Data publikacji:

Wiedźmin 3 na PS5 i XSX – nowa wersja kultowego polskiego RPG-a

Choć studio CD Projekt RED pracuje nad kolejnymi projektami z uniwersum Wiedźmina, to jednak w dalszym ciągu trzecia odsłona przygód Geralta z Rivii jest ich najgorętszym tytułem w portfolio. Nic więc dziwnego, że kilka lat po premierze oryginału rodzimy deweloper postanowił przygotować wersję dedykowaną konsolom nowej generacji. Sprawdźcie, czego możecie się spodziewać po Dzikim Gonie na Xbox Series X|S i PlayStation 5.
wiedźmin 3 ps5 recenzja

Wiedźmin 3: Dziki Gon – premiera na PlayStation 5 i Xbox Series X|S

Oryginalna wersja trzeciej odsłony Wiedźmina została udostępniona 19 maja 2015 roku na komputerach osobistych oraz platformach PlayStation 4 i Xbox One. W międzyczasie do sprzedaży trafiły konsole nowej generacji, dlatego wiele starszych tytułów otrzymało stosowne aktualizacje, które sprawiały, że dane gry lepiej wykorzystywały możliwości technologiczne nowych platform.
Usprawniony Dziki Gon miał zadebiutować już w 2021 roku, lecz po drodze studio borykało się z różnymi komplikacjami, jak np. konieczność naprawiania błędów w Cyberpunk 2077. Po kilku przesunięciach daty premiery Wiedźmin 3 w końcu zadebiutował na PlayStation 5 i Xbox Series X|S. Wersja next-genowa została udostępniona 14 grudnia 2022 roku i można ją pobrać bez dodatkowych opłat.

Zmiany w oprawie graficznej – co zostało poprawione w Wiedźminie 3 na PS5 i XSX?

Jeżeli spojrzymy na listę zmian, jakie CD Projekt RED wprowadził w Wiedźminie 3 na konsolach nowej generacji, to wtedy możemy zrozumieć, dlaczego twórcy potrzebowali tak dużo czasu na przygotowanie tej wersji. Co istotne, spora część modyfikacji dotyczy również wersji na komputery osobiste, dlatego nawet pecetowcy mają kolejny powód, żeby ponownie zagrać w ten fantastyczny tytuł. W tekście skupię się głównie na konsolach, ale jeśli jesteście ciekawi zmian na PC, to na oficjalnej stronie gry znajdziecie dokładną listę nowości, jaką wprowadziła aktualizacja.
Oczywiście wersja next-genowa była idealnym momentem, żeby twórcy wyciągnęli ze swojego dzieła jeszcze lepszą oprawę wizualną. Dlatego też Wiedźmin 3 na konsolach nowej generacji otrzymał przeskalowane tekstury istotnych dla fabuły postaci do rozdzielczości 4K – zmiana dotyczy m.in. Geralta, Triss, Ciri, Yennefer i Erendira. Ponadto każdy z tych bohaterów od teraz rzuca cienie w wysokiej rozdzielczości i nie dotyczy to wyłącznie przerywników filmowych. Twórcy usprawnili również animacje i kolizje zbroi, eliminując np. problem z przycinaniem się o nie włosów. Oprócz tego polski producent znacząco zwiększył gęstość tłumu w miastach oraz wydłużył zasięg widzenia.
Jeżeli chodzi o kwestie czysto techniczne, to do Wiedźmina 3 na PS5 i XSX dodano oświetlenie globalne z ray tracingiem oraz okluzję otoczenia. Producent zaimplementował też technologię AMD FidelityFX™ Super Resolution (FSR) 2.1, odpowiadającą za skalowanie przestrzenne. Technika renderuje obraz w niższej rozdzielczości, a następnie skaluje ją do natywnej, osiągając w ten sposób lepszy obraz i nie tracąc na wydajności. Przynajmniej tak to wygląda w teorii.
Nowa wersja Wiedźmina 3 może pochwalić się także dostępnością kilku modyfikacji stworzonych przez społeczność graczy oraz autorów gry. Dzięki modom studio CD Projekt RED zaoferowało użytkownikom lepszą oprawę wizualną, np. poprzez poprawę wyglądu środowiska i cutscenek, dodanie realistycznego bruku w miastach oraz innych elementów występujących w budynkach. Jeśli chodzi o ulepszenia środowiskowe, to w oficjalnym opisie aktualizacji widnieją jeszcze takie pozycje: „dodano nowy typ pogody – Szare niebo, zaktualizowano tekstury nieba, poprawiono roślinność i wodę”.

