Data publikacji:

Jakie gry planszowe dla dzieci w wieku 5 lat wybrać?

Gry planszowe są świetną rozrywką niezależnie od wieku. W sklepach znajdziemy spory wybór tytułów przeznaczonych dla najmłodszych dzieci, które poza zabawą są w stanie również rozwijać ich zdolności motoryczne, a także komunikacyjne. Przedstawiamy listę interesujących propozycji gier dla dzieci w wieku 5 lat.
gry dla dzieci w wieku 5 lat

Polecane gry dla pięciolatka

Pytaki

Interesująca gra dla pięciolatków i ich rodziny. Gra nie ma sztywnych lub trudnych do zrozumienia zasad, a jej głównym celem jest lepsze poznanie się, ćwiczenie zdolności komunikacyjnych (słuchanie i opowiadanie), wspieranie nauki czytania i rozwijanie empatii. W każdej turze gracze losują po jednym żetonie z pytaniem i zadaniami, rozgrywkę wspomagają też specjalne kostki i sześć kart uczuć. W zabawie mogą brać udział minimalnie dwie osoby, nie ma natomiast maksymalnej liczby graczy.

Dobble

Zręcznościowo-pamięciowa gra dla pięciolatka i całej rodziny. Zabawa ćwiczy spostrzegawczość, wymaga bowiem szybkiego wyszukiwania dwóch identycznych obrazków wśród wielu podobnych do siebie kart z grafikami, które są rozrzucone na stole. Dwie karty z talii gry zawsze mają jeden identyczny obrazek. Standardowa wersja Dobble ma aż pięć wariantów zasad gry, które przypadną do gustu także dorosłym spędzającym czas z dziećmi. Pojedyncze partie trwają kilkanaście minut i są przeznaczona dla minimalnie dwóch osób.

Lisek Urwisek

Gra detektywistyczne dla pięciolatka lub nieco starszych dzieci. Zabawa ma model kooperacyjny, jej uczestnicy nie rywalizują więc ze sobą, ale współpracują, zbierając wskazówki pozwalające rozwiązać zagadkę. Tytuł jest niezwykle atrakcyjne ze względu na kolorową planszę, specjalne żetony, karty i akcesoria. Minimalnie na poszukiwanie Liska Urwiska może wybrać się dwóch, a maksymalnie czterech graczy.

Grzybobranie w Zielonym Gaju

Popularna gra familijna, w której gracze biorą udział w przygodzie w Zielonym Gaju, przedstawionym na kolorowej i przestrzennej planszy. Po kolei podróżują oni po podzielonej na pola krętej trasie w poszukiwaniu smakowitych grzybów. Zabawę wygrywa osoba, która zbierze najwięcej jadalnych egzemplarzy do dołączonego w zestawie koszyczka.

Zgadnij kto to?

Klasyczna gra dla dzieci od 5 lat, która ćwiczy spostrzegawczość oraz umiejętności komunikacyjne. Gracze na przemian zadają sobie pytania pozwalające im odgadnąć imię jednej spośród 48 postaci wylosowanych przez przeciwnika. Odpowiedzi można udzielać tylko za pomocą słów „tak” lub „nie”. Obaj uczestnicy rozgrywki mają plastikową planszę ze wszystkimi bohaterami oprawionymi w ruchome ramki. Eliminując np. grupę osób z długimi włosami odchylają ich karty, co pozwala wizualnie zmniejszyć grupę „podejrzanych”.

Gorący Ziemniak Junior

Zręcznościowa gra dla pięciolatków oraz ich rodzin. Rozgrywka odbywa się na planszy, a każdy z uczestników zabawy ustawia na niej swój pionek. Pierwszy gracz chwyta pluszowego ziemniaka, a osoba siedząca obok niego wyciąga kartę z pytaniem, następnie wprawia w ruch specjalny bączek. Trzymający warzywo musi szybko udzielić odpowiedzi na pytanie i przekazać ziemniak kolejnej osobie. Cykl ten powtarza się tak długo póki bączek się nie zatrzyma, a gracz zostający z ziemniakiem spada o jedno pole planszy.

5 sekund Junior

Gra zręcznościowa przypominająca Gorącego Ziemniaka. Tutaj mamy do czynienia z jej specjalnym wydaniem przygotowanym z myślą o młodszych dzieciach. Uczestnicy na przemian wybierają losowo jedną z dołączonych 362 kart i muszą odpowiedzieć na umieszczone na nich pytanie w czasie 5 sekund, które odmierza specjalny timer. Osoba udzielająca poprawnej odpowiedzi przesuwa się do przodu o jedno pole na planszy. Czasomierz jest wysoką plastikową rurką, w której wnętrzu znajduje się zjeżdżalnia, po której podróżuje metalowa kulka.

Łap Banana

Zręcznościowa gra dla 5-latka, w której dzieci starają się wykraść banany czujnej małpce. Jej główną atrakcją jest duża plastikowa figurka szympansa siedzącego w koronie bananowca. Jest on otoczony przez banany, które usuwa się podczas rozgrywki. O ruchu uczestnika zabawy decyduje rzut kolorową kostką ze ściankami oznaczonymi różnymi symbolami. Jeżeli gracz będzie zbyt pazerny i zabierze zbyt szybko dużą liczbę owoców, małpka wyskoczy w powietrze, a on przegra partię.

Nie wdepnij w to!

Familijna gra zręcznościowa, która powinna spodobać się pięcioletnim dzieciom. Partia rozpoczyna się od rozłożenia na podłodze długiej maty, po której spacerują gracze z zawiązanymi oczami. Jeden z uczestników zabawy wprawia w ruch spinner ze wskazówką decydującą o tym, ile kroków wykona jego przeciwnik. W wielu punktach maty położona jest ciastolina w kształcie psiej kupy. Ten rodzaj „niespodzianki” jest dodawany lub ściągany z podłoża, w zależności od tego co wylosuje spinner. Zadaniem graczy jest przejście całej trasy i zdobycie jak najmniejszej liczby negatywnych punktów przyznawanych za wdepnięcie w „pułapkę”. W pudełku z grą producent umieścił zestaw czterech opakowań ciastoliny oraz specjalną foremkę.
Zdjęcie: Envato Elements