Data publikacji:

Sztuczna inteligencja w grach – jak zmienia rozgrywkę?

Sztuczna inteligencja to w ostatnich lat jeden z najgorętszych tematów, którym zajmują się media, zwłaszcza te związane z nowymi technologiami i biznesem. Popularyzacja AI wpływa też w coraz większym stopniu na branżę elektronicznej rozrywki. Jak bardzo może ono zmienić w przyszłości gry i czy wpłynie w znaczący sposób na wrażenia z zabawy?
sztuczna inteligencja w grach

Sztuczna inteligencja (AI) w grach

Do względnie niedawna, kiedy rozmawialiśmy o sztucznej inteligencji w kontekście gier, zawsze mieliśmy na myśli to, w jaki sposób zachowują się kontrolowani przez komputer sojusznicy lub przeciwnicy, z którymi spotykamy się podczas zabawy. W recenzjach gier często mogliśmy przeczytać np. krytyczne opinie o „słabym AI” lub „zbyt mocnym SI”.
Tak rozumiane AI pojawiło się w grach już praktycznie u samego zarania ich istnienia. Już pierwsze tytuły, takie jak Pong czy elektroniczne szachy, pozwalały zmierzyć się z komputerowym oponentem, co było przełomową ideą, która wzbudzała zarówno strach, jak i zachwyt u odbiorców. W rzeczywistości zachowanie przeciwników w pierwszych grach było oparta na najprostszych algorytmach, które były w stanie obsłużyć pierwsze procesory. Ponieważ AI działo w ramach ścisłych i logicznych reguł narzuconych przez model rozgrywki, wydawało się ono znacznie bardziej nieprzewidywalne i „ludzkie” niż w rzeczywistości.

Nowoczesne wsparcie sztucznej inteligencji w grach

Mimo ogromnego postępu technologicznego i wzrostu mocy obliczeniowej komputerów PC oraz konsol, AI w grach działa wciąż na podobnej zasadzie. Pod względem kompleksowości i ilości zmiennych, jakie musi brać pod uwagę, góruje oczywiście nad modelami sprzed kilku dekad, ponieważ musi zarządzać równocześnie często setkami postaci niezależnych w dużych i otwartych przestrzeniach. 
Jeżeli chodzi jednak o „prawdziwą” inteligencję, a więc umiejętność adaptacji, uczenia się lub tworzenia własnych rozwiązań różnych problemów, AI pozostaje wciąż na tym samym poziomie, co dwie dekady temu. Ba, w niektórych gatunkach, które słynęły z imponująco zachowujących się komputerowych przeciwników, takich jak FPS-y (chodzi tu przede wszystkim o boty na mapach multiplayer), doszło wręcz do regresu. W grach strategicznych, w których AI staje przed największym wyzwaniem, deweloperzy muszą niezmiennie pozwalać komputerowym oponentom na oszukiwanie na różne sposoby, aby byli oni w stanie konkurować na równym poziomie lub wygrać z ludzkim oponentem.

Generatywne AI

Coraz częściej, kiedy pojawiają się dyskusje na temat AI w grach, rozmówcy mają przede wszystkim na myśli generatywną sztuczną inteligencję, wokół której zrobiło się głośno stosunkowo niedawno przez firmy takie jak Open AI. Generatywne AI jest w stanie tworzyć po odpowiednim treningu opartym na analizie ogromnej ilości danych tekst, ilustracje, obiekty 3D, a także muzykę i dźwięki. Wielu producentów gier pokłada w tych możliwościach ogromne nadzieje, jednak sami twórcy wyrażają ogromne obawy i wątpliwości.
Na razie otwarte korzystanie z generatywnego AI przy produkcji gier pozostaje tematem tabu. Gry opublikowane na Steamie, które powstały przy jego udziale, muszą być odpowiednio oznakowane. Wynika to z ogromnej ilości gier AI pojawiających się na urządzeniach mobilnych i PC, będących niskiej jakości klonami innych produkcji, w całości używających grafiki, tekstu i innych elementów, które wygenerowane zostały przez popularne modele, takie jak Chat GPT.
Wiele istniejących studiów deweloperskich pracujących nad wysokobudżetowymi grami w dużej mierze od dawna eksperymentuje z generatywnym AI. Wśród jego potencjalnych zastosowań, które zobaczymy w przyszłości, można wymienić chociażby generowane na bieżąco dialogi postaci, które mogą reagować w naturalny sposób na pytania gracza (przekazywane w formie tekstowej lub głosowej). Dla wielu fanów przygodówek lub produkcji RPG jest to szczególnie interesująca perspektywa, zwalniająca scenarzystów z obowiązku pisania najbardziej banalnych drzew dialogowych i pozwalająca skupić im się na głównych wątkach fabularnych.

Dubbing AI

Wiele mówi się też o dubbingu AI, który jest bardzo kontrowersyjnym pomysłem wśród aktorów. Teoretycznie możliwość podłożenia głosu dowolnym postaciom w grach jest absolutnie atrakcyjną propozycją dla małych studiów deweloperskich, których nie stać na zatrudnienie profesjonalistów, a nawet amatorów. 
Jeżeli chodzi o kwestie dźwiękowe gry, nie możemy zapomnieć też o muzyce. Już obecnie istniejące modele AI mogą z łatwością i błyskawicznie tworzyć ścieżki dźwiękowe w wielu stylach, które dla wielu laików są nie do odróżnienia od prawdziwych kompozycji. Możemy sobie wyobrazić gry z utworami tworzonymi na bieżąco zgodnie z tym, co dzieje się na ekranie. W RPG-ach AI może przygotować np. muzykę śpiewaną przez naszą postać barda, korzystając z prostych wskazówek dostarczonych przez gracza. 
AI może być też wykorzystywane do tworzenia na bieżąco postaci, grafik, a nawet nowych map świat, pozwalając tworzyć niezwykle rozległe i unikalne wirtualne światy. Możliwości są tutaj praktycznie nieograniczone. Czas jednak pokaże, czy gracze przyjmą je z otwartymi rękoma, na razie większość z nich jest bardzo podejrzliwie nastawiona do udziału AI w produkcji gier, postrzegając je jako kolejne narzędzie pozwalające korporacjom znacząco obniżyć budżet i zwiększające zyski kosztem jakości ostatecznego produktu.
Zdjęcie: Envato Elements