Kompendium wiedzy o The Last of Us 2. Znajdziecie tu najważniejsze informacje, zwiastuny oraz spekulacje na temat drugiej odsłony popularnej gry.
Artykuł powstawał przed premierą gry. Sprawdźcie naszą recenzję The Last of Us: Part II .
Pierwsza odsłona The Last of Us jest uznawana przez wiele osób (w tym mnie) za jedną z lepszych produkcji, jaka powstała w historii branży gier wideo. Historia zdruzgotanego śmiercią córki Joela i jego młodocianej towarzyszki Ellie poruszyła zarówno recenzentów, jak i graczy z całego świata.
Polecamy: Gry 2020
Średnia ocen krytyków w serwisie metacritic wynosi 95/100, zarówno dla wersji na PlayStation 3, jak i remastera przygotowanego z myślą o konsoli obecnej generacji. Podobnie jak wy z niecierpliwością czekam na kontynuację, dlatego postanowiłem zebrać w jednym miejscu najważniejsze informacje dotyczące drugiej odsłony.
Za produkcję ponownie odpowiada studio Naughty Dog, które wymyśliło serię The Last of Us. Firma istnieje w branży gier już ponad dwadzieścia lat, tworząc w tym czasie takie cykle jak Crash Bandicoot, Jak Daxter oraz Uncharted. Więcej o tym producencie przeczytacie w moim tekście poświęconym historii Naughty Dog.
Produkcja, jak wszystkie gry studia Naughty Dog, będzie tytułem ekskluzywnym dla konsoli PlayStation 4. Sytuacja ta z pewnością nie ulegnie zmianie.
Na stołku reżyserskim zasiadł Neil Druckmann, bardzo doświadczony twórca gier, pracujący w Naughty Dog od 2004 roku. Pierwszymi projektami, przy których pracował w firmie były Jak 3 i Jak X: Combat Racing. Następnie pracował przy kolejnych odsłonach cyklu oraz serii Uncharted, aż w końcu skupił całą swoją energię na marce The Last of Us.
Bruce Straley będący współreżyserem The Last of Us pożegnał się ze studiem Naughty Dog, sprawiając tym samym, że projekt przejął w pełni Neil Druckmann. Mężczyzna postanowił odpocząć od branży gier, w której był od 1992 roku.
Przy scenariuszu gry pracuje również Halley Gross. Pisarka dotychczas współpracowała z HBO przy produkcji seriali Banshee oraz popularnego Westworld, co może być bardzo dobrym zwiastunem odnośnie jakości skryptu.
Muzykę do drugiej odsłony The Last of Us ponownie stworzy rewelacyjny Gustavo Santaolalla. Argentyński kompozytor ma na swoim koncie dwa Oscary za ścieżki dźwiękowe do filmów Tajemnice Brokeback Mountain oraz Babel. Trzeba przyznać, że były to w pełni zasłużone wyróżnienia.
24 września 2019 roku odbyło się wydarzenia State of Play, podczas którego Sony zaprezentowało kilka nowych gier oraz ujawniło ciekawe informacje dotyczące już tych zapowiedzianych. Gwoździem programu był zwiastun The Last of Us: Part II, podczas którego ujawniono oficjalną datę premiery. Z materiału wynikało, że kontynuacja przygód Ellie trafi do sprzedaży 21 lutego 2020 roku. Niestety, premiera gry została opóźniony. Według oficjalnego komunikatu z 24 października The Last of US: Part II zadebiutuje 29 maja 2020 roku.
Termin dotyczy wyłącznie wersji na PlayStation 4. Do tej pory nie wiadomo nic o potencjalnym wydaniu na następną platformę Sony. Można jednak zakładać, że po premierze PlayStation 5 The Last of Us 2 otrzyma edycję zremasterowaną dostosowaną do mocy nowego urządzenia. Tak było między innymi w przypadku pierwszej części, która pierwotnie zadebiutowała pod koniec żywota PS3, żeby potem w lepszej formie brylować na ósmej generacji konsol.
W grze ponownie wystąpią główne postacie z pierwowzoru. Na pewno przez większość czasu będziemy kierować poczynaniami dziewiętnastoletniej Ellie. Mówi się nawet, że będzie to jedyna grywalna postać, lecz obstawiam, że producent szykuje dla nas jakaś niespodziankę.
