Data modyfikacji:

Najlepsze książki o grach

Gracze nie tylko chcą spędzać czas przy nowych produkcjach, ale także coraz częściej sięgają po książki omawiające branże gier od kuchni bądź publikacje analizujące poszczególne gatunki lub tytuły.
Male student reading from a book

Książki o grach – co warto przeczytać?

Jeżeli chcecie dowiedzieć się ciekawych rzeczy o gamedevie, to koniecznie sprawdźcie, jakie są dostępne w Polsce książki o grach komputerowych i konsolowych.

„Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych” – Marcin Kosman

Ciekawa lektura byłego polskiego dziennikarza growego, który postanowił przybliżyć nam, jak rozwijała się branża gier w Polsce. „Nie tylko Wiedźmin” to nostalgiczna podróż do przeszłości dla starszych graczy, natomiast młodsze osoby mogą dowiedzieć się o wielu interesujących tytułach, o jakich współcześnie mało kto pamięta. Marcin Kosman nie tylko pochyla się nad konkretnymi produkcjami, ale także dzieli się zakulisowymi ciekawostkami i analizuje sytuacje poszczególnych studiów developerskich, próbując wyjaśnić, czemu jednym się udało, a innym nie.

„Krew, pot i piksele. Chwalebne i niepokojące opowieści o tym, jak robi się gry” – Jason Schreier

Nie da się ukryć, że Jason Schreier to najważniejszy dziennikarz growy na świecie. To właśnie on ujawnił największe afery branży ostatnich lat i to dzięki niemu wiemy, jak dużo patologii znajduje się w gamedevie. Niemniej Schreier w swojej książce „Krew, pot i piksele” pokazał także jasną stronę tworzenia gier wideo. Opowiedział o ludziach pełnych pasji i zapału, którzy pomimo wielu przeciwności byli w stanie oddać w nasze ręce świetne tytuły, poprawiające nam humor po ciężkim dniu w pracy czy szkole. Jak sam tytuł wskazuje, nie zabrakło też mniej optymistycznych opisów, co może być przestrogą dla osób chcących spróbować swoich sił z tą branżą.

„Almanach: Gry przygodowe Point and Click” – praca zbiorowa

Grubaśna, sześćsetstronicowa kolekcjonerska książka wydawnictwa Gamebook, która w 2024 roku w końcu doczekała się polskiego wydania. Jak sama nazwa wskazuje „Almanach” traktuje o grach przygodowych typu point & click od samego początku istnienia tego gatunku. Warto jednak pamiętać o tym, że nie jest to typowa książka z bardzo rozbudowanymi opisami. Takowych oczywiście tutaj nie brakuje, więc w dalszym ciągu możecie dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy o poszczególnych tytułach, jednakże dla wydawcy o wiele istotniejsza była warstwa graficzna. Dlatego też w „Almanachu” umieszczono przepiękne kolorowe rozkładówki, od których nie sposób oderwać oczu.

„Legendy gier wideo” – Bartłomiej Kluska

Kolejna polska pozycja w tym zestawieniu. W tym przypadku Bartłomiej Kluska nie skupiał się bezpośrednio na konkretnych produkcjach, tylko na ich autorach. „Legendy gier wideo” to ponad dwieściestronicowa książka traktująca o najwybitniejszych twórcach, którzy przez lata rozpieszczali nas wybitnymi tytułami. Oczywiście nie zabrakło tak głośnych nazwisk jak Shigeru Miyamoto, Hideo Kojima, Neil Druckmann czy Sid Meier, aczkolwiek Kluska nie zapomniał też o mniej znanych developerach, którzy także przysłużyli się branży.

„Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo” – Jason Schreier

Kolejny fantastyczna książka Schreiera, którą obowiązkowo musicie przeczytać, jeśli chcecie wiedzieć, co dzieje się w branży. We „Wciśnij reset” ponownie możecie liczyć na zbiór najróżniejszych historii, często mrożących krew w żyłach. Choć tę pozycję czyta się stosunkowo lekko, to jednak jej treść nie zawsze łatwo „wchodzi”. Wszakże jak możemy przeczytać w opisie książki: „Autor zadaje niewygodne pytania: skoro branża rośnie jak nigdy przedtem, to czemu tak trudno wyżyć z tworzenia gier i czy biznes ten ma szansę się zmienić, zanim będzie za późno”.

„Tworzyć gry” – Patryk Polewiak

„Tworzyć gry” to bardzo dobra lektura dla osób, które marzą o tym, aby pracować w gamedevie. Patryk Polewiak od lat zajmuje się tworzeniem gier i w tym czasie pełnił rolę menedżera, producenta oraz projektanta. W swojej książce nie tylko dzieli się własnymi doświadczeniami, ale także zadaje ciekawe pytania kolegom i koleżankom z branży, co prowadzi do praktycznych porad dla nowicjuszy oraz wskazówek, na co należy uważać na początku kariery.

„DOOM Guy: Życie w pierwszej osobie” – John Romero

Współczesna branża gier mogłaby wyglądać zupełnie inaczej, gdyby na początku lat 90. do sprzedaży nie trafiła pierwsza odsłona kultowego Dooma. Jeżeli chcecie dowiedzieć się, jak wyglądały prace nad tym tytułem, a także nad takimi przebojami jak Wolfenstein 3D czy Quake, to koniecznie powinniście zainteresować się książką „DOOM Guy: Życie w pierwszej osobie”. Głównie dlatego, że jest to dobrze napisana autobiografia Johna Romero, który odpowiada za wszystkie wymienione wcześniej tytuły.

„Jak powstawał Tomb Raider” – Daryl Baxter

Na koniec mam dla was propozycję ciekawej publikacji, która w stu procentach poświęcona zostaje twórcom pierwszej odsłony Tomb Raidera. Darylowi Basterowi udało się porozmawiać z najważniejszymi osobami z Core Design, którzy chętnie opowiadali o swoich sukcesach oraz problemach, na jakie natrafili podczas prac nad przygodami Lary Croft. „Jak powstał Tomb Raider” czyta się szybciutko, ponieważ nie znajdziecie tu rozbudowanych opisów czy analiz, tylko zlepek wielu wypowiedzi twórców gry.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Orkisz