Data publikacji:

Nvidia DLSS vs AMD FSR – co wybrać dla lepszego FPS? 

W ostatnich latach nawet niedzielni gracze korzystający z pecetów musieli choć raz zetknąć się z hasłem „DLSS” lub „FSR”, które nieodmiennie pojawiają się w kontekście dyskusji na temat wydajności w najnowszych grach. Oba skróty literowe opisują technologie opracowane przez dwóch liczących się producentów układów graficznych – Nvidię (DLSS) oraz AMD (FSR). Ich zadaniem jest między innymi podwyższenie rozdzielczości, eliminacja graficznych artefaktów, a także zwiększenie liczby generowanych klatek obrazu (tzw. FPS-ów). Tłumaczymy na jakiej zasadzie działa DLSS i FSR.
Side view and wide shot of gamer man wear headphone and play game in front of mulimonitor

Nvidia DLSS – czym jest i jak działa?

DLSS to skrót literowy angielskiej nazwy „Deep Learning Supersampling”, którą można bezpośrednio przetłumaczyć na polski jako „superpróbkowanie oparte na głębokim uczeniu”. Choć dla laika może ona brzmieć jak zaklęcie, w rzeczywistości w dobry sposób opisuje działanie techniki. Spełnia ona dwa podstawowe zadanie – minimalizuje widoczne „ostre brzegi/schodki” trójwymiarowych (superpróbkowania), a także zwiększa wyświetlaną rozdzielczość obrazu na podstawie algorytmów sztucznej inteligencji korzystających z metody deep learning (głębokie uczenie się). DLSS oficjalnie zadebiutowało na rynku pod koniec 2019 roku.
Efekty działania DLSS są zauważalne nawet dla niewprawnego oka. Pozwala ona podwyższyć rozdzielczość w grach, np. z 1080p do 4K, równocześnie zwiększając liczbę generowanych klatek obrazu, a tym samym płynność zabawy. Co najważniejsze, modyfikacje te przeprowadzane są w całości w czasie rzeczywistym z minimalnym wpływem na wyrazistość i jakość grafiki, a także wydajność komputera.
Tę nadzwyczajną skuteczność DLSS zawdzięcza sztucznej inteligencji, której algorytmy były specjalnie kalibrowane i trenowane, aby w jak najbardziej skuteczny sposób poprawiać jakość każdej pojedynczej klatki generowanej przez układ graficzny. AI jest nieustannie rozwijane w laboratoriach Nvidii i testowane w najnowszych grach, co stopniowo poprawia efekty jego pracy. Niezwykle ważne jest również to, że wsparcie dla DLSS oferuje w tej chwili silnik Unreal Engine, na którego podstawie powstają tysiące gier rocznie. Dzięki temu implementacja technologii nie wymaga żadnej dodatkowej pracy od deweloperów, co sprawia, że stała się ona powszechnie używana i nie jest tylko ciekawostką zarezerwowaną dla kilku wybranych tytułów, jak miało to miejsce w przypadku wielu innych „przełomowych” technologii graficznych. 
DLSS cieszy się zainteresowaniem graczy z komputerami z niższej i średniej półki graficznej, których maszyny nie są w stanie uruchomić najnowszych gier w najwyższej rozdzielczości, bez znaczącego spadku FPS-ów. Z atutów DLSS korzystają także posiadacze najmocniejszych pecetów, ponieważ po jej włączeniu mogą cieszyć się najwyższymi możliwymi detalami graficznymi, a nawet technologią ray tracing, bez znaczących kompromisów, jeżeli chodzi o płynność gier.

Jakie karty graficzne wspierają DLSS?

Technologia Nvidia DLSS jest co prawda dostępna zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i laptopach, ale korzystać mogą z niej wyłącznie właściciele maszyn z układami graficznymi zaprojektowanymi przez firmę Nvidia. Wsparcie dla DLSS oferują karty graficzne Nvidia GeForce RTX z serii 2000, 3000, 4000, 5000 i nowszych, zarówno w wersji mobilnej, jak i standardowej. 
Ograniczenia nie są wyłącznie wynikiem strategii marketingowej Nvidii, mającej na celu zwiększenie sprzedaży GPU. DLSS wymaga dużej mocy obliczeniowej, ponieważ modyfikuje obraz w czasie rzeczywistym. Ciężaru tych kalkulacji nie są w stanie unieść konkurencyjne układy graficzne AMD lub Intela, albowiem są one delegowane do dedykowanego im wielordzeniowego chipsetu zamontowanego na karcie, który nosi nazwę Nvidia Tensor. Dodajmy, że liczba rdzeni Tensor na karcie wpływa na skuteczność i wydajność pracy DLSS, dzięki temu łatwo możemy porównać pod tym kątem różne modele GeForce’ów w obrębie tej samej lub różnych serii.

Warianty DLSS – co warto wiedzieć?

