Data publikacji:

Recenzja i wymagania RoadCraft

Studio Saber Interactive w dalszym ciągu nie odpuszcza i po raz kolejny próbuje swoich sił z symulatorami budowy. Developerzy znów postanowili delikatnie namieszać w rozgrywce, rzucając przed graczami zupełnie nowe wyzwania. Sprawdźcie, co ma do zaoferowania RoadCraft, ile kosztuje wydanie pudełkowe oraz jakie są wymagania sprzętowe gry w wersji na PC.
RoadCraft

Premiera RoadCraft. Na czym zagramy?

Mam dobrą wiadomość dla wszystkich domorosłych miłośników brudnych robótek budowlanych. Najnowsze dzieło studia Saber Interactive zadebiutowało 20 maja 2025 roku na wszystkich planowanych platformach. Oznacza to, że w RoadCrafta zagramy zarówno na komputerach osobistych, jak i konsolach nowej generacji, czyli PlayStation 5 i Xbox Series X|S. Na ten moment nic nie wiadomo o tym, czy twórcy planują przygotowanie portu dedykowanego Nintendo Switch 2.

Na czym polega rozgrywka w RoadCraft?

Jak już wcześniej pisałem, studio Saber Interactive niemal w każdym swoim symulatorze skupia się na trochę innych zagadnieniach. W MudRunner i SnowRunner mieliśmy do czynienia z transportowaniem towarów w ekstremalnych warunkach, Expeditions traktowało o ekspedycjach naukowych i badawczych, natomiast w RoadCrafcie wcielamy się w człowieka prowadzącego firmę specjalizującą się w usuwaniu skutków najróżniejszych kataklizmów, takich jak powodzie, trzęsienia ziemi itp.
Oczywiście firmą nie zarządzamy wyłącznie ze stołka, wydając polecenia pracownikom, ale sami bierzemy sprawy w swoje ręce. Niemniej tematyka gry sprawia, że podejście do rozgrywki jest zupełnie inne, ponieważ inaczej rozłożono akcenty. Transport towarów i jazda po trudnych nawierzchniach nadal są dosyć istotne, jednak oba elementy zostały delikatnie zepchnięte na dalszy plan.
Kampania fabularna została podzielona na szereg zleceń, a do tego misje zabierają nas w podróż do najróżniejszych części świata, w których potrzebna jest nasza pomoc. Zmiana środowiska znacząco wpływa na przebieg zadania, ponieważ raz musimy przemieszczać się po terenach zalewowych, żeby następnym razem pracować w środku lasu czy na pustyni. Łącznie developerzy przygotowali aż osiem map – każda z nich może pochwalić się powierzchnią aż czterech kilometrów kwadratowych.
Do dyspozycji graczy oddano ponad czterdzieści pojazdów o najróżniejszym zastosowaniu. Spycharki przydają się do usuwania zniszczonych obiektów z tras, ciężkie wywrotki pozwalają przewozić asfalt, pojazdami zwiadowczymi zrobimy rozeznanie na mapie, dźwigami przeniesiemy ciężkie rzeczy (np. kontenery), a walcami wyrównamy dopiero co zrobioną przez nas jezdnię. Zdecydowanie jest tutaj co robić, i tak naprawdę co rusz jesteśmy rzucani przed nowymi wyzwaniami. Zaczyna się stosunkowo skromnie, od małych zleceń, a kończy na zerwaniu starego asfaltu i przygotowaniu nowej, lepszej drogi bądź zbudowaniu dużego mostu.
W RoadCrafcie mamy także sporą swobodę w kwestii personalizacji własnych maszyn, począwszy od zaprojektowania własnego logo, a na zmianie koloru pojazdów kończąc. A co najważniejsze, nie musimy tego wszystkiego robić samodzielnie, ponieważ twórcy przygotowali tryb kooperacji dla czterech użytkowników. Co prawda grając w pojedynkę, jesteśmy w stanie zaplanować trasy poszczególnym pojazdom, żeby nieco zautomatyzować działania i przyspieszyć niektóre procesy, jednak zdecydowanie lepiej jest dogadywać się z innymi osobami i wspólnie planować poszczególne działania.
To wszystko sprawia, że RoadCraft jest tytułem godnym uwagi. Co prawda miłośnicy poprzednich gier studia Saber Interactive mogą delikatnie narzekać na o wiele mniejszy poziom trudności, jednak nie oznacza to, że zaliczenie wszystkich misji jest łatwizną. Nadal trzeba się nieźle nagimnastykować, żeby wykonać niektóre cele, a także przez cały czas zachować pełne skupienie, ponieważ popełnione przez nas błędy mogą znacząco utrudnić postępy. Jeśli lubicie tego typu produkcje, to przy tej będziecie bawić się doskonale.

