Prawidłowa ergonomia pracy powinna uwzględniać wszystkie czynniki, również światło czy temperaturę powietrza. Dobrze zaprojektowane stanowisko pracy powinno bowiem zwiększać efektywność pracownika i sprawiać, że czuje się on w danym miejscu dobrze. Praca przy komputerze może mieć na dłuższą metę szkodliwy wpływ na zdrowie, dlatego pominięcie zasad ergonomii może mieć przykre konsekwencje. Przykurcze mięśni, pogorszenie wzroku, zespół cieśni nadgarstka – to tylko niektóre z licznych „biurowych” schorzeń.
Największą dowolność da praca z komputerek stacjonarnym. Osobny monitor ma szeroki zakres regulacji, więc ustawienie odpowiedniej wysokości, odległości i kąta pochylenia nie będzie problemem. Minimalna odległość od oczu to 60 cm, jednak warto zachować większy dystans. Monitor powinien być ustawiony pod kątem około 10-20 stopni względem oczu użytkownika, czyli odrobinę niżej. Ten sposób ogranicza zmęczenie oczu.
Jak natomiast wybrać ergonomiczną myszkę? Przede wszystkim powinna być dobrze dopasowana do dłoni oraz wyprofilowana. Manewrowanie małą myszką, stworzoną z myślą o zastosowaniach mobilnych, na dłuższą metę będzie niewygodne. Coraz większą popularnością cieszą się także myszki pionowe oraz wskaźniki rolkowe, które nie obciążają tak mocno nadgarstków. Kluczowe znaczenie w wygodzie pracy ma także podkładka. Powinna zapewniać myszce swobodny, lekki ruch bez zacięć czy przerywania. Wbrew pozorom nie wszystkie modele podkładek współpracują z myszkami laserowymi, które są dziś standardem. Ergonomiczne podkładki pod mysz mogą mieć warstwę żelową podpierającą nadgarstek, ale nie jest to konieczne. Większe znaczenie ma duża powierzchnia podkładki, która ograniczy podnoszenie myszki.