DLSS dostępne jest w kilku różnych wariantach, które różnią się skutecznością oraz skalą, w jakiej wpływają na jakość obrazu. Niektóre wersje DLSS wspierane są wyłącznie przez najnowsze układy GeForce.
  • DLSS 2.0 – upscalowanie obrazu (zwiększanie rozdzielczości) w grach przy wykorzystaniu algorytmów AI.
  • DLSS 3.0 – upscalowanie grafiki w grach przy wykorzystaniu algorytmów AI, a także generowanie dodatkowych klatek obrazu zwiększających wydajność.
  • DLSS 3.5 – upscalowanie grafiki przy wykorzystaniu algorytmów AI, generowanie dodatkowych klatek obrazu zwiększających wydajność gier, poprawa jakość symulacji promieni ray tracing i redukcja artefaktów będących jej wynikiem.
  • DLSS 4.0 – poprawa stabilności obrazu i efektów uzyskiwanych przy zastosowaniu już wymienionych technik, implantacja nowych algorytmów AI i zmniejszenie zużycia pamięci GPU.
  • AMD FSR – czym jest i jak działa?

    FSR to przedstawiona w 2021 roku bezpośrednia odpowiedź AMD na technologię DLSS. Skrót literowy nazwy rozwijamy jako „FidelityFX Super Resolution”. Podobnie jak w przypadku techniki Nvidii, głównym zadaniem FSR jest podbijanie rozdzielczości grafiki w grach przy wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów pracujących w czasie rzeczywistym nad każdą klatką obrazu generowaną przez GPU. 
    FidelityFX Super Resolution formalnie jest zaawansowaną techniką skalowania przestrzennego (ang. spatial upscaling technology). W odróżnieniu od DLSS stosowany algorytm analizuje i upscaluje jedynie pojedyncze klatki obrazu, nie biorąc pod uwagę ruchu i innych zmiennych. Podczas działania nie polega także na mocy trenowanego specjalistycznego AI. 
    FSR w teorii pozwala więc na zabawę w wysokich rozdzielczościach ekranu, takich jak 1440p i 4K, przy maksymalnym poziomie detali graficznych, bez wyraźnego spadku liczby FPS-ów. Jak w przypadku DLSS, z możliwości tej najchętniej korzystają właściciele układów graficznych z niższej i średniej półki, które nie radzą sobie z rozdzielczościami wyższymi niż 1080p, jeżeli chcemy bawić się z jak największą ilością zaawansowanych efektów. Włączenie FSR pozwala w takich sytuacjach poprawić wydajność w grze. Technologia AMD jest również dobrym rozwiązaniem dla właścicieli najpotężniejszych GPU, pozwala im bowiem wyciągnąć maksymalną wydajność z ulubionych tytułów podczas zabawy w najwyższych możliwych detalach i rozdzielczości.
    Ponieważ FSR opiera się wyłącznie na rozwiązaniach software’owych, oznacza to, że z techniki mogą skorzystać właściciele dowolnych kart graficznych. Mogą to być zarówno karty AMD, jak i Nvidii, nawet te, które nie obsługują DLSS. AMD zadbało także o to, aby FSR było w pełni otwartą technologią, którą mogą rozwijać i zmieniać dowolni deweloperzy. Dzięki temu jest też bardzo dobrym rozwiązaniem dla starszych komputerów. 
    FSR dostępne jest w kilku numerowanych wersjach. Nowsze edycje techniki gwarantują lepszą jakość obrazu, a także wiele dodatkowych funkcji przy mniejszym ryzyku występowania artefaktów lub błędów graficznych. W zależności od mocy peceta oraz karty graficznej gracze mogą także ustawić siłę, z jaką działa algorytm FSR. Do wyboru są cztery stopnie – performance, balanced, quality i ultra quality. Pierwszy stawia na najwyższą wydajność przy niskim wykorzystaniu zasobów komputera (grafika jest renderowana w niższej rozdzielczości przed uspscalowaniem niż w przypadku wyższych stopni). Ostatni gwarantuje najlepszą ostrość i jakość obrazu przy największym obciążeniu peceta. 
    Dużym problemem dla osób korzystających z FSR jest to, że wsparcie dla technologii jest oferowane wyłącznie przez wybrane gry. Jest to w dużej mierze wynikiem dominacji produktów Nvidii na rynku PC, co w rezultacie sprawia, że deweloperzy skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu jak najlepszej obsługi kart GeForce. AMD znacznie wolniej aktualizuje biblioteki graficznych sterowników, przez co optymalizacja FSR w najnowszych tytułach jest znacznie słabsza. 
    Najlepszą implementację FSR oferują tytuły, które powstały przy współpracy inżynierów z AMD i zostały przygotowane z myślą o wykorzystaniu maksymalnego potencjału kart graficznych producenta. Rozpoznamy je bardzo łatwo po logo AMD Radeon, które towarzyszy materiałom promocyjnym (zwiastuny, grafiki itd.) i pojawia się na ekranie startowym. Pełną i stale uzupełnianą listę tytułów pozwalających na skorzystanie z FSR znajdziemy na oficjalnej stronie firmy AMD.

    Jak FSR i DLSS wpływa na ilość FPS-ów w grach?

    Efekty działania technologii FSR i DLSS zależą od wielu czynników, takich jak moc komputera, rodzaj karty graficznej, a także wiek i typ gry oraz ustawiona rozdzielczość ekranu. Przeciętnie gracz może zyskać jednak od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu dodatkowych FPS-ów. Wyniki testów oraz opinie ekspertów potwierdzają jednak niezaprzeczalny fakt, że w bezpośrednim starciu znacznie lepsze efekty uzyskają gracze stawiający na DLSS, które oferuje znacznie większe możliwości, zwłaszcza jeżeli mamy najmocniejsze i najnowsze układy GeForce RTX.
    Zdjęcie: Envato Elements