Czy w RoadCraft dostępna jest polska wersja językowa?

Na szczęście dzieło studia Saber Interactive otrzymało polską wersję językową, co znacząco pomaga w ogarnięciu specjalistycznych zagadnień budowlanych. Dzięki temu osoby mające problem z angielskim nie muszą się martwić, że nie zrozumieją jakichś celów misji. Oczywiście twórcy zrezygnowali z dubbingu (zresztą dialogów nie ma tutaj zbyt wiele), ograniczając się wyłącznie do przetłumaczenia samych napisów.

Ile kosztuje RoadCraft?

RoadCraft nie jest tytułem wysokobudżetowym, dlatego jego cena jest znacząco niższa od produkcji z segmentu AAA. Co prawda gracze pecetowi muszą ograniczyć się wyłącznie do cyfrowej dystrybucji, ale za to posiadacze PlayStation 5 i Xbox Series X|S kupią pudełkowe wydanie już za jedyne 149–189 złotych (cena zależy od oferty sklepu internetowego). Fizyczna edycja zawiera wyłącznie płytę z grą, bez żadnych dodatków.

Ile godzin zajmuje ukończenie RoadCraft?

Nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile czasu potrzeba na ukończenie tego tytułu. Wynika to z tego, w jaki sposób zamierzacie podchodzić do rozwiązywania problemów oraz czy będziecie realizować wszystkie cele na mapach. Mimo to przy RoadCrafcie spędzicie przynajmniej kilkanaście godzin na zaliczaniu kampanii dla pojedynczego gracza, ale na tym przecież zabawa się nie kończy, ponieważ czekają jeszcze na was rozgrywki kooperacyjne.

Grafika i wymagania sprzętowe RoadCraft

RoadCraft zbudowany został na nowej wersji silnika graficznego opracowanego przez studio Saber Interactive. Najnowsze dzieło tego developera prezentuje się dzięki temu fantastycznie. Dotyczy to zarówno projektów map i pojazdów, jak i świetnie oddanej fizyki obiektów. Błoto zachowuje się w realistyczny sposób i odkształca się pod wpływem kontaktu z maszynami budowlanymi i autami, piasek przesypuje się jak w rzeczywistości, tak samo jak przelewająca się woda. Trzeba przyznać, że twórcy pod tym względem wykonali kawał solidnej roboty. Mimo to tytuł nie posiada jakichś bardzo wygórowanych wymagań sprzętowych, dzięki czemu można go odpalić nawet na nieco starszych sprzętach.
Minimalne:
  • Procesor: Intel Core i5-8400 / AMD Ryzen 5 1500X
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta graficzna: 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 590
  • Miejsce na dysku: 40 GB SSD
  • System operacyjny: Windows 10/11 (64-bit)
  • Rekomendowane:
  • Procesor: Intel Core i5-12600K / AMD Ryzen 7 5800X
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Karta graficzna: 8 GB GeForce GTX 3060 / Radeon RX 6600 XT
  • Miejsce na dysku: 40 GB SSD
  • System operacyjny: Windows 10/11 (64-bit)
  • Grę do testów dostarczyła firma Plaion Polska. Opinia należy do autora artykułu.
    Zdjęcie: materiały prasowe Saber Interactive
    Autor: Orkisz