W czasach kiedy liczba urządzeń z dostępem do sieci przekracza liczbę mieszkańców w naszym domu, przechowywanie danych na jednym, konkretnym urządzeniu przestaje być wygodne. Jednocześnie, umieszczanie ich na kilku różnych urządzeniach to marnowanie przestrzeni dyskowej, warto więc znać alternatywy, z których najlepszą jest NAS – Network Attached Storage, znany także jako dysk sieciowy.
NAS to samodzielne urządzenie – podłączony do sieci dysk, do którego możemy uzyskać dostęp zdalnie i przechowywać na nim dane. Do urządzenia podłączamy się jak do serwera w sieci, podając login i hasło, by pobierać i przesyłać dane. Dzięki szybkości współczesnych routerów, transfer plików na i z dysku przebiega bardzo szybko, co powoduje, że urządzenia typu NAS są lepsze niż zwykłe dyski zewnętrzne – nie trzeba ich ciągle przenosić i przepinać, by uzyskać dostęp do danych. Mając do wyboru dostępny z wielu urządzeń dysk, który zawsze jest na miejscu, albo podłączane, przenośne urządzenie nie trudno stwierdzić, co jest lepszą opcją.
Dyski NAS możemy zaszyfrować, by zapewnić im dodatkową warstwę ochrony naszych danych. Co ważne, możemy ich używać nie tylko do przechowywania „klasycznych” informacji, ale także jako dysku do zapisu danych z monitoringu, w sytuacji, gdy mamy podłączone do sieci kamery monitoringowe. Konfiguracja takiego urządzenia jako serwera dla kamer nie powinna stanowić zbyt dużego wyzwania, a eliminuje ona konieczność posiadania ciągle włączonego „dużego” urządzenia zdolnego zbierać takie materiały.
Kiedy patrzymy na urządzenia typu NAS powinniśmy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę ile dysków faktycznie mogą one pomieścić – formalnie NAS to „skorupa” w której montujemy jeden lub więcej nośników danych. Całość bazuje na systemie RAID (Redundant Array of Independent Disks), który określa sposób, w jaki połączone są ze sobą poszczególne dyski – przy NAS używającym dwóch dysków dostępne konfiguracje to RAID 0 i RAID 1, z których pierwsza oznacza, że całość używana jest jako jeden, duży magazyn, a druga oznacza dwa równorzędne, „lustrzane” urządzenia, na których zapisane są te same dane. Pierwsza z konfiguracji jest bardziej narażona na awarie, gdyż urządzenie jednego z nośników oznacza potencjalną utratę całości danych. Druga oznacza mniejszą łączną przestrzeń do zapisu, ale potencjał, że dane będą lepiej zabezpieczone na wypadek awarii – coś za coś
Dostępne wartości RAID zmieniają się wraz ze wzrostem ilości dysków wewnątrz urządzenia NAS – przy minimum trzech dyskach możemy korzystać z systemu danych RAID 5, w którym dane rozproszone są na nośnikach w taki sposób, że awaria jednego z nich pozwala dalej zachować wszystkie nasze informacje. Zwiększając ilość dysków możemy zbudować konfigurację, gdzie szanse na to, by dane przepadły na skutek jakiejś awarii spadają praktycznie do zera. Oczywiście, wraz ze wzrostem pojemności naszego NAS rośnie też jego cena, potencjalnie nawet znacząco, jednak posiadanie kopii zapasowych danych albo bezpieczeństwo monitoringu są warte tej inwestycji.
Konfiguracja fizycznych urządzeń to jednak tylko połowa problemu z doborem dysku sieciowego – drugą częścią wyzwania jest to, jakiego systemu plików używa nasze urządzenie. Ma to spore znaczenie ze względu na potencjalne zabezpieczenie danych, a także potencjał ich odzyskania skasowanych informacji. Pliki w systemie EXT4 mogą należeć do najpopularniejszych i wykorzystywane są przez sprawdzonych dostawców sprzętu, takich jak QNAP, ale odzyskiwanie z nich danych, które usunęliśmy graniczy z cudem.
Podobny problem pojawia się w przypadku urządzeń Drobo, w których utrata danych wymaga sporo zachodu i zaangażowania specjalistów. Jeżeli jesteśmy gotowi wymienić zabezpieczenie plików na szansę odzyskania straconych informacji, warto rozważyć zakup urządzeń Buffalo, które bazują na systemie plików XFS – znacznie łatwiejszym do odzyskania. Do tego istnieją inne alternatywy, takie jak NETGEAR, używający systemu hybrydowego – btrfs łączącego funkcję systemu plików i kontrolera RAID, który wciąż jest rozwijany.
Zawróćmy na chwilę do dysków sieciowych – ile dysków to „dość” dla naszych zastosowań? Wszystko zależy od tego, w co właściwie mierzymy. Dane, takie jak wideo, zajmują dużo miejsca, jeśli więc potrzebujemy dysku sieciowego do obsługi kamer, zdecydowanie warto zainwestować w wielodyskowy NAS, z możliwie odporną na utratę danych konfiguracją systemu plików. Jeżeli przechowujemy jedynie własne, prywatne dane, a dysk sieciowy ma służyć za kopię zapasową, możemy pozwolić sobie na mniejszą pojemność i mniej dysków – tutaj zastosowanie czegoś bazującego na RAID 1 powinno spełnić większość naszych wymagań.
Jest też trzeci wariant – przechowywanie danych, których nie chcemy przetrzymywać na żadnym innym urządzeniu. W tej sytuacji musimy ocenić, jak dużo miejsca potrzebujemy na te dane – warto zostawić sobie drugie tyle miejsca jako zapas, i wybrać możliwie bezpieczny system plików.
Jeżeli szukamy dysku NAS do zastosowań biznesowych, na przykład w małej firmie, trzy nośniki danych w połączeniu z konfiguracją RAID 5 to zdecydowanie minimum – zabezpieczenie przed awarią to absolutna podstawa. Warto też rozważyć bardziej złożone systemy, bazujące na RAID 10, które niekoniecznie mają uzasadnienie w domu, ale zapewnią naszym firmowym danym trochę więcej bezpieczeństwa.
Autor: Artur CnotalskiWyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.