Data modyfikacji:

FPS w grach. Jak liczyć? Co to jest?

Przyglądając się dyskusjom fanów elektronicznej rozrywki lub testom kart graficznych i innych podzespołów komputerowych, prawie na pewno zetkniemy się z technicznym pojęciem FPS w grach. Tłumaczymy czym jest i co tak naprawdę mierzy. 
FPS w grach
FPS to angielski skrót, który rozwijamy jako „frames per second”, co w tłumaczeniu oznacza „klatki obrazu na sekundę”. Grafika pojawiająca się na ekranie komputera powstaje dzięki szybkiemu wyświetlaniu następujących po sobie statycznych obrazów generowanych przez podzespoły PC. Liczba FPS określa więc, jak dużo z nich pojawia się na monitorze w przeciągu jednej sekundy. Ludzkie oko jest jednak dość wybredne, gdy chodzi o ten parametr. Jeżeli jest on zbyt niski, zauważa to bez problemu, zwłaszcza podczas obserwacji poruszających się obiektów. Tak więc gry osiągające mniej niż 30 FPS-ów wydają się mało responsywne, wolne i nieprzyjemne w odbiorze.

Czytaj również: Premiera GTA 6. Kiedy?
Wysoka liczba FPS z kolei sprawia, że gra reaguje błyskawicznie na nasze komendy, a rozgrywka wydaje się znacznie bardziej dynamiczna i szybka. Do optymalnej zabawy z większością gatunków (zwłaszcza z bijatykami, produkcjami akcji oraz strzelankami) zaleca się, by uruchamiane produkcje działały w płynnych 60 klatkach na sekundę (60 FPS). Prawdziwi entuzjaści cenią sobie jeszcze wyższe wartości, takiej jak 120 FPS, a nawet 240 FPS. 


Przeczytaj także: Najlepsze gry FPS


Niestety, nie wszystkie komputery są w stanie podołać i nadążać z generacją, aż tak dużej liczby klatek na sekundę, zwłaszcza w bardzo wymagających graficznie grach. Tutaj przechodzimy więc do związku parametru z mocą podzespołów PC. Wartość FPS w najpopularniejszych produkcjach i przy konkretnych ustawieniach jakości jest świetnym polem dla testów porównywalnych kart graficznych i procesorów.

Warto też wspomnieć, że w niektórych grach deweloperzy świadomie ograniczają maksymalną liczbę generowanych klatek obrazu, dotyczy to zwłaszcza produkcji przenoszonych z konsol na PC. Najczęściej są one zablokowane na poziomie 30 FPS, co często wzbudza spore kontrowersje wśród fanów. Przyczyn zjawiska jest bardzo wiele, ale warto zaznaczyć, że większość gier na konsolach działa tylko przy określonej liczbie FPS.

FPS, jak liczyć?

Przybliżone wartości FPS w interesujących nas grach, które osiągniemy na naszym PC, poznamy najszybciej, zapoznając się z dostępnymi w sieci testami posiadanych podzespołów. Dostęp do danych jest dziś niezwykle prosty i bardzo szeroki. Każdy komputer jest jednak nieco inny, więc oczywiście warto samemu przeprowadzić własne testy, zwłaszcza przy wprowadzaniu zmian w ustawieniach graficznych ogrywanego tytułu. 

Wiele gier posiada w opcjach możliwość włączenia licznika FPS, który podczas zabawy pojawi się w rogu ekranu. Niektóre dodatkowo oferują również specjalne benchmarki testujące możliwości sprzętu pod kątem wydajność w trakcie rozgrywki. Jeżeli korzystamy z serwisu Steam, w opcjach jego klienta znajdziemy też zakładkę włączającą monitor FPS w prawie każdej dostępnej z jego poziomu grze. Gdy potrzebujemy więcej informacji (np. o obciążeniu pamięci lub poszczególnych rdzeni procesora) korzystamy z darmowych programów monitorujących, takich jak popularny MSI Afterburner.

FPS a monitor lub telewizor

Należy również wspomnieć, że maksymalna liczba FPS osiągana przez komputer łączy się z częstotliwością odświeżania posiadanego ekranu, która podawana jest w hercach. Monitor 60 Hz wyświetli obraz w maksymalnie 60 klatkach na sekundę, a panel 144 Hz w 144 klatkach. Jeżeli posiadamy więc niezwykle wydajnego peceta, ale tylko stary monitor 60 Hz, nie jesteśmy w stanie realnie skorzystać z jego dodatkowej mocy. 

Autor: Michał Kułakowski