Data publikacji:

As Dusk Falls – recenzja

Studia Supermassive Games i Quantic Dream już od wielu lat udowadniały, że w grach nie musi być dużo rozgrywki, żeby można się było przy nich dobrze bawić. Do sprzedaży trafił właśnie nowy interaktywny film (a właściwie komiks) niezależnego producenta Interior/Night, który dodatkowo nie jest ani horrorem, ani science fiction, tylko solidnym dramatem z elementami thrillera. Jeśli jesteście ciekawi, jak wypadło As Dusk Falls, to koniecznie zapoznajcie się z moją recenzją tej gry.
as dusk falls recenzja

Czy warto zagrać w As Dusk Falls? Recenzja gry

Gry wideo od samego początku swojego istnienia były naszpikowane wątkami paranormalnymi, historiami o futurystycznej przyszłości, zaawansowanych technologiach i walce z przybyszami z obcej planety bądź innych piekielnych czeluści. Nie mam nic przeciwko science fiction, fantasy i horrorom, ale chciałbym też, aby twórcy gier częściej osadzali swoje produkcje w realistycznym settingu, bez żadnych upiększaczy, jak np. miało to miejsce w serii Life is Strange. Trzecia część True Colors jest fantastyczna, ale z chęcią zobaczyłbym wersję bez mechaniki odczytywania emocji. Zamiast tego wolałbym poczuć prawdziwe emocje, wynikające z zachowań bohaterów, ich mimiki, a nie odpowiedniego koloru wyświetlanego nad ich głowami.
Takich wrażeń dostarczyło mi właśnie As Dusk Falls, które jest tytułem jak najbardziej godnym polecenia. Co prawda, mam parę uwag do tego dzieła, ale nie zmienia to faktu, że jest to gra wyróżniająca się na tle konkurencji. Przede wszystkim podobało mi się to, że w końcu dostaliśmy prawdziwy dramat, w którym skupiamy się na ludziach i ich relacjach, bez potrzeby urozmaicania fabuły tajnymi organizacjami, wielkimi rządowymi spiskami czy innymi wątkami wynoszącymi historię na niewyobrażalną skalę.
Twórcy zdecydowali się na stworzenie bardzo skromnej opowieści, w której śledzimy wydarzenia z życia grupki bohaterów – m.in. małżeństwa z dzieckiem oraz kilku niezbyt ogarniętych rabusiów. Losy tych postaci łączą się w pewnym motelu, co prowadzi do poważnych konsekwencji. Oczywiście nie będę kontynuował tego wątku, ponieważ odkrywanie historii As Dusk Fall jest zdecydowanie najlepszym elementem tej produkcji. Zwłaszcza że gracze mają ogromny wpływ na przebieg fabuły poprzez wykonywanie sekwencji Quick Time Events oraz podejmowanie wyborów w trakcie dialogów. Po każdym rozdziale można podejrzeć liczbę rozgałęzień opowieści i trzeba przyznać, że całość robi naprawdę duże wrażenie.
Nie przeszkadza mi nawet to, że twórcy jeszcze bardziej pozbyli się gameplayu, niż np. zrobiło to Supermassive Games w swojej antologii The Dark Pictures czy świetnym The Quarry. W tamtych dziełach mogliśmy co jakiś czas przejmować kontrolę nad postaciami, żeby z ich pomocą swobodnie zwiedzać lokacje w poszukiwaniu nowych tropów oraz sekretów. W Ask Dusk Falls nie ma etapów „chodzonych” – zamiast tego otrzymaliśmy wyłącznie statyczne plansze, w których możemy szukać punktów interakcji, niczym w przygodówkach typu HOPA od polskiego studia Artifex Mundi. Uważam, że takie rozwiązanie jest jak najbardziej w porządku, zwłaszcza że za tytuł odpowiada niewielkie studio, które prawdopodobnie nie miało odpowiednich środków (albo umiejętności), żeby na siłę rozbudowywać rozgrywkę.
Największy problem mam jednak z kontrowersyjną oprawą wizualną – ta jest dosyć mocno eksperymentalna, co zawsze wiąże się z dużym ryzykiem, że odbiorcom nie spodoba się wizja przygotowana przez producenta. Doceniam to, że zespół Interior/Night próbował czegoś nowego, jednakże kompletnie nie kupuję takiego stylu animacji, który polegał na wprawianiu w ruch fotografii. Dlatego też we wstępie zaznaczyłem, że mamy tutaj do czynienia bardziej z interaktywnym komiksem, a nie filmem, ponieważ produkcji jest znacznie bliżej do visual noveli niż gier Quantic Dream czy Supermassive Games.
Gdyby studio ograniczyło się do przełączania pomiędzy zdjęciami, to bym nie narzekał. Niestety producent w pewien sposób chciał animować ruch postaci, co wyszło bardzo źle. Oprawa wizualna w As Dusk Fall bywa bardzo męcząca i jest wręcz odrzucająca – im bardziej obraz stawiał na realizm, tym bardziej wyczuwałem w nim sztuczność. Nie zniechęcajcie się jednak moją opinią, ponieważ w tym przypadku ocena grafiki jest bardzo indywidualna i ciężko jest wydać jednoznaczny wyrok. Niewykluczone, że wy zakochacie się w takiej stylistyce, czego wam życzę, ponieważ jeszcze bardziej będziecie mogli wczuć się w ciekawą historię.
W ostatecznym rozrachunku muszę jednak stwierdzić, że As Dusk Falls to dzieło bardzo dobre, które może wyznaczyć nowy kierunek w tworzeniu interaktywnych horrorów. Mam też nadzieję, że sukces tego tytułu pokaże innym deweloperom, że czasami warto postawić na realistyczny setting, ponieważ w prawdziwym świecie także jest miejsce na opowiedzenie masy świetnych opowieści. Dzieło studia Interior/Night jest tego najlepszym dowodem. Liczę na to, że Xbox Game Studios dostrzeże potencjał, jaki drzemie w tym deweloperze i szybko zleci mu prace nad kolejnym projektem, zasilając go jeszcze większym budżetem.

