Data publikacji:

Optymalizacja pod kątem DLSS 3.5 – czy gra na tym zyskuje?

Technologia DLSS jest obecna na rynku już od kilku lat i cieszy się sporym powodzeniem wśród graczy. Pozwala ona bowiem na zabawę w wyższych rozdzielczościach ekranu, przy stabilnej wydajności nawet na słabszych komputerach. Wszystko to jest możliwe dzięki specjalnej metodzie skalowania obrazu korzystającej z zaawansowanych algorytmów AI. Te z kolei korzystają z mocy obliczeniowej kart graficznych z rodziny Nvidia GeForce RTX. DLSS doczekało się już kilku numerowanych wariantów, a każda kolejny wprowadza szereg zmian optymalizujących działanie oraz poprawiających jakość konwersji grafiki. Tłumaczymy, jakie nowości przynosi ze sobą DLSS 3.5, a także jakie modele kart są kompatybilne z tą wersją.
Content creator playing video games championship

DLSS – co to?

DLSS jest skrótem literowym angielskiej nazwy „Deep Learning Supersampling”. Tłumacząc ten termin na polski, otrzymujemy językowego łamańca „superpróbkowanie oparte na głębokim uczeniu”. Technologia łączy klasyczny anti-aliasing (superpróbkowanie), a więc znaną wszystkim graczom technikę minimalizującą powstawanie „ostrych brzegów” w obiektach 3D, z transformacją obrazu opartą na algorytmach AI korzystającej z sieci neuronowych (głębokie uczenie), która pozwala na upscaling grafiki w czasie rzeczywistym z niższej do wyższej rozdzielczości przy minimalnych stratach jakościowych. AI nie tylko zwiększa rozdzielczość, ale może generować dodatkowe klatki obrazu, zwiększając wydajność gry. 
Technika DLSS została opracowana przez inżynierów firmy Nvidia i korzystać mogą z niej wyłącznie karty graficzne przygotowane przez tę firmę. Ponieważ użycie AI zostało zaplanowane już na etapie projektowania GPU, korzystanie z DLSS nie obciąża dodatkowo GPU, co jest niewątpliwie ogromnym plusem technologii.
Korzystanie z DLSS jest szczególnie atrakcyjne dla osób chcących bawić się w bardzo wysokich rozdzielczościach ekranu, ale niedysponujących sprzętem o mocy pozwalającej na uzyskanie optymalnej wydajności. Jest również doskonałym rozwiązaniem, gdy chcemy włączyć w grze technologię ray tracingu, która, choć zapewnia skok graficzny, w realistyczny sposób symulując oświetlenie w wirtualnym świecie, potrafi bardzo mocno obciążyć nawet bardzo mocne karty graficzne. Generując grafikę z ray tracingiem w niższej rozdzielczości, a następnie podbijając ją do wyższej, możemy ominąć problem z bardzo wysokim wykorzystaniem zasobów komputera. 
Obsługa DLSS jest wraz z czasem wprowadzana do coraz większej liczby gier. Na jego popularność wpływa to, że jest zintegrowanym z Unreal Engine 5, najpopularniejszym silnikiem graficznym na świecie, z którego korzystają tysiące deweloperów. 

Nowości w DLSS 3.5

DLSS dostępne jest w kilku wersjach różniących się między sobą skutecznością oraz dodatkowymi opcjami. Podstawowa wersja DLSS oraz DLSS 2.0 oferowały jedynie możliwości podwyższania rozdzielczości wyświetlanego obrazu. Wraz z premierą DLSS 3.0 Nvidia wprowadziła wspomnianą już opcje generowania dodatkowych klatek, co poprawia wydajność gier.
Nowością w DLSS 3.5 jest funkcja tzw. rekonstrukcji promieni. Ma ona za zadanie poprawić jakość implementacji ray tracing, usuwając wiele niedoskonałości i artefaktów powstających po włączeniu tego efektu graficznego. Co ważne, opcja rekonstrukcji promieni w obsługujących ją tytułach może być indywidualnie włączona lub wyłączona, w zależności od naszych preferencji. Dla osób, którym nie zależy na ray tracingu, nowa odsłona DLSS nie przynosi niczego szczególnego. 

Jakiej karty graficznej potrzebuje do DLSS 3.5?

DLSS 3.5 jest kompatybilny ze wszystkimi kartami Nvidia GeForce RTX z serii 2000, 3000, 4000 i 5000. Warto jednak zaznaczyć, że z funkcji generowania dodatkowych klatek obrazu skorzystać mogą z powodów ograniczeń sprzętowych wyłącznie właściciele kart GeForce RTX 4000 i nowszych. 
Zdjęcie: Envato Elements