Data publikacji:

Czym jest aberracja chromatyczna w grach? 

Aberracja chromatyczna to jeden z popularniejszych efektów graficznych wpływających bezpośrednio na cały wyświetlany obraz w grach. Jej celem jest nadanie produkcji atrakcyjnego charakteru i klimatu, odzwierciedlając zazwyczaj specyficzny kierunek artystyczny gry oraz wizję jej twórców. Tłumaczmy, na czym polega, a także w jaki sposób wpływa ona na wydajność rozgrywki oraz przebieg zabawy.
aberracja chromatyczna w grach

Na czym polega aberracja chromatyczna?

Aberracja chromatyczna nie jest pojęciem zarezerwowanym wyłącznie dla gier, opisuje ono bowiem realnie występujące zjawisko fizyczne, znane od setek lat. Opisane zostało ono po raz pierwszy przez pionierów optyki oraz rzemieślników wytwarzających pierwsze soczewki, lornetki i teleskopy. O aberracji chromatycznej uczą się między innymi fizycy różnych specjalności, filmowcy, fotografowie i graficy. 
Zanim dowiemy się więcej o aberracji w świecie wirtualnym, musimy się najpierw dowiedzieć, na czym zjawisko polega w realu. Zachodzi ono na skutek różnych odległości ogniskowania soczewki lub soczewek. Sprawia ona, że światło przechodzące przez nie ulega częściowemu rozszczepieniu. W urządzeniach i narzędziach korzystających z zestawu soczewek, takich jak aparaty fotograficzne czy lornetki, na skutek aberracji obserwowane obiekty są nieznacznie rozmazane i mają charakterystyczną tęczową poświatę, najlepiej widoczną w miejscach z dużym kontrastem światła i cieni. Aberracja jest przeważnie traktowana jako uciążliwa wada, można ją jednak skorygować, wymieniając soczewki lub stosując specjalne filtry. W przypadku fotografów lub filmowców, ze względów czysto estetycznych, może być ona jednak niezwykle pożądanym efektem.

Na czym polega aberracja chromatyczna w grach?

Aberracja chromatyczna pojawiła się po raz pierwszy w grach w ubiegłej dekadzie. Jej włączenie sprawia, że wyświetlany na monitorze lub telewizorze obraz zostaje przepuszczony przez filtr symulujący zjawisko w świecie rzeczywistym, tak jakbyśmy oglądali wirtualny świat poprzez odpowiednio spreparowaną soczewkę kamery. Czasem aberracja jest stosowana lokalnie dla podkręcenia realizmu grafiki, np. wyłącznie gdy gracz korzysta z lunety, okularów, wizjerów lub przygląda się monitorom kineskopowym. 
Filtr naśladujący aberrację sprawia, że na krawędziach trójwymiarowych obiektów, a czasem i elementów interfejsu, gracz zobaczy łatwo rozpoznawalną obwódkę. Intensywność efektu zależy w dużej mierze od wizji designerów, może być on bardzo subtelny lub na tyle mocny, że zaburza czytelność grafiki. Efekt jest zdecydowanie mniej zauważalny, kiedy znajdujemy się w ruchu.

Czemu twórcy gier stosują aberrację chromatyczną?

Czemu deweloperzy implementują aberrację w swoich grach? Efekt, który jest w dużej mierze łatwy do osiągnięcia, ponieważ obsługuje go większość silników graficznych oraz wszystkie współczesne karty graficzne, jest w stanie zmienić wygląd gry. Aberrację wybiera wielu twórców, którzy stawiają na „filmowość” swojej produkcji. W połączeniu z dodatkowymi filtrami (takimi jak ziarno filmowe) pozwala ona uzyskać efekt, dzięki któremu gra wygląda, jakby była nakręcona analogową kamerą, nadając scenerii pożądany realizm.
Wielu twórców, zwłaszcza na początku, włączało aberrację głównie ze względu na to, że była nową i atrakcyjną „zabawką”. Z tego też powodu bardzo wiele gier z ubiegłej dekady powszechnie korzysta z tego filtra, czasem bez większego stylistycznego powodu. 
Dziś autorzy korzystają z aberracji znacznie rzadziej i w bardziej przemyślany sposób. Efekt ten można też obecnie wyłączyć w menu opcji, o czym niegdyś kompletnie zapominano. Jest to krok w dobrym kierunku, bowiem w momencie swojej największej popularności filtr miała ogromną rzeszę oponentów, którzy podkreślali, że wpływa on negatywnie na czytelność i ostrość oprawy graficznej.

Czy aberracja chromatyczna wpływa na wydajność gier?

Od lat włączenie lub wyłączenie aberracji chromatycznej w grach ma praktycznie zerowy wpływ na ich wydajność. Efekt nie obciąża układu graficznego i pozostałych podzespołów peceta lub konsoli. Aberracja pozostaje filtrem czysto kosmetycznym. 
Zdjęcie: Envato Elements