Fabuła The Last of Us: Part II zostanie osadzona kilka lat po wydarzeniach znanych z finału jedynki. Wtedy to też Joel i Ellie dotarli do osady Jackson w stanie Wyoming. Według informacji podanych przez producenta fabuła zostanie rozdzielona na dwie płaszczyzny czasowe. W pierwszej będziemy śledzić spokojne życie w bezpiecznym miejscu, natomiast w drugiej opowieść nabierze poważniejszego i bardziej dramatycznego tonu.
Bohaterowie będą zmuszeni do opuszczenia osady w związku z pewnym zdarzeniem. Nie wiadomo, o co chodzi, ale jedno jest pewne, sytuacja w Jackson ma odbić piętno na stanie psychicznym Ellie.
Neil Druckmann w jednym z wywiadów stwierdził, że „historia w Part II będzie o wiele większa [niż w jedynce – dop. aut.]. Będzie uzupełnieniem fabuły przedstawionej w pierwszej części. Jednakże gdy połączymy obie te historie, otrzymamy większą opowieść”. Rozumiem to w ten sposób, że w kontynuację bez obaw mogą zagrać osoby nieznające oryginału, jednakże dla zrozumienia większego kontekstu potrzebna będzie znajomość wszystkich wątków z The Last of Us. Coś na zasadzie Marvel Cinematic Universe.
W produkcji ważną rolę ma odgrywać kobieta w ciąży. Nie poznaliśmy jednak jej tożsamości. Naturalnie pierwszym skojarzeniem jest (dorosła już przecież) Ellie, aczkolwiek wydaje mi się, że jest to zbyt oczywisty, błędny trop. Może chodzi o jakąś nową partnerkę Joela, której zrobił dziecko? Taki wątek miałby ogromny potencjał fabularny, ponieważ jeszcze bardziej mógłby pogrążyć bohatera w usilnej potrzebie posiadania dziecka. W ten sposób odtrąciłby jednocześnie Ellie, z której chciał zrobić swoją córkę, pomimo że widział, iż nie ma to największego sensu.
Większa część gry osadzona zostanie w okolicach miasta Seattle. W trakcie fabuły będziemy zwiedzać północno-zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych. Dla przypomnienia w pierwszej części odwiedzaliśmy m.in. Boston i Salt Lake City
Po zwiastunach widać, że Part II będzie o wiele bardziej brutalny od pierwszej części. Można wręcz powiedzieć o stylistyce gore, ponieważ twórcy nie boją się w bezpośredni sposób pokazywać przemocy. Mam nadzieję, że będzie to uzasadnione fabularnie, gdyż samo szokowanie tryskającą krwią trochę gryzłoby się z filozofią pierwszej odsłony.
Śmierć z pewnością będzie miała większe znaczenie w kontynuacji. Już teraz można wysunąć jeden wniosek – to zdecydowanie nie będzie gra dla dzieci...
Najnowszy zwiastun (z dnia 24.09) ujawnił kilka szczegółów dotyczących głównego wątku fabularnego. Dzięki niemu dowiedzieliśmy się, jakie są motywacje głównej bohaterki oraz dlaczego z delikatnej dziewczynki przemieniła się w bezlitosną osobę, dla której zabicie człowieka nie stanowi wielkiego problemu.
Wszystko wskazuje na to, że motorem napędowym protagonistki będzie śmierć niejakiej Diny, z którą łączyła ją bliższa więź. Podczas jednej z eskapad poza bezpieczną strefę partnerka Ellie trafiła w ręce bandytów o nieznanej tożsamości. W trakcie szamotaniny dziewczyna została śmiertelnie postrzelona. Prosta misja polegająca na zebraniu zapasów zamieniła się więc w krwawą jatkę.
Po trailerze widać, że w bohaterce coś pękło, przez co zaślepia ją żądza zemsty. Wszystko wskazuje na to, że Ellie będzie przejawiać zachowania autodestrukcyjne, byleby tylko osiągnąć cel – zabić ludzi odpowiedzialnych za śmierć Diny.
Byliśmy pewni tego, że Joel (bohater pierwszej części) pojawi się w The Last of Us: Part II, ale nie wiedzieliśmy, w jakiej roli. Ze zwiastuna można jednak wywnioskować, że będzie pełnił ważną funkcję podczas wędrówki głównej bohaterki. Słowa „myślisz, że pozwolę ci zrobić to samej” wyraźnie na to wskazują. Po reakcji na spotkanie widać, że relacje pomiędzy bohaterami nie będą jednak zbyt wesołe.
