Data publikacji:

Dakar Desert Rally – recenzja. Wyścigowa gra rajdowa

Kilka lat temu dawne studio Bigmoon Entertainment wypuściło do sprzedaży grę Dakar 18, która (delikatnie mówiąc) nie spełniła oczekiwań miłośników gier samochodowych. W międzyczasie producent zmienił nazwę na Saber Porto i postanowił ponownie spróbować swoich sił z tym kultowym rajdem, zmieniając przy okazji podejście do tworzenia gameplayu. Czy zmiany wprowadzone przez portugalskiego dewelopera były strzałem w dziesiątkę? O tym przekonacie się z recenzji gry Dakar Desert Rally.
dakar desert rally

Czy warto zagrać w Dakar Desert Rally? Recenzja gry

Od poprzedniej produkcji studia Saber Porto traktującej o rajdzie Dakar odbiłem się stosunkowo szybko, ponieważ zbyt dużo nerwów kosztowały mnie błędy techniczne oraz niektóre nieprzemyślane mechaniki. W związku z tym do nowego dzieła tego dewelopera podchodziłem z bardzo dużą ostrożnością, nie nastawiając się na nic wyjątkowego. W istocie Dakar Desert Rally w dalszym ciągu nie jest grą wybitną, jednakże na tyle ciekawą, że autentycznie bardzo miło wspominam spędzony przy niej czas. Twórcy zdecydowanie odrobili pracę domową i w paru przypadkach wyciągnęli słuszne wnioski.
Dakar 18 w swoich założeniach było naprawdę ambitnym tytułem, który w jak najwierniejszy sposób chciał oddać poziom skomplikowania tytułowego rajdu. Dlatego też w grze bardzo dużą rolę odgrywało zakopywanie się w błocie, prowadzące m.in. do mechaniki wyciągania samochodów przy użyciu liny. Mogliśmy nawet w tym celu opuszczać pojazd i przejmować bezpośrednio kontrolę nad kierowcą. Na papierze brzmi to świetnie, lecz w praktyce zawiodło na płaszczyźnie realizacyjnej. Takich niepotrzebnych elementów nie uświadczycie w Dakar Desert Rally, gdyż tym razem studio delikatnie odrzuciło na bok symulacyjny aspekt rozgrywki, na rzecz większej arcade’owości.
Choć Dakar Desert Rally traktuje o rajdzie, to jednak – co zaskakujące - dzieło Saber Porto można określić także mianem gry wyścigowej. Wynika to z faktu, że twórcy przygotowali trzy rodzaje kampanii dla pojedynczego gracza, które skierowane są do różnych grup odbiorców. Zdecydowanie najłatwiejszy i najbardziej widowiskowy jest tryb Sport – gracze zaczynają wyścig wspólnie z konkurentami i ich zadanie polega na dojechaniu do mety na jak najwyższej pozycji. Grze w tym przypadku zdecydowanie najbliższej jest rozgrywką do Forza Horizon 5, gdzie także musimy zaliczyć porozmieszczanie w odpowiednim miejscach checkpointy, jednocześnie bacząc na innych kierowców.
Przy Sport spędziłem zdecydowanie najwięcej czasu, ponieważ rozpychanie się z innymi zawodnikami na tworze dawało mi znacznie więcej frajdy, niż walka o czas na odcinkach specjalnych. Jeśli natomiast wolicie tryb rajdowy, to wtedy do waszej dyspozycji jest Professional. Tutaj każdy jedzie osobno, a miejsce na podium zostaje uzależnione od uzyskanego czasu. Miłośnicy klasycznego Dakaru i bardzo wysokiego poziomu po dotarciu do dwudziestego piątego poziomu konta, odblokują dostęp do trybu Hardcore, gdzie interfejs gracza oraz wszelkie pomoce ograniczone są do absolutnego minimum. Tutaj trzeba dobrze wsłuchiwać się w komendy pilota, jednocześnie przed startem skrupulatnie studiując przebieg trasy.
Jak widać, Dakar Desert Rally stało się grą o wiele bardziej przystępną, co zdecydowanie traktuję jako zaletę. Wielcy fani motoryzacji mogą liczyć na solidne wyzwanie, zaś laicy będą miło spędzać czas w trybie Sport. Aczkolwiek nawet tutaj produkcja potrafi dać w kość, gdyż jeden głupi błąd jest w stanie zniweczyć naszą szansę o złoty puchar. Choć studio Saber Porto poszło w lekką arcade’owość, to jednak nie zdecydowało się na zaimplementowanie systemu cofania czasu. Już i tak dużym ułatwieniem jest natychmiastowa naprawa auta w trakcie jazdy, kosztująca nas jedynie kilkanaście dodatkowych sekund do czasu końcowego.
Oczywiście, żeby nie było zbyt pięknie, muszę zaznaczyć, że Dakar Desert Rally boryka się z pewnymi problemami. Jednym z nich zdecydowanie jest pilot, którego komendy czasami mogą wyrządzić więcej szkody, niż pożytku, dlatego należy podchodzić do nich z dystansem. Na prostych trasach nie stanowi to wielkiego problemu, jednakże przy bardziej krętych drogach można się nieźle wyłożyć na nieprecyzyjnych wskazówkach. Kolejna wada, która zdecydowanie najbardziej psuje przyjemność z zabawy, to fatalna optymalizacja. Tytuł daje możliwość wyboru dwóch opcji graficznych (Resolution i Performance), a i tak nie radzi sobie z płynnością na żadnej z nich.
Niekiedy FPS-y potrafią spadać do tego stopnia, że precyzyjne wejście w zakręty wydaje się być niemożliwe. Mam nadzieję, że producent upora się z tym w aktualizacjach, lecz na ten moment pod tym względem jest naprawdę słabo – głównie w trybie Sport, gdzie na ekranie występuje wiele pojazdów jednocześnie. Problem z płynnością wynika po części z tego, że Dakar Desert Rally jest bardzo ładną grą – studio Saber Porto nie tylko świetnie odwzorowało tereny Arabii Saudyjskiej i modele samochodów, ale na dodatek zadbało o efektowne zniszczenia aut oraz świetne efekty graficzne, jak np. tumany kurzu, czy ślady po oponach pozostawione na śniegu lub piasku.
Część graczy, która zdecydowała się na kupno gry na premierę mogła natomiast poczuć się lekko oszukana przez twórców. W jednym z trailerów reklamowany był system tworzenia własnych tras, lecz ostatecznie zabrakło go w Dakar Desert Rally. Co prawda zostanie on udostępniony za darmo w późniejszym terminie, jednakże dowiedzieliśmy się o tym dopiero dzień przed debiutem produkcji. Patrząc na rozpiskę bezpłatnych DLC, można odnieść wrażenie, że otrzymaliśmy nieukończony tytuł, którego podstawowe elementy będą wrzucane dopiero w aktualizacjach. Do produkcji dołączy bowiem możliwość swobodnego zwiedzania ogromnej mapy, projektowanie własnych zdobień dla aut oraz tryb fotograficzny i możliwość oglądania powtórek po ukończonych trasach.
Dakar Desert Rally to tytuł, który na ten moment jest mi bardzo ciężko ocenić, ponieważ nie czuję, że miałem do czynienia z kompletnym produktem. Jeśli natomiast chodzi o sam gameplay, to bawiłem się przy nim naprawdę bardzo dobrze i z pewnością w przyszłości powrócę jeszcze do zwiedzania Arabii Saudyjskiej. Oczywiście liczę na to, że twórcy jak najszybciej poradzą sobie z beznadziejną optymalizacją, bo to naprawdę wstyd, żeby płynność obrazu w nowej grze na PlayStation 5 w trybie rozdzielczości 1080p spadała do kilkunastu klatek na sekundę. Trzymam kciuki za Saber Porto, żeby nie zmarnowało potencjału swojego dzieła!

