Data publikacji:

Jak działa FSR? Przewodnik po technologii zwiększania wydajności w grach 

FSR, czyli FidelityFX Super Resolution, jest bezpośrednią odpowiedzią inżynierów firmy AMD na technologię DLSS, która została opracowana przez konkurencyjną Nvidię. FSR jest dostępny już od kilku lat i korzystają z niego przede wszystkim właściciele kart graficzny AMD Radeon, co pozwala im w teorii zwiększyć wydajność w najbardziej wymagających grach, przy minimalnym spadku jakości obrazu. Przyjrzymy się zatem, na jakich zasadach działa FSR, a także czy rzeczywiście warto włączyć obsługę tej techniki graficznej w opcjach ulubionych tytułów.
fsr

FSR – co to? Jak działa technologia FidelityFX Super Resolution

FidelityFX Super Resolution został przedstawiony światu w 2021 roku jako konkurencyjne rozwiązanie dla technologii Nvidia DLSS, która zaimplementowana została po raz pierwszy w nowych kartach graficznych Nvidia GeForce, mających premierę w 2019 roku. Oba rozwiązania opierają się na upscalowaniu obrazu do wyższej rozdzielczości, korzystając przy tym z zaawansowanych algorytmów matematycznych działających w czasie rzeczywistym. 
W teorii pozwalają one więc na zabawę w rozdzielczościach takich jak 1440p lub 4K przy wysokim poziomie detali graficznych, bez spadku liczby generowanych klatek obrazu, nawet w przypadku pecetów ze słabszymi GPU, które nie byłyby w stanie udźwignąć tak dużego ciężaru obliczeń.
Ponieważ AMD ma słabszą pozycję rynkową, a produkowane przez firmę GPU z rodziny Radeon cieszą się znacznie mniejszym powodzeniem, technologia FSR jest całkowicie otwarta i teoretycznie obsługują ją wszystkie karty graficzne na rynku. W przypadku DLSS wsparcie dla kolejnych wersji algorytmu jest ograniczone wyłącznie do układów Nvidii. Co więcej, kolejne wersje DLSS działają wyłącznie w najnowszych seriach kart GeForce RTX. Wynika to wprost z tego, że wsparcie dla DLSS implementowane jest na poziomie sprzętowym i o jak najbardziej wydajną implementację technologii dbają inżynierowie projektujący chipsety GeForce’ów.
FidelityFX Super Resolution formalnie jest techniką skalowania przestrzennego (ang. spatial upscaling technology). Stosowany tutaj algorytm działa na nieco innej zasadzie niż DLSS. W odróżnieniu od niego analizuje i upscaluje za każdym razem jedynie pojedyncze klatki obrazu, nie bierze pod uwagę wektorów ruchu i nie modyfikuje swojego działania.
Co więcej, FSR podczas swojej pracy nie wykorzystuje algorytmów AI, które w przypadku DLSS polegają na mocy dedykowanych jednostek obliczeniowych Tensor wbudowanych w chipset kart Nvidia GeForce RTX. 
FSR dostępny jest w kilku numerowanych wersjach (np. FSR 2 lub FSR 3), jednak nowsze warianty technologii oferują lepszą jakość obrazu, a także dodatkowe funkcje minimalizujące ryzyko powstawania artefaktów i błędów graficznych.
W zależności od posiadanego peceta użytkownicy mogą wybrać także siłę, z jaką działa algorytm. Do wyboru są cztery stopnie – performance, balanced, quality i ultra quality. Pierwszy z nich stawia na najwyższą możliwą wydajność, przy najniższym możliwym wykorzystaniu zasobów komputera (grafika jest renderowana w niższej rozdzielczości przed upscalowaniem niż w przypadku wyższych stopni), ostatni gwarantuje najlepszą ostrość i jakość obrazu, przy największym obciążeniu peceta. 

Wsparcie technologii FSR przez deweloperów gier

Chociaż technologia FSR jest dostępna od kilku lat i nieustannie rozwijana, natywne wsparcie dla niej oferują wyłącznie wybrane gry. Po części jest to wynikiem dominacji kart graficzny Nvidia GeForce na rynku gamingowych GPU, ponieważ urządzenia te posiada w swoich maszynach blisko 80 procent graczy. Oznacza to, że dla większości deweloperów priorytetem jest zapewnienie jak najlepszego wsparcia dla układów Nvidii i wykorzystanie maksymalnej ilości oferowanej przez nie mocy, a także potencjału różnego rodzaju technologii opracowanych przez inżynierów firmy. Nie pomaga tutaj również fakt, że AMD znacznie rzadziej aktualizuje swoje sterowniki graficzne i rzadko kiedy towarzyszą one premierze najnowszych hitów, oferując drobne zmiany techniczne poprawiające wydajność. 
Wsparcie dla rozwiązań technologicznych przygotowanych z myślą o kartach Radeon i ich właściwa implementacja jest więc często traktowane jako trzeciorzędna sprawa. Sytuacja jest nieco inna wyłącznie w przypadku produkcji, które powstały przy współpracy technicznej AMD, o czym informuje nas logo producenta pojawiające się w zwiastunach i materiałach promocyjnych. Odpalając te gry, mamy gwarancję, że będą one w pełni używać możliwości, jakie daje FSR. Listę wspieranych przez AMD tytułów znajduje się na oficjalnej stronie producenta.

Jak FSR wpływa na wydajność w grach?

Jak już zaznaczyliśmy, pełne wsparcie dla FSR posiadają wyłącznie wybrane gry, a osiągane wzrosty wydajności po włączeniu techniki są bardzo różne, zależą także od wielu innych czynników. Największy skok liczby generowanych klatek obrazu zauważymy z pewnością podczas grania w rozdzielczości 4K i 1440p, a także pokrewnych, które najbardziej obciążają GPU, zwłaszcza jeżeli zależ nam na wysokiej jakości oprawie graficznej i zaawansowanych efektach, takich jak ray tracing. 
Korzystając z FSR, możemy zyskać przeciętnie od kilkunastu do nawet ponad stu procent więcej FPS-ów podczas zabawy z grą w wysokiej rozdzielczości lub przy uruchomionych zaawansowanych efektach graficznych. Na wynik wpływ ma tutaj rodzaj uruchomionej gry, moc posiadanej karty graficznej, a także wersja FSR, z której korzystamy.
Zdjęcie: Envato Elements