Na czym zagrać w As Dusk Falls?

Dzieło studia Interior/Night dostępne jest na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One oraz Xbox Series X|S. Jeżeli produkcja miałaby w przyszłości trafić na inne platformy, to jedyną opcją byłoby Nintendo Switch (chociaż też wątpliwe). Nie ma natomiast najmniejszych szans, żeby As Dusk Falls zostało udostępnione na konsolach PlayStation, ponieważ wydawcą gry jest Xbox Game Studios, które raczej nie chciałoby swojej produkcji u konkurencji.

Premiera As Dusk Falls – kiedy?

Produkcja zadebiutowała 19 lipca bieżącego roku. Tytuł dostępny jest wyłącznie w wersji cyfrowej i na ten moment nie wiadomo, czy kiedykolwiek doczekamy się pudełkowego wydania. Warto jednak dodać, że As Dusk Falls już w dniu premiery zostało udostępnione wszystkim subskrybentom usługi Xbox Game Pass, zarówno na PC, jak i konsolach.

Czy As Dusk Falls posiada polską wersję językową?

Tak, na szczęście Microsoft dba o to, żeby wydawane przez nich produkcje były dostępne w polskiej wersji językowej i nie inaczej jest w tym przypadku. Spolszczenie jest niezwykle istotne dla osób, które nie znają angielskiego, ponieważ rozgrywka opiera się przede wszystkim na dialogach, więc bez zrozumienia tekstu zabawa nie miałaby najmniejszego sensu.

Ile godzin zajmuje ukończenie As Dusk Falls?

Tego typu produkcje raczej nie należą do najdłuższych i nie inaczej jest w przypadku As Dusk Falls. Do napisów końcowych można dotrzeć w niespełna sześć godzin, co w sumie jest i tak naprawdę niezłym wynikiem, jak na interaktywny komiks/film. Jeśli natomiast chcielibyście poznać wszystkie fabularne rozgałęzienia, to naturalnie czas gry możecie wydłużyć nawet o kilka godzin.

As Dusk Falls na PC: minimalne wymagania sprzętowe

  • Procesor: Intel Core i3-2120 3.3 GHz
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta graficzna: 2 GB GeForce GTX 750 Ti lub lepsza
  • System operacyjny: Windows 7 (64-bit)

As Dusk Falls na PC: rekomendowane wymagania sprzętowe

  • Procesor: Intel Core i5-7400 3.0 GHz
  • Pamięć RAM: 64 GB
  • Karta graficzna: 4 GB GeForce GTX 980 lub lepsza
  • System operacyjny: Windows 7/8/10/11 (64-bit)
Zdjęcie: Materiały prasowe Interior/Night