Data publikacji:

Co to jest Nvidia DLSS? Jak działa?

Spółka Nvidia jest od ponad dwóch dekad globalnym liderem, jeżeli chodzi o produkcję układów graficznych. GPU projektowane przez inżynierów spółki znajdując się w ponad 70 procentach komputerów stacjonarnych oraz laptopów, które możemy znaleźć w sklepach. Nvidia zachowuje przewagę nad konkurencją dzięki ciągłym innowacjom oraz inwestycjom w nowe technologie, które w dużej mierze przygotowywane są z myślą o grach. Jednym z najbardziej rewolucyjnych rozwiązań wprowadzonych przez spółkę jest niewątpliwie technologia DLSS, która dostępna jest dla właścicieli najnowszych kart graficznych Nvidia GeForce RTX. Tłumaczymy, czym tak naprawdę jest DLSS i czy rzeczywiście jest ogromnym krokiem naprzód, jak twierdzi wielu ekspertów.
nvidia-dlss

Nvidia DLSS – co to?

DLSS jest skrótem literowym pochodzącym z języka angielskiego, rozwijanym jako „Deep Learning Supersampling”. W tłumaczeniu na polski oznacza ona „superpróbkowanie oparte na głębokim uczeniu”. Przytoczone tu pojęcia mogą brzmieć kompletnie bezsensownie dla laika, ale całkiem dobrze opisują przeznaczenie i działanie technologii. Spełnia ona podwójne zadanie – minimalizuje widoczne „ostre brzegi” obiektów 3D (superpróbkowania) oraz podnosi wyświetlaną rozdzielczość obrazu (tzw. upscaling) na podstawie algorytmów AI korzystających z metody deep learning (głębokie uczenie się).
Przywołane metody poprawy jakości grafiki nie są niczym nowym, jednak dzięki DLSS po raz pierwszy są aplikowane jednocześnie przez układ GPU i to w czasie rzeczywistym. Efekty działania technologii bez problemu jest w stanie zobaczyć przeciętny użytkownik komputera. Dzięki niej karta graficzna podwyższa rozdzielczość w grach (np. z 1080p na 4K), równocześnie zwiększając liczbę generowanych klatek obrazu, a tym samym płynność rozgrywki. Warto zaznaczyć przy tym, że operacja ta ma znikomy wpływ na wyrazistość i jakość grafiki (liczba ewentualnych zauważalnych artefaktów i zakłóceń obrazu zależy w dużej mierze od gry oraz wielkości monitora).
Efekty te Nvidia uzyskała za pomocą sztucznej inteligencji, której algorytmy były specjalnie trenowane oraz kalibrowane, aby w jak najbardziej skuteczny sposób zwiększać rozdzielczość każdej renderowanej przez GPU klatki obrazu. AI jest nieustannie rozwijane w laboratoriach firmy, a jego skuteczność testowana we wszystkich najnowszych hitach. 
Co więcej, technologia działa obecnie w każdym nowym tytule z silnikiem Unreal Engine, który napędza tysiące najpopularniejszych gier i nie wymaga od ich deweloperów wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji do silnika graficznego, która wymagałaby poświęcenia dodatkowego czasu lub zasobów. W pozostałych tytułach wymaga jednak ręcznej implementacji – ze względu na popularność wsparcie dla DLSS stało się już jednak standardem w branży.
DLSS cieszy się ogromnym zainteresowaniem graczy. Jest idealne dla większości posiadaczy komputerów niższej i średniej klasy, którzy chcą się bawić w wyższej rozdzielczości ekranu, jednak ich pecet nie jest w stanie udźwignąć ciężaru tego zadania bez odczuwalnego spadku generowanych klatek obrazu i liczby detali graficznych. 
Nie oznacza to jednak, że DLSS nie ma nic do zaoferowania dla właścicieli gamingowych maszyn z najwyższej półki cenowej. Wręcz przeciwnie, technologia pozwala maksymalnie podkręcić detale i efekty graficzne, w większość przypadków bez istotnych kompromisów. DLSS jest szczególnie przydatny w grach, które oferują niezwykle popularny w ostatnim czasie ray tracing, a więc technikę w ultrarealistyczny sposób symulującą zachowanie się promieni świetlnych i odbić w przestrzeni 3D. Pochłania ona ogromne ilości mocy obliczeniowej i spowalnia gry nawet na najlepszych maszynach na rynku. 

Jakie karty graficzne wspierają DLSS?

Nazwa „Nvidia DLSS” sygnalizuje, że technologia nie jest powszechnie dostępna dla wszystkich posiadaczy komputerów osobistych. Atutami DLSS cieszyć mogą się wyłącznie właściciele kart graficznych Nvidia GeForce RTX z serii 2000, 3000, 4000 i nowszych. Dobrą wieścią jest to, że dotyczy to zarówno układów montowanych w pecetach stacjonarnych, jak i w laptopach. 
Obostrzenie to wynika nie tylko z tego, że Nvidia chce utrzymać wysoką sprzedaż swoich GPU. DLSS wymaga potężnej mocy obliczeniowej, ponieważ transformuje obraz praktycznie w czasie rzeczywistym. Zadania tego nie są w stanie fizycznie udźwignąć konkurencyjne układy graficzne AMD oraz Intela, jest ono bowiem oddelegowane do specjalnego wielordzeniowego chipsetu w GPU Nvidii o nazwie Tensor, który zajmuje się przede wszystkim kalkulacjami związanymi z pracą AI. Liczba rdzeni Tensor wpływa na szybkość i skuteczność implementacji DLSS, dlatego w łatwy sposób pozwala ona porównać wydajność w tej kwestii pomiędzy poszczególnymi modelami GeForce’ów w obrębie tej samej serii.
Dodajmy, że AMD rozwija alternatywę dla DLSS o nazwie FidelityFX Super Resolution (FSR). Technologia opiera się na rozwiązaniach software’owych i współpracuje z dowolnymi układami graficznymi, także tymi przygotowanymi przez Nvidię. Jej implementacja w grach jest rzadsza i zależy w dużej mierze od decyzji deweloperów.

Różne wersje DLSS

DLSS dostępne jest w kilku różnych wersjach, które różnią się swoją skutecznością oraz dodatkowymi opcjami transformacji obrazu. Niektóre wersje technologii wspierane są wyłącznie przez najnowsze karty GeForce.
  • DLSS 2.0 – upscalowanie obrazu w grach przy wykorzystaniu algorytmów AI.
  • DLSS 3.0 – upscalowanie grafiki w grach przy wykorzystaniu algorytmów AI, a także generowanie dodatkowych klatek obrazu zwiększających wydajność.
  • DLSS 3.5 – upscalowanie grafiki przy wykorzystaniu algorytmów AI, generowanie dodatkowych klatek obrazu zwiększających wydajność gier, poprawa jakości symulacji promieni ray tracing i redukcja artefaktów będących jej wynikiem.
  • DLSS 4.0 – poprawa stabilności obrazu i efektów uzyskiwanych przy zastosowaniu już wymienionych technik, implantacja nowych algorytmów AI i zmniejszenie zużycia pamięci GPU.
  • Zdjęcie: Envato Elements