Data publikacji:

DLSS. Co to jest i jak działa?

Kiedy czytamy o najnowszych kartach graficznych oraz grach, bardzo często spotykamy się terminem DLSS. Jest to technologia, która w opinii wielu osób jest prawdziwą rewolucją, rozwiązuje wiele problemów związanych z zabawą w najwyższych rozdzielczościach ekranu, przy stabilnej wydajności nawet na słabszych komputerach. Jest ona wymieniana jednym tchem z ray tracingiem, na punkcie którego oszalało wielu deweloperów, jako symbol możliwości nowej generacji układów graficznych. O ile zasada działania ray tracingu jest zrozumiała dla laika, tego samego nie można powiedzieć o DLSS, tłumaczmy zatem do czego służy, jak działa, a także czy jest rzeczywiście tak wielkim krokiem naprzód, jak próbują to wmówić nam eksperci.
dsll

Jak działa DLSS?

DLSS to skrót literowy pochodzący od angielskiej nazwy „Deep Learning Supersampling”, co w przetłumaczeniu na polski oznacza „superpróbkowanie oparte na głębokim uczeniu”. Jest to zaawansowana technologia łącząca cechy anti-aliasingu (superpróbkowanie), a więc technologii minimalizującej „ostre brzegi” na obiektach 3D, a także AI korzystającego z sieci neuronowych (głębokie uczenie) służącego do upscalowania obrazu w czasie rzeczywistym z niższej do wyższej rozdzielczości.
Obie metody modyfikacji obrazu nie są oczywiście niczym nowym, ale działają one tutaj w tandemie, wykorzystując przy tym ogromną moc obliczeniową karty graficznej. Dzięki temu DLSS pozwala na upscalowanie obrazu w grach (np. z 1080p do 4K) przy równoczesnym wzroście wydajności i liczby generowanych klatek obrazu. Co więcej, proces ten działa prawie jak magia, bowiem w minimalny sposób wpływa na jakość grafiki. Zaznaczmy jednak, że w specjalistycznych testach lub na bardzo dużych monitorach będziemy widzieć pewne różnice.
Wszystko to jest możliwe dzięki sztucznej inteligencji (AI), która była specjalnie trenowana do tego celu i skalibrowana w taki sposób, by jak najlepiej radziła sobie ze współczesnymi grami. W najwcześniejszych wersjach AI musiało być przygotowywane do współpracy z konkretnymi tytułami, ale obecnie nie jest to już potrzebne i DLSS jest otwartym rozwiązaniem, które może być implementowane przez deweloperów bez specjalnych przygotowań.
Algorytm DLSS jest więc w stanie upscalować obraz bez widocznych błędów i artefaktów. Są one bardzo częstym wynikiem tego procesu, w konkurencyjnych dla DLSS technologiach, który narasta wraz z różnicą w rozdzielczości pomiędzy oryginalnym a docelowym obrazem.
Cechy te sprawiają, że DLSS jest idealnym rozwiązaniem dla osób chcących bawić się w wysokich rozdzielczościach ekranu od 1440p do 4K, ale ich komputer nie jest w stanie udźwignąć takiego wyzwania bez znaczącego spadku liczby generowanych klatek obrazu. Co więcej, z zalet DLSS mogą skorzystać także właściciele najpotężniejszych PC i GPU, bowiem technologia pozwala im bezstratnie ustawić wszystkie opcje graficzne na maksymalny poziom. DLSS działa na tyle dobrze, że mogą oni też zdecydować się na upscalowanie gry, nawet gdy pecet jest w stanie udźwignąć bez problemu grę w natywnym 4K. W ten sposób mogą skorzystać z ray tracingu, którego włączenie, nawet na bardzo mocnym pececie, normalnie odbija się w ogromnym stopniu na responsywności gry.

Jaka karta graficzna do DLSS?

Jak widać, możliwości DLSS są niezwykle imponujące, ale oczywiście istnieje pewien haczyk. Z technologii skorzystamy tylko we wspierających ją grach. Ich lista oczywiście jest stale rozszerzana, bowiem wsparcie dla niej staje się powoli standardem, zwłaszcza w najnowszych produkcjach z segmentu AAA. Na popularyzację DLSS wpływa też to, że jest on stałym elementem Unreal Engine, a więc najpopularniejszego obecnie silnika graficznego, używanego przez setki studiów deweloperskich.
Druga przeszkoda stojąca na drodze do zabawy w grach z DLSS to kwestia sprzętowa. Technologia została bowiem w całości opracowana przez firmę Nvidia, która z myślą o jej optymalnym wykorzystaniu zaprojektowała swoje najnowsze układy graficzne. Oznacza to, że z DLSS skorzystają wyłącznie posiadacze kart GeForce RTX, należących do serii 2000, 3000, 4000 oraz wyższych. Dotyczy to zarówno modeli przeznaczonych dla komputerów stacjonarnych, jak i tych montowanych w laptopach.
DLSS nie da się wymusić w software’owy sposób na komputerze wyposażonym w starsze GPU Nvidii, a także posiadającym dowolny zintegrowany układ Intela lub kartę graficzną Radeon wyprodukowaną przez konkurencyjną firmę AMD. Technologia polega bowiem wprost na unikalnej architekturze GeForce’ów RTX.

DLSS – różnice pomiędzy wersjami

DLSS dostępne jest w kilku wersjach, różniących się między sobą skutecznością oraz dodatkowymi opcjami. Dla zasady, im wersja jest wyższa, tym na lepsze efekty możemy liczyć – dotyczy to zarówno upscalingu, jak i wzrostu wydajności w grze. Nvidia ulepsza DLSS wraz z wydawanymi regularnie bibliotekami sterowników graficznych.
Warto jednak podkreślić, że najnowsza edycja DLSS 3.0, dostępna jest wyłącznie na pecetach z kartami GeForce RTX 4000. Oferuje ona nawet kilkudziesięcioprocentowy wzrost wydajności w grach w porównaniu do DLSS 2.0, a wszystko to dzięki nowym algorytmom AI. Co ciekawe, moderzy znaleźli jednak sposób, by włączyć DLSS 3.0 także na starszych kartach RTX. Poszczególne gry są zazwyczaj przystosowane do pracy z konkretną wersją DLSS, oferują jednak wsteczną kompatybilność, co oznacza, że w tytułach wspierających DLSS 3.0 uruchomimy też DLSS 2.0.
Zdjęcia: Envato Elements