Data modyfikacji:

Kultowe polskie gry przygodowe 2D

Rodzime perełki gatunku, które ciągle chwytają za serce.

Złota Era gier przygodowych już dawno za nami. Mimo że rodzime Tormentum: Dark Sorrow, którego recenzję możecie przeczytać tutaj, dobitnie pokazało, że Polacy nadal potrafią tworzyć świetne przygodówki, gier tych jest znacznie mniej niż kiedyś. Dlatego też postanowiłem przypomnieć Wam o kultowych tytułach 2D, które nie tylko bawiły polskich graczy kilkanaście lat temu, ale nadal pozostają wyznacznikami jakości. Zapraszamy do lektury!

TEENAGENT

Protagonistą Teenagent jest Marek Hopper, który w wyniku zrządzenia losu zostaje zwerbowany przez tajną organizację RGB, aby wyjaśnić tajemnicę znikających z banków pieniędzy. Największymi atutami produkcji były oprawa graficzna, wyważony poziom trudności zagadek, absurdalny humor i dziesiątki nawiązań do popkultury.

Część animacji wykonana została metodą retroscopingu, która polega na nagrywaniu sylwetek i przenoszeniu ich z kasety VHS na ekran komputera, dzięki czemu zachowują one naturalne ruchy i cieniowanie, za resztę odpowiada Grzegorz Miechowski. Tła rysował z kolei Andrzej Dobrzyński z Gdańskiego Klubu Fantastyki.

Dobre wyniki sprzedaży i świetne recenzje skłoniły Metropolis do wypuszczenia Teenagenta na płycie CD, która to wersja została wzbogacona o rodzimy dubbing nagrany przez dziennikarzy z czasopism Secret Service i Top Secret. Warto zaznaczyć, że Teenagent był pierwszą polską grą wydaną na płycie kompaktowej.

Producent: Metropolis

Rok wydania: 1995

Platformy: Amiga, PC

SKAUT KWATERMASTER

Tym, co od razu przykuwa uwagę do Skaut Kwatermaster jest oprawa graficzna zdominowana przez abstrakcyjne i zniekształcone formy. Za inspirację posłużył twórcom kultowy Day of the Tentacle studia Lucas Arts. Na tym jednak nie koniec zapożyczeń - głównego bohatera wzorowano na Bernardzie.

Również Fabuła Skaut Kwatermaster odstaje nieco od standardów. W trakcie obozu harcerskiego w Ołoboku Zdroju Luiza zatrzasnęła się w starym zardzewiałym czołgu i nie może się z niego wydostać. Zadaniem protagonisty jest uratowanie dziewczyny.

Grze zarzucano brak nieco bardziej rozbudowanej fabuły i nierówny poziom zagadek. Chwalono ją natomiast za humor i względną nieliniowość. Mimo wyraźnej nierówności została doceniona między innymi przez redakcję czasopisma Świat Gier Komputerowych, która uhonorowała ją Złotym Dyskiem.

Producent: LK Avalon

Rok wydania: 1995

Platformy: Amiga, PC

SOŁTYS

Akcja Sołtysa toczy się we wsi Poraż. Tytułowy bohater chce wydać za mąż swą niezbyt urodziwą córkę. W końcu udaje mu się zaaranżować małżeństwo z niejakim Leonem, który w ostatniej chwili zmienia zdanie i ucieka sprzed ołtarza. Sołtys rusza na poszukiwania niedoszłego zięcia.

Tym, co ujęło graczy w sołtysie, jest przede wszystkim swojski i absurdalny humor. Strzałem w dziesiątkę okazało się inspirowanie zagadek kawałami o wsi Poraż, która podobnie jak Wąchock była niegdyś wdzięcznym obiektem żartów. Twórcy odnosili się także do stereotypów na temat kościoła i polskiej wsi.

Sami twórcy wspominają prace nad Sołtysem jako świetną zabawę, o czym chyba najlepiej świadczy fakt, że wybrali się do Poraża, aby sprawdzić, czy tak jak w dowcipach, dom sołtysa rzeczywiście jest okrągły.

Producent: LK Avalon

Rok wydania: 1995

Platformy: PC

KAJKO I KOKOSZ

Gra Kajko i Kokosz bazowała na albumie Kajko i Kokosz w Krainie Borostworów. Tytułowi bohaterowie szukają sposobu, aby oczyścić wodę w studni w Mirmiłowie, która została zatruta przez zbójcerzy pod wodzą Hegemona, który pragnie zdobyć gród.

Do sukcesu gry znacznie przyczynił się fakt, że czynny udział w procesie jej tworzenia brał Janusz Christa, autor cyklu. To właśnie, dzięki niemu Kajko i Kokosz, a także świat który przemierzali, wyglądały jak wyciągnięci prosto z kart komiksów.

