Data publikacji:

Gry z najlepszą fizyką – produkcje, w których realizm zachwyca

Realistyczna symulacja fizyki obiektów w grach należy wciąż do rzadkości, ponieważ jej udana implementacja stanowi bardzo duże wyzwanie nawet dla najbardziej doświadczonych deweloperów dysponujących zaawansowanymi narzędziami. Twórcy z reguły decydują się więc skupić swoją uwagę na innych istotnych elementach tytułu, zadowalając się jedynie względnie prostymi metodami odwzorowania fizyki. Zdarza się jednak, że czasem przyjmują oni zgoła inną filozofię, najczęściej nie po to, aby osiągnąć konkretny cel (np. stworzyć najbardziej przekonując symulator), ale wyróżnić grę na tle konkurencji. Przyjrzymy się zatem najciekawszym projektom tego typu, które w ostatnich latach trafiły do sprzedaży.
portal 2

Portal 2

Druga odsłona przygodowe gry logicznej, w której symulacja fizyki odgrywa kluczową rolę podczas rozgrywki. Gracze obserwują świat z perspektywy pierwszej osoby i korzystają ze specjalnego gadżetu tworzącego połączone ze sobą portale. Przy ich pomocy rozwiązujemy coraz trudniejsze wyzwania i zagadki, które są częścią długiej kampanii fabularnej z wciągająca i humorystyczną historią. 
  • Data premiery – 2011
  • Platformy – PC, Nintendo Switch, Xbox Series X|S, Xbox One, PS4, PS5
  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom 

    Świetnie oceniana przygodowa gra akcji, która jest bezpośrednim sequelem The Legend of Zelda: Breath of the Wild z 2017 roku. Tytuł w jeszcze większym stopniu stawia nacisk na crafting oraz sprytne wykorzystanie silnika symulującego fizykę obiektów. Dzięki nowej mechanice gracze mogą tworzyć różnego rodzaju maszyny i konstrukty, korzystając z dowolnych materiałów znalezionych podczas eksploracji dużej i wielopoziomowej mapy świata. Wynalazki wykorzystamy do rozwiązywania zagadek logicznych, walki z przeciwnikami, a także podróży w trudno dostępne miejsca. 
  • Data premiery – 2023
  • Platformy – Nintendo Switch, Nintendo Switch 2
  • Kerbal Space Program 

    Unikalna gra symulacyjna, w której przyjmujemy rolę inżyniera projektującego rakiety, będące częścią programu kosmicznego. Zabawę zaczynamy od najprostszych misji suborbitalnych, a kończymy na wysłaniu astronautów na Księżyc oraz inne ciała niebieskie.
    Gra w realistyczny sposób modeluje działanie silników i wszystkich pozostałych komponentów rakiet kosmicznych. Dzięki edytorowi jesteśmy w stanie odtworzyć autentyczne misje NASA, a także stworzyć bardziej fantastyczne pojazdy. Gra do dziś cieszy się ogromnym zainteresowaniem fanów podboju przestrzeni kosmicznej, a także prawdziwych inżynierów pracujących w branży aeronautycznej. Na PC posiada tysiące modów, które dodatkowo zwiększają jej realizm i odblokowują setki nowych możliwości. 
  • Data premiery – 2015
  • Platformy – PC, Xbox Series X|S, Xbox One, PS4, PS5
  • BeamN.G Drive

    Najbardziej zaawansowany na rynku symulator samochodowy, którego silnik z uwzględnieniem najdrobniejszych detali symuluje zachowanie poszczególnych części układu napędowego auta, a także to, jak wpływa na niego wyposażenie pojazdu (np. rodzaj opon) i otoczenie (np. temperatura, typ nawierzchni). Gra wiernie symuluje też zderzenia i wypadki, biorąc pod uwagę materiały, z jakich wykonane zostały poszczególne elementy samochodu. Tytuł ma aktywną scenę moderską, która wzbogaca go o nową zawartość i tryby zabawy.
  • Data premiery – 2015
  • Platformy – PC
  • Universe Sandbox

    Edukacyjny sandboksowy symulator, który pozwala nam dowolnie eksperymentować z Układem Słonecznym oraz innymi gwiazdami i ciałami niebieskimi zarejestrowanymi w bazie danych programu. Gracze mogą zmienić orbity planet, bombardować je deszczem asteroid, modyfikować ich masę i inne właściwości fizyczne, a następnie obserwować zmiany na przestrzeni dowolnie wybranego czasu. Są one symulowane na podstawie skomplikowanych obliczeń matematycznych korzystających z aktualnej wiedzy astronomicznej.
  • Data premiery – 2015
  • Platformy – PC
  • Noita

    Jedyna w zestawieniu gra oferująca dwuwymiarową oprawę graficzną, jednak prosty i pikselartowy styl graficzny nie powinien zwodzić. Produkcja w realistyczny sposób symuluje fizykę obiektów oraz różnego rodzaju materiałów, która jest jednym z kluczowych elementów rozgrywki.
    Noita jest rougelike’ową grą akcji pozwalającą nam wcielić się we władającą zaklęciami wiedźmę przemierzającą losowo generowaną mapę świata i walczącą z monstrami wyciągniętymi wprost z fińskiej mitologii i tradycji. Na graczy czeka wiele unikalnych bossów oraz sekretów, a zaawansowany silnik fizyczny pozwala na interesujące interakcje z otoczeniem i kreatywne rozwiązywanie problemów.
  • Data premiery – 2019
  • Platformy – PC
  • Teardown

    Trójwymiarowa sanboksowa gra logiczna, w której wcielamy się w złotą rączkę do wynajęcia. Naszym zadaniem jest wykradzenie przedmiotów z uprzednio wskazanej lokacji, a następne błyskawiczna ucieczka do podstawionego samochodu. Gra składa się z szeregu misji zabierających nas do różnego rodzaju miejsc, stawiających nam coraz większe wyzwania.
    Wszystkie obiekty w grze oraz otoczenie ulega zniszczeniu, które jest symulowane przez dedykowany silnik fizyczny. Gracze mogą używać zróżnicowanego typu narzędzi, od młotów, ładunków wybuchowych po ciężki sprzęt budowlany, które pozwalają im otworzyć skróty, dostać się do trudno dostępnych lokacji, a także pokonać strażników i inne przeszkody terenowe. 
  • Data premiery – 2022
  • Platformy – PC, PS5, Xbox Series X|S