Data modyfikacji:

Co wiemy o Doom Eternal?

Kompendium wiedzy o Doom Eternal. Znajdziesz tu wszystkie najważniejsze informacje dotyczące gry studia id Software.
doom eternal

Seria Doom zadebiutowała w 1993 roku i do dzisiaj uznawana jest za pioniera strzelanek z widokiem z oczu bohatera. Tytuł w przyszłości doczekał się dwóch kolejnych części, a w 2016 roku postanowiono zrestartować cykl. Doom (2016) był bardzo dobrym shooterem, który jednak nie ustrzegł się pewnych błędów.

Twórcy zapewniają, że w najnowszej odsłonie wszystkie wady poprzednika zostaną poprawione, a gra klimatem i niektórymi mechanikami powróci do rozwiązań wykorzystanych w pierwszej oraz drugiej części.

Doom Eternal – premiera

Doom Eternal został oficjalnie zapowiedziany podczas konferencji Bethesdy na targach E3 2018. Wydawca podzielił się wtedy zaledwie krótką zajawką, natomiast na konkretne informacje musieliśmy poczekać do 10 sierpnia 2018, kiedy to miała miejsce impreza QuakeCon. Twórcy nie ujawnili jednak wtedy daty premiery – tę poznaliśmy dopiero podczas targów E3 2019.
Bethesda zapowiedziała, że Doom Eternal dostępny będzie w sprzedaży od 22 listopada 2019 roku. Produkcja tworzona jest z myślą o komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One. Gra w okrojonej graficznie wersji pojawi się również na platformie Nintendo Switch. Polskim wydawcą jest firma Cenega, która odpowiada za dystrybucję gier Bethesdy na terenie naszego kraju. Produkcja będzie posiadać polski dubbing.

Doom Eternal – fabuła i świat gry

Akcja gry została osadzona po wydarzeniach z poprzedniej odsłony. Głównym bohaterem nadal będzie tajemniczy Doom Slayer, którego rola ogranicza się wyłącznie do eliminowania coraz to groźniejszych potworów. Bohater napotka na swojej drodze innych, żywych ludzi, których reakcje mają wyraźnie pokazywać, z jak potężnym i groźnym protagonistą mamy do czynienia.
Historia w Doom Eternal ma nie być szczególnie skomplikowana, a przez grę będzie można przejść nie skupiając się na poszczególnych wątkach fabularnych. Twórcy zapewniają natomiast, że pomimo rozrywkowego charakteru gry, znajdziemy w historii większe przesłanie i masę ciekawej zawartości, którą odkryją gracze zwiedzający na spokojnie lokacje.
Tym razem walka z przeciwnikami nie ograniczy się wyłącznie do jednej dużej lokacji. Zamiast tego, główny bohater odwiedzi zniszczoną Ziemię, zrobi zamęt w piekielnych głębinach oraz wesprze strażników na księżycu Marsa, znanym jako Fobos. W trakcie rozgrywki odwiedzimy również miejscówki znajdujące się w alternatywnych wymiarach.

Doom Eternal – rozgrywka i kwestie techniczne

Studio id Software poinformowało, że pod wieloma względami ich nowej grze będzie bliżej starym Doomom, niż wersji z 2016 roku. Widać to chociażby po mocniejszym nasyceniu kolorów, modelach przeciwników, a także wykorzystaniu zmodyfikowanych modeli apteczek oraz innych przydatnych podczas walki znajdziek. W grze dostępne będą również życia, które po śmierci ożywią bohatera w miejscu, w jakim zginął.
Twórcom zależy na tym, żeby gameplay był jak najbardziej dynamiczny i efektowny. Protagonista ma być prawdziwą maszyną do zabijania, która doskonale radzi sobie zarówno z bronią palną, jak i gołymi pięściami. W jednym ze zwiastunów widać nawet, jak Doom Slayer sięga po energetyczny miecz, co udowadnia, że starcia z oponentami będą jeszcze bardziej bezpośrednie niż dotychczas.
W Doom Eternal zrezygnowano z kucania, zastępując tę umiejętność możliwością robienia uników. Bohater ma poruszać się o wiele sprawniej niż w edycji z 2016 roku, a przy tym będzie posiadał dodatkowe gadżety. Jednym z nich ma być m.in. łańcuch z hakiem, który ma pełnić ważną rolę podczas pojedynków. id Software twierdzi jednak, że nie będzie on wykorzystywany do eksploracji map.
Do prac nad grą wykorzystano nowy silnik graficzny id Engine 7. Dzięki niemu producentowi jeszcze lepiej udało się oddać obrażenia, jakie Doom Slayer zadaje przeciwnikom. W trakcie ostrzeliwania, na potworach widać rany, a po śmierci ich ciała będą rozczłonkowywane, mogą rozerwać się na strzępy lub rozpaść w jeszcze inny sposób. Zależeć to będzie od użytej na oponentach broni. Wizualną stronę starć mają uatrakcyjniać tzw. glory kills, czyli zabójstwa chwały, kończące się bardzo brutalnymi animacjami.

id Software poinformowało, że w grze zabraknie kreatora map, który w poprzedniej części funkcjonował jako tryb Snap Map. Produkcja w dniu premiery nie będzie wspierała również modów. Możliwe, że zmieni się to w przyszłości, ale na razie są to tylko domysły.

Doom Eternal – tryby sieciowe i wydania

W Doom Eternal zostanie wprowadzony tryb sieciowy wzorowany serią Dark Souls. Podczas zabawy w każdej chwili można dokonać inwazji na kampanię innego użytkownika. Gracz dokonujący ataku przybiera wtedy formę jednego z demonów, a jego zadanie będzie polegało na uprzykrzaniu życia drugiemu graczowi.
Podczas imprezy Quake Con 2019 wydawca zaprezentował asymetryczny tryb sieciowy Battlemode. Będzie mogło wziąć w nim udział trzech graczy – dwóch wcieli się w demony, zaś jeden przejmie kontrolę nad głównym bohaterem. Doom Slayer otrzyma na starcie dostęp do pełnego arsenału broni, co ma ułatwić mu zadanie. Utrudnieniem będzie z kolei to, że po zabiciu jednego z graczy włączy się licznik czasu, w trakcie którego trzeba wyeliminować pozostałego użytkownika. Na początek będzie dostępnych sześć map.

Bethesda zapowiedziała już teraz przepustkę sezonową Year One Pass. Jej nazwa sugeruje, że gra może być wspierana przez dłuższy okres czasu. Ponadto z opisu season passa dowiedzieliśmy się o dwóch fabularnych rozszerzeniach, które udostępnione zostaną jakiś czas po premierze podstawowej wersji gry.

Grę można kupić w trzech wersjach – standardowej, deluxe oraz kolekcjonerskiej. Doom Eternal w edycji kolekcjonerskiej zawiera dużą replikę hełmu głównego bohatera. Można go zakładać niczym kask motocyklisty.
Autor: Łukasz Morawski