Świetnie sprawdziło się uczynienie z obu bohaterów grywalnych postaci. Aby rozwiązać część zagadek, gracz musiał przełączać się pomiędzy wojami. Gra osiągnęła spory sukces na polskim rynku, co zadecydowało o wydaniu jej także w Czechach i Niemczech.

Producent: Seven Stars

Rok wydania: 1995

Platformy: PC

JACK ORLANDO

Fabuła Jacka Orlando przenosi nas do Stanów Zjednoczonych lat trzydziestych, tuż po zniesieniu prohibicji. Tytułowy detektyw nie może odnaleźć się w nowej rzeczywistości, dlatego topi smutki w alkoholu. Wszystko kończy się, gdy staje się świadkiem morderstwa, a następnie głównym podejrzanym.

Jack Orlando do dziś urzeka oprawą graficzną utrzymaną w stylu noir. Trójwymiarowe są tu jedynie modele samochodów, które twórcom udało się doskonale wkomponować w ręcznie rysowane tła i postaci. Za muzykę odpowiada Harold Faltermeyer, który ma na swoim koncie chociażby motyw przewodni z Gliniarza z Beverly Hills.

Grze daleko było jednak do ideału. Skarżono się na konieczność częstego zapisywania stanu gry, elementy zręcznościowe, trudności w odnajdywaniu przedmiotów i ich nadmierną liczbę, czy dialogi. Mimo to Jack Orlando odniósł spory sukces i wielu graczy do dziś wspomina go z rozrzewnieniem.

Producent: TopWare Interactive

Rok wydania: 1998

Platformy: PC

WACKI: KOSMICZNA ROZGRYWKA

Wacki: Kosmiczna Rozgrywka to zwariowana przygodówka, w której wcielamy się w dwóch bohaterów - Franca i Edka. Pewnego dnia spotykają oni kosmitę imieniem Aargh, który prosi ich o pomoc w odnalezieniu urządzenia mającego ochronić jego rodzinną planetę przed zagładą.

I tym razem zespół Seven Stars (vide Kajko i Kokosz) postawił na możliwość gry dwiema postaciami, pomiędzy którymi możemy przełączać się w dowolnym momencie rozgrywki. Rozwiązanie zagadek wymaga współpracy obu bohaterów.

Kosmiczna Rozgrywka zwraca na siebie uwagę nonszalancką ręcznie rysowaną oprawą graficzną, jak również absurdalnym poczuciem humoru, z którym doskonale się ona komponuje. Podobnie jak Sołtys, Wacki ujmują przede wszystkim swojskością. Dla fanów rodzimych przygodówek pozycja obowiązkowa!

Producent: Seven Stars

Rok wydania: 1998

Platformy: PC

KSIĄŻĘ I TCHÓRZ

Za scenariusz do Księcia i Tchórza odpowiadają Adrian Chmielarz i Jacek Piekara. Protagonistą jest książę, który zamieniony został w tchórza. Zadanie gracza polega na odwróceniu uroku oraz stawieniu czoła narastającym problemom, z którymi boryka się królestwo.

Książę i Tchórz okraszony został baśniową grafiką, do której animacje wykonane zostały nie z pomocą specjalnego programu, ale ręcznie, klatka po klatce. Autorami lokacji są Andrzej Kukuła i Andrzej Mitura. Inspirowaną średniowieczem muzykę stworzył Karim Martusewicz.

Gra obfitowała w humor i ciekawe zagadki, nie zabrakło też nawiązań do popkultury. Kiedy gra debiutowała na rynku, Złota Era gatunku dobiegała końca. Książę i Tchórz był swego rodzaju ukłonem w stronę dawnych hitów, który z czasem również stał się tytułem kultowym.

Producent: Metropolis

Rok wydania: 1998

Platformy: PC

CHŁOPAKI NIE PŁACZĄ

Chłopaki nie płaczą to doskonały przykład na to, że nad Wisłą też można tworzyć dobre gry na podstawie polskich filmów. Tytuł w świetny sposób kontynuuje wątki kultowego filmu Olafa Lubaszenki. Wcielamy się w Freda, który na potrzeby gry został przywrócony do życia. Zadaniem bohatera jest... czynienie dobra.

Chłopaki nie płaczą mogą pochwalić się miłą dla oka ręcznie rysowaną oprawą graficzną i świetnym humorem, który docenią fani filmowego oryginału. Dobre wrażenie psują nieco niektóre zagadki i dosyć dobrze zamaskowane przedmioty.

Tym, co zwraca uwagę na Chłopaki nie płaczą i w dużej mierze przesądziło o sukcesie gry jest doskonały dubbing. Głosy bohaterów - Freda i Gruchy - podkładają odtwórcy głównych ról, Cezary Pazura i Mirosław Zbrojewicz.

Producent: L'Art

Rok wydania: 2005

Platformy: PC

Źródło: Kosman M. 2015. Nie tylko Wiedźmin. Historia Polskich Gier Komputerowych. Wydawnictwo Open Beta.

Autor: Dawid Sych