Data modyfikacji:

Książki o grach komputerowych. Branża gier od kulis

Przegląd najciekawszych książek poświęconych branży growej.

Gry komputerowe to wbrew pozorom bardzo stara gałąź rozrywki. Pierwsze istotne dla branży produkcje powstawały już w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, choć podwalin pod produkcję gier można doszukiwać się w jeszcze odleglejszych czasach. To dzięki wielkim wizjonerom i pasjonatom możemy cieszyć się teraz takimi tytułami jak Red Dead Redemption 2 czy Wiedźmin 3: Dziki Gon. Na co dzień skupiamy się na tym, co jest teraz, jakie będą najbliższe premiery, zapominając często o tym, jaką drogę musiały przejść gry wideo, żeby dotrzeć do punktu, w którym obecnie się znajdują. Jeśli więc interesuje was przeszłość gamingu, to poniższe książki o grach komputerowych powinny być dla was lekturą obowiązkową.

Lista najlepszych książek dla graczy:

  • Wielka Księga Gier – Piotr Mańkowski
  • Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych – Marcin Kosman
  • Wojny konsolowe – Blake J. Harris
  • Krew, pot i piksele. Chwalebne i niepokojące opowieści o tym, jak robi się gry – Jason Schreier
  • Indie games. Podręcznik niezależnego twórcy gier – Richard Hill-Whittall
  • POZNAJ NAJCIEKAWSZE KSIĄŻKI O GRACH KOMPUTEROWYCH

    WIELKA KSIĘGA GIER – Piotr Mańkowski

    Autor „Wielkiej Księgi Gier” to znany polski dziennikarz growy, którego możecie kojarzyć po pseudonimie Micz. Piotr Mańkowski od kilkunastu lat publikuje książki poświęcone branży wirtualnej rozrywki. Jego najnowsza pozycja to ulepszony i przeredagowany utwór „Cyfrowe Marzenia”, który zadebiutował pod koniec 2006 roku. Od tamtego czasu w świecie gier wydarzyło się naprawdę dużo, co oczywiście uwzględnił w swoim dziele autor. „Wielka Księga Gier” to kawał porządnej pozycji, która pokazuje początki gier wideo, aż do końcówki 2018 roku. Jest to więc obecnie najbardziej aktualne opracowanie poświęcone tej tematyce. Jeśli chcecie poznać moją opinię o opracowaniu Piotra Mańkowskiego, to koniecznie zerknijcie w recenzję „Wielkiej Ksiegi Gier”.

    NIE TYLKO WIEDŹMIN. HISTORIA POLSKICH GIER KOMPUTEROWYCH – Marcin Kosman

    W przeciwieństwie do wcześniejszej pozycji, dzieło Marcina Kosmana skupia się wyłącznie na polskim rynku gier komputerowych. Autora interesują przemiany, jakie zachodziły na naszym rynku, gdzie branża tak naprawdę dopiero w ostatnich latach zaczęła nabierać wiatru w żagle. Nie oznacza to jednak, że wirtualna rozrywka zawitała do nas dopiero przy okazji premiery tytułowego Wiedźmina. Już wcześniej odnosiliśmy sukcesy na tym poletku, o czym dokładnie można przeczytać w utworze Marcina Kosmana. Były dziennikarz growy oparł swoją wiedzą na licznych wywiadach z twórcami gier, dzięki czemu w książce znajdziecie nie tylko suche fakty, ale również masę zakulisowych ciekawostek.

    WOJNY KONSOLOWE – Blake Harris

    Historia gier komputerowych nie jest usłana różami. To bardzo brutalny przemysł, w którym przetrwać mogą wyłącznie najsilniejsi i najbardziej wytrwali. Nasza ukochana forma rozrywki, to również miejsce pełne konfliktów, zarówno po stronie odbiorców, jak i twórców. To właśnie tym drugim poświęcona jest książka Blake’a Harrisa. „Wojny Konsolowe” opowiadają o początkach lat dziewięćdziesiątych, gdzie na rynku ścierały się dwa giganty – Nintendo i Sega. Historia przedstawiona przez autora pokazuje brutalną prawdę korporacyjnych zagrywek. A wszystko to oparte jest na setkach wywiadów z byłymi pracownikami obu firm. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o książce, polecam zapoznać się z materiałem przygotowanym przez Dawida.

    Rozwleczony tytuł publikacji tłumaczy właściwie dokładnie, o czym traktuje dzieło Jason Schreiera. Autor w „Krew, pot i piksele” nie zastanawia się nad tym, jak wyglądała historia gier komputerowych, lecz nad tym, co w tym czasie czuli zwykli pracownicy, dłubiący przy kodach, piszący scenariusze i obmyślający strategie biznesowe. Jason Schreier pokazuje branżę gier bez polewania rzeczywistości lukrem. To niezwykle ciężka robota, w której pracownicy nie zawsze są traktowani tak jak należy, a nadgodziny są chlebem powszednim. Książka ma dosyć pesymistyczny charakter, jednakże twórca nie zapomina również o blaskach branży growej, ponieważ sukces jest tu równie popularny, co porażka.

    INDIE GAMES. PODRĘCZNIK NIEZALEŻNEGO TWÓRCY GIER – Richard Hill-Whittall

    Przeczytaliście już „Krew, pot i piksele” i nadal chcecie dołączyć do społeczności twórców gier? Jeśli nie boicie się wyzwań, a praca nad grami wideo jest waszym marzeniem, to koniecznie zainteresujcie się pozycją przygotowaną przez Richarda Hill-Whitalla. „Indie Games. Podręcznik niezależnego twórcy gier” jak sama nazwa wskazuje, jest przewodnikiem dla początkujących producentów, którzy dopiero stawiają kroki w tym świecie. Autor dosyć dokładnie opisuje poszczególne etapy tworzenia gier, od zebrania funduszy, poprzez proces twórczy, a na marketingu kończąc. Co ciekawe, polskie wydanie zostało wzbogacone o materiały dotyczące dwóch rodzimych producentów – 11 bit studios (This War of Mine) oraz Flying Wild Hog (Shadow Warrior 2).


    Jeżeli macie własne, ciekawe spostrzeżenia na poruszony w powyższym tekście temat, bądź w ogóle nie zgadzacie się z moim zestawieniem lub po prostu chcecie podzielić się swoją opinią, skontaktuj się ze mną! Znajdziesz mnie na profilu facebookowym Ekspert Ceneo, gdzie czekam na wasze wiadomości oraz komentarze pod wpisami. Na większość staram się odpowiedzieć najszybciej jak to możliwe, jeśli oczywiście jest to konieczne.

    Autor: Łukasz Morawski