Tryby graficzne w Wiedźmin 3: Dziki Gon na PS5 i XSX

Dawniej na konsolach nie mieliśmy możliwości dostosowywania oprawy wizualnej i sposobu działania gry do własnych potrzeb, ale na platformach nowej generacji stało się to już standardem. Nie inaczej jest w przypadku next-genowej wersji trzeciej odsłony Wiedźmina, która również posiada ustawienia graficzne. Deweloper zdecydował się na dodanie do swojego dzieła dwóch trybów graficznych – Ray Tracing oraz Wydajności.
Ten pierwszy aktywuje globalne oświetlenie z ray tracingiem, a także okluzję otoczenia z dynamicznym skalowaniem rozdzielczości, starając się utrzymać stabilne trzydzieści klatek na sekundę. Natomiast w drugim trybie produkcja próbuje utrzymać stabilne sześćdziesiąt FPS-ów przy dynamicznie skalowanej rozdzielczości. Należy dodać, że oba tryby dostępne są wyłącznie na Xbox Series X i PlayStation 5.
Gdybyście byli posiadaczami konsoli Xbox Series S, to wtedy nie macie możliwości włączenia ray tracing, ponieważ konsola jest po prostu na to za słaba. W zamian twórcy przygotowali tryb Jakości z większą rozdzielczością i lepszym obrazem próbującym utrzymać 30 FPS-ów. Można również włączyć gorszą grafikę i sześćdziesiąt klatek na sekundę za sprawą trybu Wydajności.

Dodatkowa zawartość w Wiedźmin 3 na PS5 i XSX

CD Projekt RED należą się słowa uznania, ponieważ twórcy nie ograniczyli się wyłącznie do zmian w grafice, tylko znacząco usprawnili rozgrywkę oraz dodali kilka nowych mechanik. Na dobrą sprawę nikt nie miałby nic przeciwko temu, gdyby twórcy reklamowali Wiedźmina 3 na PS5 i XSX jako pełnoprawnego remastera. Najważniejszą nowością jest bez wątpienia dodanie funkcji międzyplatformowych postępów, dzięki czemu gracze, którzy np. grali w ten tytuł na komputerze, mogą kontynuować swoją zabawę na PlayStation 5.
Deweloper pokusił się także o przygotowanie zupełnie nowego questa, który w dodatku nawiązuje do serialu „Wiedźmin” stworzonego przez Netflix. Zadanie „W cieniu Wiecznego Ognia” posiada pełne udźwiękowienie, łącznie z dogranymi dialogami Jacka Rozenka jako Geralta. Za ukończenie misji można odblokować kilka przedmiotów inspirowanych produkcją z platformy streamingowej, jak np. alternatywny strój dla Jaskra lub nowy wygląd nilfgaardzkiej zbroi.
Twórcy usprawnili też działanie kamery, dodając jej alternatywny sposób ustawienia – znajduje się bliżej protagonisty, a do tego o wiele bardziej dynamicznie reaguje w starciach z przeciwnikami i podczas eksplorowania świata gry. Od teraz na konsolach można też korzystać z wolnego marszu, wychylając delikatnie analog do przodu. Ponadto dodano opcję szybkiego rzucania znaków, bez konieczności otwierania menu kołowego, a także umożliwiono szybsze zbieranie ziół.
Oprócz tego, producent wprowadził nowe filtry do mapy, a także w końcu umożliwił skalowanie rozmiaru czcionki napisów, rozmów z bohaterami niezależnymi i wyborów dialogowych. Jest to niezwykle przydatna opcja, która umożliwi bardziej komfortowe granie z dalszej odległości – zwłaszcza osobom mającym problem ze wzrokiem. A jeśli preferujecie jak najmniej elementów interfejsu na ekranie, to możecie wyłączyć napisy, a także skorzystać z nowej opcji odpowiadającej za dynamiczne ukrywanie minimapy i celów zadań.
To oczywiście nie wszystkie nowości i poprawki w Wiedźminie 3 na PlayStation 5 i Xbox Series X|S. Informacje o reszcie modyfikacji można znaleźć na oficjalnej stronie gry.
Zdjęcie: Materiały prasowe CD Projekt RED
Łukasz Morawski
Łukasz Morawski

Prawdopodobnie urodził się z padem w ręku i kawałkiem pizzy w ustach. Miłośnik wszystkiego, co związane z kulturą popularną i nowymi technologiami. Od najmłodszych lat gra w gry, ogląda filmy i seriale, czyta książki oraz komiksy. Jedno jest pewne - nie ma czasu na nudę.