Na czym zagrać w Dakar Desert Rally?

Produkcja jest dostępna na komputerach osobistych, konsolach poprzedniej generacji (PlayStation 4, Xbox One) oraz PlayStation 5 i Xbox Series X|S.

Premiera Dakar Desert Rally – kiedy?

Gra zadebiutowała 4 października 2022 roku na wszystkich planowanych platformach. Tytuł dostępny jest w pudełkowej wersji, którą znajdziecie m.in. na Ceneo.pl.
Grę do testów dostarczyła firma Honest-PR/Saber Interactive, za co serdecznie dziękuję!

Dakar Desert Rally na PC: minimalne wymagania sprzętowe

  • Procesor: Intel Core i5-2300 2.8 GHz / AMD FX-6300 3.5 GHz
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta graficzna: 4 GB GeForce GTX 970 lub lepsza
  • Miejsce na dysku: 50 GB
  • System operacyjny: Windows 10 (64-bit)

Dakar Desert Rally na PC: rekomendowane wymagania sprzętowe

  • Procesor: Intel Core i7-4790K 4.0 GHz / AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Karta graficzna: 8 GB GeForce GTX 1070 lub lepsza
  • Miejsca na dysku: 50 GB
  • System operacyjny: Windows 10 (64-bit)
Zdjęcie: Materiały prasowe Saber Porto
Łukasz Morawski
Łukasz Morawski

Prawdopodobnie urodził się z padem w ręku i kawałkiem pizzy w ustach. Miłośnik wszystkiego, co związane z kulturą popularną i nowymi technologiami. Od najmłodszych lat gra w gry, ogląda filmy i seriale, czyta książki oraz komiksy. Jedno jest pewne - nie ma czasu na nudę.