Data publikacji:

Zestawy SLI i Crossfire – czy wielokrotne GPU to przeszłość? 

Osoby, które od lat śledzą wieści na temat nowinek technologicznych ze świata PC, mogą pamiętać, że jeszcze na początku ostatniej dekady wielu entuzjastów składających superwydajne komputery kupowało do swoich maszyn po dwie karty graficzne lub więcej. Wsparcie dla kilku GPU oferowane było zarówno przez produkty firmy Nvidia, jak i AMD, pod postacią mocno promowanych technologii SLI i Crossfire. Obecnie idea instalacji kilku procesorów graficznych przestała być wspierana przez branżę, powstaje zatem pytanie – dlaczego? 
a new modern powerful computer video or graphics card installed in computer by serviceman

Jaka działa SLI i Crossfire?

Technologie SLI i Crossfire działały na podobnej zasadzie. Ta pierwsza zarezerwowana była wyłącznie dla kart graficznych zaprojektowanych przez firmę Nvidia, które wchodziły w skład rodziny GeForce. Crossfire było konkurencyjnym rozwiązaniem opracowanym przez firmę ATI (została ona później kupiona przez koncern AMD) i korzystały z niego wyłącznie GPU z rodziny Radeon.
Obie technologie pozwalały łączyć ze sobą dwie, trzy, a nawet cztery karty graficzne podłączone do stacjonarnego komputera PC. Urządzenia wspierały się nawzajem i dzieliły zadaniami, w teorii osiągając lepsze wyniki w testach oraz podczas pracy z bardzo wymagającymi aplikacjami i grami. Parować można było ze sobą wyłącznie identyczne modele kart. Aby wymiana informacji pomiędzy nimi była odpowiednio szybka i wydajna, były one dodatkowo połączone za pomocą specjalnego mostka transportującego dane, którego podłączało się do dedykowanego złącza umieszczonego z boku karty.
Karty wspierające technologię SLI i Crossfire były zazwyczaj produktami ze średniej i wyższej półki cenowej, które przeznaczone były dla entuzjastów najbardziej skorych do kupna kilku GPU. 

SLI i Crossfire – początki technologii

Za opracowanie technologii łączenia ze sobą kilku kart graficznych oryginalnie odpowiadała firma 3DG, która w latach 90. produkowała popularne wśród graczy GPU z rodziny Voodoo. 3DFX został kupiony przez Nvidię, która przejęła jego wszystkie patenty i technologie. Nvidia ponownie wprowadziła na rynek karty SLI w 2004 roku, korzystały one jednak z zupełnie nowych rozwiązań technologicznych i wówczas całkowicie nowego złącza rozszerzeniowego PCI Express, które zastąpiło wcześniej używane gniazdo graficzne AGP. ATI nie chciało pozostać w tyle za swoim największym konkurentem, dlatego zaledwie rok później zaprezentowało światu pierwsze GPU, które korzystały z systemu Crossfire.
Przez pierwsze lata obaj producenci bardzo mocno promowali ideę łączenia kilku układów graficznych, pozwalało im to bowiem w teorii znacząco zwiększyć sprzedaż najdroższych GPU. Media branżowe rozpisywały się też o dużym potencjale technologii, co zwiększało zainteresowanie nią konsumentów. Ostatecznie wsparcie techniczne dla SLI i Crossfire zostało wygaszone około 2017 roku.

Czemu SLI i Crossfire nie jest już wspierane – główne przyczyny

Po dłuższym czasie obecności na rynku technologii SLI i Crossfire nawet dla największych entuzjastów stało się jasne, że nie sprostały one wysokim oczekiwaniom. Instalując dwie karty, właściciele PC mogli liczyć przeciętnie na kilkunastoprocentowy wzrost wydajności, a dodanie kolejnych poprawiało tę sytuację w minimalny sposób. Wynikało to wprost z tego, że niewielu deweloperów oprogramowania oferowało wsparcie dla kilku GPU. Jego implementacja była bowiem bardzo trudna z technicznego punktu widzenia i nieopłacalna, ponieważ na kupno wielu kart graficznych zdecydowało się niewiele osób.
Zdjęcie: Envato Elements