Data publikacji:

Project Cars 4. Kiedy premiera? Jakie wymagania? Zapowiedzi i przecieki

Seria Project Cars była jedną z kilku nowych marek symulatorów wyścigowych, które pojawiły się na rynku w ubiegłej dekadzie. Mimo sukcesów, jakie odniosły gry wydane pod jej szyldem, obecnie wielu fanów wirtualnych czterech kółek powoli o niej już zapomina. Odpowiadamy na pytanie, kiedy (i czy w ogóle) możemy spodziewać się premiery Project Cars 4.
projectcars

Project Cars – początki i historia serii

Za stworzenie serii Project Cars odpowiada brytyjskie studio deweloperskie Slightly Mad Studios założone w 2009 roku. Od samego początku zespół skupiał się na produkcjach wyścigowych. Pierwszym opublikowanym projektem teamu była gra Need for Speed: Shift. Tytuł był przygotowany na zamówienie Electronic Arts, które posiada prawa do serii Need for Speed.
Need for Speed istnieje do dziś. Tuż obok Gran Turismo i Forzy jest najbardziej rozpoznawalną marką gier wyścigowych na świecie. Produkcje spod szyldu NFS była od zawsze kojarzone przede wszystkim ze zręcznościowym modelem jazdy oraz emocjonującymi pościgami samochodowymi. Need for Speed: Shift od Slightly Mad Studios było odstępstwem od normy. Twórcy zdecydowali się bowiem na bardziej realistyczne podejście do przedstawienia wyścigów, co było dużym zaskoczeniem dla fanów serii.
EA zrozumiało wtedy, że ambicje deweloperów oraz ich talent nie pasują specjalnie do wizerunku popularnego cyklu, dlatego też sequel Shift 2: Unleashed, wydany w 2011 roku, w materiałach promocyjnych porzucił w tytule nazwę Need for Speed. Obie odsłony Shifta okazały się sporym sukcesem i przychylnymi opiniami recenzentów. Pozwoliło to autorom rozwinąć skrzydła, rozszerzyć zespół oraz zacząć planować kolejne projekty.
Następną grą studia było Test Drive: Ferrari Racing Legends, wydane w 2012 roku. Tytuł zbudowany został na podstawie autorskiego silnika Slightly Mad Studios i skupiał się wyłącznie na autach legendarnej włoskiej marki Ferrari. Gracze mogli ścigać się za kierownicą aut producenta stworzonych na różnych etapach jego historii, począwszy od pierwszego modelu Ferrari 125 S z 1947 roku, a skończywszy na bolidach F1 i najnowszych sportowych samochodów. W przeciwieństwie do poprzednich dzieł producenta, Test Drvie spotkał się z dość chłodnym przyjęciem, między innymi z powodu ograniczeń czasowych oraz obostrzeń nałożonych przez licencjodawcę.
Po premierze Test Drive: Ferrari Racing Legends szefostwo Slightly Mad Studios zrozumiało, że aby w pełni zrealizować swoją wizję symulatora jazdy, nie może polegać na zewnętrznym finansowaniu wydawców. Dlatego też zespół zdecydował, że kolejny projekt powstanie w oparciu o środki zdobyte podczas zbiórki crowdfundingowej. Tak też w 2012 roku narodził się Project Cars. Twórcy zebrali w sumie 5 milionów dolarów od fanów, równocześnie oferując członkom społeczności możliwość aktywnego uczestnictwa w procesie produkcji po wykupieniu dostępu do specjalnych narzędzi deweloperskich.
Prace nad Project Cars trwały w sumie trzy lata. Oficjalna premiera gry nastąpiła w 2015 roku, na PC oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. Przez kolejne kilkanaście miesięcy od debiutu twórcy opublikowali wiele aktualizacji oraz zestawów DLC, zawierających między innymi dodatkowe samochody. Gracze mogli zasiąść za kierownicą blisko 80 licencjonowanych aut różnej klasy. Tytuł spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem krytyków, którzy chwalili oprawę graficzną oraz przekonujący i realistyczny model jazdy, a także przywiązanie uwagi do najdrobniejszych szczegółów podczas odtwarzania istniejących tras wyścigowych i modeli pojazdów.
Popularność gry sprawiła, że jeszcze w 2015 roku zapowiedziano jej bezpośredni sequel. Jego premiera miała miejsce w 2017 roku. Deweloperzy ponownie współfinansowali go dzięki zbiórce pieniędzy od fanów. Gra posiadała ponad dwukrotnie więcej samochodów oraz wiele nowych tras i dyscyplin sportowych. Recenzenci krytykowali niedatowane wsparcie dla zabawy z gamepadem (twórcy skupili się przede wszystkim na kierownicach), słabe komputerowe AI, a także wiele drobnych błędów. Ogólnie produkcja spotkała się jednak z bardzo dobrym przyjęciem i zdobyła wiele branżowych wyróżnień.
W 2018 roku Slightly Mad Studios przedstawiło plany wydania trzeciej części Project Cars. Gra ukazała się oficjalnie w sierpniu 2020 roku, niecały rok po tym, jak deweloper został zakupiony przez firmę Codemasters, co odbiło się na procesie jego produkcji i pozwoliło autorom zrezygnować z procesu crowdfundingowego. Efekty pracy Brytyjczyków zaskoczyły jednak wiernych fanów cyklu, bowiem Project Cars 3 obrał drastycznie inny kurs niż dwie poprzednie gry.
Mimo ponownie rozszerzonej liczby grywalnych aut oraz tras wyścigowych Project Cars 3, w oczach wielu miłośników wirtualnej jazdy, stracił cechy, jakie najbardziej cenili w serii. Tytuł zaadoptował znacznie bardziej zręcznościowy model jazdy i porzucił wiele lubianych opcji oraz funkcji z poprzednich gier. Odbiorowi gry nie pomogły też liczne problemy techniczne i bugi. W tym samym czasie Codemasters zostało kupione przez firmę Electronic Arts.
Nowi właściciele skierowali zespół ze Slightly Mad do pracy nad mobilną produkcją Project Cars Go. Tytuł został wydany w 2021 roku, ale działał zaledwie przez kilka miesięcy. Ze studia w tym samy czasie odszedł jego założyciel, Ian Bell, w dużym stopniu przypieczętowując los gry.

Project Cars 4 – kiedy spodziewać się premiery?

Mimo wstępnych zapowiedzi prac nad Project Cars 4, niezadowalające wyniki sprzedaży oraz słabe oceny Project Cars 3 ostatecznie pogrzebały szansę na to, że Slightly Mad Studios dokończy kiedykolwiek kolejną część cyklu. Twórcom nie pomogły zapewnienia, że w czwórce wrócą do symulacyjnych korzeni i wszystkich kluczowych elementów rozgrywki, które były cenione przez fanów. 8 listopada 2022 roku firmy Electronic Arts i Codemasters oficjalnie potwierdziły to, że tytuł nie ujrzy światła dziennego.

Czy seria Project Cars będzie kontynuowana?

Wraz z zapowiedzią przerwania prac na Project Cars 4 otrzymaliśmy również potwierdzenie tego, że seria Project Cars została zawieszona do odwołania. Oznacza to, że pieczy nad grą, przynajmniej przez najbliższe lata, nie przejmie żaden inny zespół deweloperski. Szanse na Project Cars 4 lub jakiegoś rodzaju spin-off są więc obecnie bliskie zeru.
Zdjęcie: mat. prasowe.