Data publikacji:

Jak zacząć streamować? Poradnik dla początkujących

Happy young woman streamer gamer in headphones
Streaming, a więc tworzenie transmisji na żywo, to względnie nowa gałąź rozrywki, której powstanie zawdzięczamy postępowi technologicznemu oraz rosnącym transferom danych w sieci. Dla milionów osób na całym świecie prawdziwymi gwiazdami i idolami są dzisiaj twórcy prezentujący się na jednej z kilku popularnych platform do streamowania. Wiele osób początkowo zapatrzonych w ekran nieraz postanawia samemu stanąć po drugiej stronie kamery. Rozpoczęcie przygody ze streamowaniem nie jest specjalnie trudne i nie wymaga zaawansowanych narzędzi. W artykule radzimy więc, jak zrobić pierwszy krok w tym kierunku.

Po co streamujemy?

Najpierw jednak warto sobie odpowiedzieć na pytanie, po co w ogóle chcemy streamować. Wbrew pozorom, przyciągnięcie widzów i utrzymanie widzów nie jest prostym zadaniem, wymaga odpowiednich umiejętności oraz przełamania strachu przed kamerą. Z pewnością nie powinniśmy zaczynać streamować w poszukiwaniu sławy i pieniędzy, bowiem szybko się zawiedziemy i znudzimy, gdy nie nadejdzie.
Wiele osób decyduje się na streaming, by pokazać światu posiadane umiejętności i talent, zaczynając od muzyki lub rysunku, a skończywszy na majsterkowaniu, gotowaniu lub tańcu. Inni z kolei lubią dzielić się swoimi przeżyciami z podróży lub opowiedzieć o codziennym życiu. Spora część streamerów gra też w gry komputerowe. Dla niektórych z nich są one okazją do przedstawienia swoich ponadprzeciętnych zdolności gamerskich (np. w strategiach RTS lub strzelankach FPS), dla innych pozostają świetnym tłem do luźnej rozmowy. Twórcy lubią też bardzo często mieszać tematykę i sposób realizacji swoich transmisji.

Jak zostać streamerem?

Jeżeli marzysz o zarabianiu na streamach i umowach sponsorskich, musisz być bardzo cierpliwy i nie możesz się zbyt łatwo poddawać. Wielu twórców latami pracowało na swoją pozycję, regularnie transmitując swoje programy jedynie dla garstki widzów. Obecnie największe szanse na sukces w streamowaniu mają niestety osoby, które posiadają już jakąś bazę odbiorców w mediach społecznościowych lub w realnym życiu (aktorzy, artyści itd.). Poza umiejętnościami wiele zależy od szczęścia, a także nawiązanych kontaktów z innymi streamerami.

Platformy do streamowania

Transmisje na żywo możesz przeprowadzić w sieci w wielu różnych miejscach. Poniżej zebraliśmy listę najpopularniejszych i największych z nich.

YouTube

Największy serwis wideo na świecie. Streamy są automatycznie zapisywane i można udostępniać je pod postacią klipów. Obsługa YT dla twórców jest dość prosta, a transmisję wykonamy nawet przy pomocy zwykłego smartfona. Serwis udostępnia bibliotekę efektów dźwiękowych i muzyki, która uniknie problemu z blokowaniem wideo z powodu złamania praw autorskich. Streamowanie na YT jest świetnym pomysłem, jeżeli równocześnie produkujemy też zwykłe treści wideo, takie jak np. vlogi.

Facebook

Streamowanie na Facebooku cieszy się sporą popularnością w niektórych krajach świata, choć baza potencjalnych odbiorców dla wideo może być, w zależności od naszej grupy docelowej, znacznie mniejsza. Serwis pozwala streamować z urządzeń mobilnych, jak YT oferuje też narzędzia analityczne. Stream możemy opublikować na naszym profilu, dzięki temu zobaczą go nasi znajomi lub grupa, do jakiej należymy.

Twitch

Największy po YT serwis streamingowy na świecie, w Polsce nie jest tak popularny jak np. w krajach anglosaskich. Twitch oferuje bardzo wiele unikalnych narzędzi dla twórców związanych z monetyzacją kanału, jednakże w dużej mierze skupia się wciąż na streamach gamingowych. Warto jednak zaznaczyć, że coraz większa grupa twórców skupia się także na zupełnie innych tematach.

TikTok

Jako serwis TikTok skupia się przede wszystkim na ultrakrótkich klipach wideo i od kilku lat jest najpopularniejszą platforma wśród osób poniżej 25. roku życia. Platforma pozwala również na realizację transmisji na żywo przy użyciu telefonu. Aby z nimi wystartować, musimy jednak spełnić pewne wymagania. Nasz profil musi śledzić co najmniej 1000 innych osób. Żaden ze streamów nie jest też zapisywany i nie można go ponownie obejrzeć.

Twitter

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale Twitter również oddaje w ręce swoich użytkowników opcję streamowania wideo na żywo. Transmisję może przeprowadzać tutaj każdy chętny, istnieje nawet możliwość jej monetyzacji (jeżeli będzie spełniać wszystkie warunki w regulaminie serwisu). Program można rozpocząć jedynie z poziomu dedykowanej aplikacji na komputerze o nazwie Media Studio.

Instagram

W pogoni za konkurencją także Instagram zaczął oferować możliwość streamowania wideo na żywo. Dzięki popularności serwisu, opcja ta cieszy się dość dużą popularnością. Na streamowanie tutaj decydują się przede wszystkim influencerzy, którzy zdobyli już rzeszę fanów. Tworzone wideo są zapisywane i można obejrzeć je później. Klipy można też monetyzować, między innymi poprzez aktywację reklam.

Czego potrzebuję do streamowania?

Oczywiście do rozpoczęcia streamowania potrzebujesz także odpowiedniego sprzętu, w zależności od natury transmisji. Mowa tu przede wszystkim o dobrej kamerze i mikrofonie, a także pececie o odpowiedniej mocy obliczeniowej (zwracamy uwagę na procesor i kartę graficzną). Niezbędne okażą się też akcesoria, takie jak światła LED oraz miksery (tzw. stream decki), ułatwiające i przyśpieszające obsługę oprogramowania do realizacji transmisji.
Zdjęcie: Envato Elements