We wcześniejszych materiałach studio Naughty Dog skupiło się przede wszystkim na zaprezentowaniu zdrowych ludzi (przynajmniej fizycznie, nie umysłowo), pomijając wątki zarażonych. Tym razem uchylono jednak rąbka tajemnicy, dzięki czemu wiemy, że Klikacze nadal będą stanowić poważne zagrożenie dla bohaterki.
W filmie zaprezentowano nowy rodzaj przeciwnika. Najłatwiej opisać jako tank. Wydaje się być silny i odporny na obrażenia. W grze natkniemy się również na żywych trupów we wczesnej fazie przemiany, w której grzyb nie przejął jeszcze kontroli nad ciałem. W zwiastunie widać, że zarażeni mogą atakować w większych grupach i są bardzo agresywni.
Reżyser gry poinformował, że przedstawiona w grze opowieść będzie jeszcze bardziej liniowa, nastawiona na filmowość. Twórcy mają do przekazania wciągającą i przejmującą historię, którą chcą kontrolować od początku do samego końca.
Twórcy ograniczyli do minimum jakiekolwiek aktywności poboczne oraz znacząco ograniczyli eksplorację lokacji. Mimo to nie należy się obawiać, że mapy będą klaustrofobicznie małe (chyba że takie ma być zamierzenie twórców). Druckmann zapewnił, że gra zaoferuje alternatywne ścieżki umożliwiające dotarcie do wyznaczonego punktu.
Rozgrywka położy jeszcze większy nacisk na skradanie. Ellie choć waleczna, to jednak miałaby nikłe szanse z przeważającymi siłami wroga. Ponadto usprawnione zostaną elementy craftingowe oraz mechaniki charakterystyczne dla gier survivalowych.
Joel z pierwszej części potrafił być ociężały i mało dynamiczny w swoich działaniach. Tego nie powiemy o Ellie, która ma być o wiele bardziej energiczna podczas eksploracji otoczenia oraz walk z przeciwnikami. Dzięki temu nie tylko będzie mogła łatwiej osaczyć agresorów, ale również sprawniej im uciec w przypadku wykrycia. O dynamice bohaterki świadczy chociażby to, że podczas biegu będzie mogła rzucać butelkami mającymi na celu odwrócić uwagę oponentów.
Naughty Dog udoskonaliło sztuczną inteligencję przeciwników. W sequelu będą się ze sobą częściej komunikować w celu przekazania informacji o ostatniej pozycji Ellie. Oprócz tego mają zaciekle szukać jej w najróżniejszych możliwych kryjówkach oraz podejmować się prób odgrodzenia potencjalnej drogi ucieczki.
The Last of Us: Part II będzie działało na usprawnionym silniku graficznym wykorzystanym wcześniej w Uncharted 4: Kres Złodzieja. Twórcy pracują nad nad poprawieniem efektów świetlnych oraz udoskonaleniem animacji postaci. Objawiać się to ma m.in. bogatą mimiką bohaterki, która podczas walki będzie objawiała zmęczenie, wściekłość bądź desperację.
Podobnie jak w przypadku pierwszej części kontynuacja otrzyma tryb wieloosobowy. Nie ujawniono jeszcze żadnych detali odnośnie jego formy.
Sony po zakończeniu prezentacji State of Play ujawniło, w jakich edycjach będzie można kupić grę. Oprócz podstawowego do sprzedaży trafi także wydanie Ellie (dostępne wyłącznie w Stanach Zjednoczonych), kolekcjonerskie, specjalne oraz cyfrowe Deluxe. Każde z nich będzie zawierać pełną wersję gry.
W skład wchodzi steelbook, figurka Ellie, replika bransoletki, artbook, sześć przypinek, pięć naklejek, litografia i list z podziękowaniami od producenta, a także cyfrowe bonusy.
W tym wydaniu znajdziecie steelbook, artbook oraz cyfrowe dodatki (motyw do PS4 i awatary do PSN).
Decydując się na tę wersję, otrzymacie możliwość pobrania dynamicznego motywu do PS4, sześć awatarów, skróconą wersję artbooka oraz soundtrack z gry.
Autor: Łukasz Morawski