Data publikacji:

Nvidia Reflex. Co to jest i jakie ma znaczenie w opóźnieniu gier?

Nvidia od ponad dwudziestu lat jest liderem na rynku kart graficznych, regularnie wprowadzając na rynek innowacyjne technologie, które pozostawiają w tyle jej głównego konkurenta – firmę AMD. W ostatnim czasie spółka skupia się na różnego rodzaju rozwiązaniach dotyczących poprawy wydajności i podwyższenia rozdzielczości grafiki w grach przy minimalnym obciążeniu komputera. Wśród nich wymienić można chociażby popularną technologię upscalowania obrazu DLSS. Względnie niedawno, wraz z premierą kart GeForce RTX z serii 3000, Nvidia przedstawiła światu zestaw technik o nazwie Nvidia Reflex, które mają obniżać opóźnienie (ang. latency) podczas zabawy z grami akcji. Tłumaczymy zatem, jak działają i jaką mają skuteczność w rzeczywistości.
nvidia

Czym jest i jak działa Nvidia Reflex?

Nvidia Reflex jest efektem pracy inżynierów firmy, którzy pracują w laboratorium spółki skupiającym się na opracowywaniu technologii przydatnych zawodnikom oraz organizatorom profesjonalnych i amatorskich zawodów oraz turniejów e-sportowych. W założeniach technik spod szyldu Nvidia Reflex skupiają się poprawie opóźnienia w najpopularniejszych tytułach sieciowych, głównie strzelankach trzecioosobowych i pierwszoosobowych, takich jak Call of Duty: Modern Warfare – Warzone, Counter-Strike 2, Apex Legends, Fortnite, Valorant.
Czym jest zatem opóźnienie w grach? Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta – jest to czas, jaki upływa pomiędzy ruchem myszki, wciśnięciem klawisza klawiatury lub przycisku kontrolera a widoczną zmianą na ekranie. Zazwyczaj opóźnienie wyrażane jest w mikrosekundach jest więc minimalne, ale dla graczy odczuwalne. Bawiąc się z dużym opóźnieniem, gra będzie mało responsywna, co przekłada się na mniejszą dokładność wprowadzanych komend. Ma to oczywiście szczególne znaczenie zwłaszcza dla osób grających w sieci lub fanów najbardziej intensywnych tytułów akcji. 
Opóźnienie w grach można najłatwiej poprawić, zwiększając liczbę generowanych klatek obrazu. Jednak nie tylko one mają znaczenie – techniki Nvidia Reflex skupiają się przede wszystkim na optymalizacji innych czynników wpływających na „latency” w grach. Warto przy tym zaznaczyć, że poprawia ona wyłącznie opóźnienie komputera i nie ma wpływu na latencję myszek, padów czy klawiatur, a także monitorów.
W skład Nvidia Reflex wchodzi zestaw interfejsów API przeznaczonych dla deweloperów gier. Oznacza to, że z zalet technologii skorzystamy tylko w wybranych produkcjach, których twórcy przewidzieli taką opcję. Obecnie Reflex jest wspierane przez kilkaset najnowszych gier, w tym najpopularniejsze hity multiplayer wymienione już we wstępie. 
W dużym skrócie Reflex modyfikuje działanie silnika gry, zapobiegając tzw. prerenderingowi klatek obrazu, likwidując kolejkę renderowania. Dzięki temu odciąża procesor i GPU, co z kolei przekłada się na zmniejszenie skali odczuwalnych opóźnień. Według Nvidii tego rodzaju optymalizacja pracy była wcześniej możliwa i jest efektem wieloletniej pracy jej specjalistów. Warto też zaznaczyć przy tym, że Reflex nie wpływa w żaden istotny sposób na jakość lub czytelność grafiki. Skorzystanie z techniki nie aktywuje również żadnych alertów chroniących przed oszustwami w grach sieciowych.

Czy warto korzystać z Nvidia Reflex?

Dla przeciętnego gracza Nvidia Reflex nie wprowadza mocno odczuwalnych efektów. Jak pokazują testy, technologia daje najlepsze efekty w przypadku najbardziej wymagających graficznie tytułów, a znacznie mniejsze w grach o niewielkich wymaganiach systemowych, które z łatwością działają w wysokiej liczbie klatek na sekundę nawet na słabszych komputerach. Jeżeli mamy okazję skorzystać z tej opcji, jej uruchomienie nie powinno w żaden sposób zaszkodzić rozgrywce. W najlepszym wypadku może natomiast poprawić płynność zabawy.
Zdjęcie: Envato Elements