ruchowych. Twórcy informują, że użytkownicy będą mieli bezpośredni wpływ na większość elementów, jakie znajdą na swojej drodze. Przykładowo, żeby podnieść ukrytą amunicję do strzelby, trzeba najpierw przesunąć rękoma śmieci znajdujące się na półce.
To samo dotyczy walki z headcrabami, które wskakują na ludzi i próbują przejąć nad nimi kontrolę. W grze nie wystarczy wciskać odpowiedniego klawisza, tylko trzeba będzie złapać potwora i samodzielnie ściągnąć go z twarzy.
Studio Valve Software od zawsze dbało o to, żeby w grach z serii Half-Life pojawiały się jakieś ciekawe mechaniki i unikatowe rodzaje broni. Tym razem postawiono na tzw. gravity gloves. Dzięki nim Alyx może przyciągać różne przedmioty, a nawet odbierać broń przeciwnikom.
Grawitacyjne rękawice będą odgrywały także dużą rolę w zagadkach logicznych. Tych oczywiście nie zabraknie – rozgrywka nie ogranicza się wyłącznie do walki. Gameplay ma być różnorodny, co zresztą można zaobserwować na materiale promującym grę.
Jak już pisałem w poprzednich akapitach, gra Half-Life: Alyx tworzona jest z myślą o goglach wirtualnej rzeczywistości. Producentowi zależy przede wszystkim na sprzedaży własnego sprzętu, jednakże jego kupno nie jest obowiązkowe. Tytuł będzie bowiem współpracował ze wszystkimi headsetami kompatybilnymi ze Steamem. Mowa o Oculus Rift, HTC Vive, Windows Mixed Realisty oraz Oculus Quest. Jeśli więc posiadacie jeden z tych sprzętów, to nie musicie inwestować w Valve Index.
Gdybyście jednak byli zainteresowani kupnem Valve Index, to dodatkową zachętą może być fakt, że do urządzenia dołączany jest egzemplarz z grą Half-Life: Alyx, która w dniu premiery ma kosztować powyżej dwustu złotych.
Choć do wydania gry zostało już niewiele czasu, to jednak twórcy nie podzielili się jeszcze informacją o rekomendowanych wymaganiach sprzętowych Half-Life: Alyx. Valve Software ujawniło wyłącznie minimalną specyfikację, która jest bardzo wysoka.
Do płynnego działania gry będziecie potrzebować procesor Intel Core i5-7500 / AMD Ryzen 5 1600, co najmniej 12 GB pamięci RAM oraz kartę graficzną z 6 GB pamięci, jak np. GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580.