Data publikacji:

Książki o cyberpunku. Co powinni przeczytać fani Cyberpunk 2077?

Cyberpunk to odmiana science fiction, o której jest obecnie głośno dzięki najnowszej produkcji polskiego studia CD Projekt RED. Termin ten znany jest już jednak od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku i swój początek zawdzięcza literaturze. W związku z tym, w poniższym zestawieniu znajdziecie przykłady ciekawych cyberpunkowych książek, które powinny zainteresować fanów gry Cyberpunk 2077.

książki o cyberpunku

Książki dla fanów Cyberpunk 2077

  1. Trylogia Ciągu, William Gibson
  2. „Blade Runner. Czy androidy marzą o elektrycznych owcach?”, Philip K. Dick
  3. „Wypalić Chrom”, William Gibson
  4. Cykl Takeshi Kovacs, Richard Morgan
  5. „Cyberpunk 1982-2020”, Michał Wojtas
  6. Cykl „Gamedec”, Marcin Przybyłek
  7. „Player One”, Cline Ernest
  8. „Cyberpunk 2020”, Mike Pondsmith
  9. „Cyberpunk 2077. Jedyna oficjalna książka o świecie gry Cyberpunk 2077”, Marcin Batylda
  10. „Oficjalny kompletny poradnik Edycja Kolekcjonerska”, praca zbiorcza

Trylogia Ciągu, William Gibson

Choć pojęcie cyberpunk po raz pierwszy zostało wykorzystanie w jednym z opowiadań Bruce’a Bethke w 1983 roku, to jednak William Gibson jest uważany za ojca tego gatunku. Na taki status wpłynęła popularność tzw. Trylogii Ciągu, w której znajdziemy wszystkie najważniejsze motywy cyberpunku, jakie do dzisiaj są powielane przez innych twórców – dystopia, wpływ wirtualu na rzeczywistość, cyberprzestrzeń, złe korporacje i wszczepy.

Jeśli więc chcecie poznać klasykę, to koniecznie przeczytajcie takie książki jak „Neuromancer”, „ Graf Zero” oraz „Mona Liza Turbo”. A gdybyście nadal nie byli przekonani, to zaznaczę, że powieści Gibsona zostały nagrodzone Nebulą oraz Hugo, czyli najważniejszymi wyróżnieniami dla literatury fantasy i science fiction.

„Blade Runner. Czy androidy marzą o elektrycznych owcach?”, Philip K. Dick

Miłośnicy cyberpunku z pewnością doskonale znają kultowy film Ridleya Scotta o nazwie „Blade Runner”. Produkcja została oparta na dosyć krótkiej powieści Philipa K. Dicka, którą obowiązkowo powinni przeczytać wszyscy miłośnicy fantastyki. W powieści znajdziecie całą masę filozoficznych rozważań na temat człowieczeństwa przedstawianego z perspektywy świata, w którym ludzie koegzystują z humanoidalnymi androidami.

Zbiór opowiadań „Wypalić Chrom”, William Gibson

Wielu miłośników fantastyki twierdzi, że William Gibson najlepiej radził sobie w krótkich formach. Jest w tym sporo prawdy, ponieważ jego opowiadania na długo zapadają w pamięć i są niezwykle przyjemne do czytania. Aczkolwiek ich treści potrafi zjeżyć włosy na głowie! W zbiorze opowiadań wydanych przez MAG znajdziecie m.in. tytułowe „Wypalić Chrom” oraz kultowego „Johnny’ego Mnemonica” opowiadającego o człowieku przechowującym w swoim ciele ważne informacje dzięki specjalnym implantom.

Cykl Takeshi Kovacs, Richard Morgan

O cyklu Takeshiego Kovacsa zrobiło się głośno za sprawą serialu „Altered Carbon”, za który odpowiada Netflix. Dzięki temu wielu widów odkryło pierwszy tom serii zatytułowany „Modyfikowany węgiel”. Znajdziemy w nim opowieść o świecie, w którym ciało człowieka służy wyłącznie za nic nie znaczącą powłokę, ponieważ ludzkość opanowała technologię przenoszenia świadomości.

Każdy z tomów („Upadłe anioły”, „Zbudzone furie”) jest dosyć mocno zróżnicowany, dzięki czemu czytelnik cały czas czuje, że przeżywa razem z Kovacsem nowe, fascynujące przygody. Całość utrzymana jest w dosyć mrocznym, nasączonym erotyką klimacie. To zdecydowanie nie jest literatura dla dzieci.

„Cyberpunk 1982-2020”, Michał Wojtas

Tym razem zamiast beletrystyki, mam dla was propozycję literatury faktu. Michał Wojtas w swojej obszernej publikacji (ponad 300 stron) przyjrzał się dokładnie gatunkowi cyberpunku. Z książki dowiecie się dokładnie, jak wyglądała droga tej odmiany fantastyki naukowej, od jej początków aż do premiery gry Cyberpunk 2077.

Cykl „Gamedec”, Marcin Przybyłek

Na liście nie mogło również zabraknąć jednej z popularniejszych cyberpunkowych serii tworzonych w Polsce. Marcin Przybyłek napisał do tej pory sześć tomów (piąty podzielono na dwie części), w których zabrał nas w podróż do Warsaw City z lat osiemdziesiątych XXII wieku.

Głównym bohaterem cyklu jest niejaki Torkil Ayomor, czyli tytułowy gamedec (detektyw od gier). O książkach Przybyłka może zrobić się głośniej w 2021 roku, gdyż wtedy do sprzedaży trafi gra RPG bazująca na marce Gamedec. Za jej stworzenie odpowiada katowickie Anshar Studios.

„Player One”, Cline Ernest

Sytuacja na świecie jest fatalna, dlatego ludzie z powieści Cline’a Ernesta robią wszystko, żeby uciec od rzeczywistości. Z pomocą przychodzi wirtualne życie w OASIS, będące swego rodzaju utopią online, w której człowiek może robić wszystko, o czym tylko zamarzy. Twórca gry ukrył w niej Miedziany Klucz dający władzę nad OASIS. Przedmiot wpada w ręce głównego bohatera, co wbrew jego oczekiwaniom, przynosi mu więcej kłopotów niż sukcesów.

„Cyberpunk 2020”, Mike Pondsmith

Ta pozycja nie jest pełnoprawną książką, tylko oficjalnym podręcznikiem do amerykańskiej gry fabularnej, która stała się podstawą do stworzenia Cyberpunk 2077. Nawet jeśli nie planujecie rozgrywać sesji RPG-owych (lub nie macie z kim tego robić), to mimo wszystko warto zainteresować się tą książką. Głównie po to, żeby poszerzyć wiedzę o grze studia CD Projekt RED oraz zobaczyć, jak twórcy z lat 80. XX wieku wyobrażali sobie przyszłość, która dla nas jest już teraźniejszością.

„Cyberpunk 2077. Jedyna oficjalna książka o świecie gry Cyberpunk 2077”, Marcin Batylda

Książka Marcina Batyldy to przede wszystkim gratka dla miłośników gry CD Projekt RED. Pozycja została napisana w taki sposób, że można się z nią zapoznać nawet przed zagraniem w Cyberpunk 2077. Znajdziecie w niej opisy wszystkich frakcji, najważniejszych lokacji w Night City oraz całą masę innych ciekawych rzeczy związanych z tym uniwersum. Do tego publikacja została okraszona masą screenów oraz szkiców koncepcyjnych.

„Cyberpunk 2077. Oficjalny Kompletny Poradnik. Edycja Kolekcjonerska”, praca zbiorcza

Kupiliście Cyberpunk 2077 i nie wiecie, w jakim kierunku rozwijać swoją postać lub na czym dokładnie polega system hakowania? W takim razie powinniście zaopatrzyć się w oficjalny poradnik przygotowany przez CD Projekt RED i firmę Piggyback. Pomoże on wam też w poradzeniu sobie z konkretnymi misjami – bez względu na to, czy z głównego wątku, czy wątkami pobocznymi.
Autor: Łukasz Morawski