Data modyfikacji:

Filtrowanie anizotropowe: czym jest i do czego służy?

Przeglądając ustawienia graficzne w większości trójwymiarowych gier na komputerach PC, istnieje duża szansa, że zobaczymy w nich pozycję pozwalającą włączyć lub wyłączyć tzw. filtrowanie anizotropowe. Podobnie jak wiele innych specjalistycznych terminów związanych z oprawą graficzną, których nazewnictwo jest powiązane z zaawansowaną geometrią, matematyką i informatyką, przeznaczenie filtrowania pozostaje tajemnicą dla sporej części graczy, którzy „na wszelki wypadek” nie ruszają związanych z nim opcji. Zrozumienie roli tej funkcji nie jest jednak aż tak trudne, przedstawiamy zatem najważniejsze informacje na jej temat.
filtrowanie anizotropowe

Czym jest filtrowanie anizotropowe?

Filtrowanie anizotropowe (ang. anisotropic filtering) to technika poprawy jakości tekstur trójwymiarowych obiektów. Po raz pierwszy na szeroką skalę zaczęła być stosowana pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku, kiedy na rynku pojawiły się pierwsze wspierające ją karty graficzne. Jej implementacja była początkowo zarezerwowana jedynie dla właścicieli najbardziej wydajnych pecetów, bowiem wymagała dużej mocy obliczeniowej.
Najprościej rzecz biorąc, zastosowanie filtrowania anizotropowego wyostrza i poprawia czytelność tekstur znajdujących się w dużej odległości od obserwatora znajdującego się w wirtualnej przestrzeni. Przydaje się ona zwłaszcza, gdy kamera skierowana jest w stronę obiektów znajdujących się względem niej pod niskim kątem.
Technika wykorzystuje różne mipmapy, tworząc dodatkowe wersje tekstur o różnych poziomach szczegółowości i kierunkach ich obserwacji. Filtrowanie jest dostępne w szesnastu poziomach jakości – im jest on wyższy, tym osiągamy lepszy efekt. Oczywiście wiele zależy tutaj też od implementacji procesu przez deweloperów gry.

Filtrowanie anizotropowe a trójliniowe

Filtrowanie trójliniowe jest starszą i mniej skuteczną metodą poprawy jakości tekstur, która stara się osiągnąć ten sam efekt co anizotropia. Zaletą jego stosowania jest mniejsze obciążenie układu graficznego i jego pamięci. Jeszcze mniejsze wymagania ma filtrowanie dwuliniowe.

Czy filtrowanie anizotropowe wpływa na wydajność gier?

Anizotropia jest procesem pochłaniającym część zasobów komputera, jakimi dysponuje karta graficzna. Mimo że zasady działania metody nie zmieniły się od ponad dwóch dekad, dzisiejsze gry są nieporównywalnie bardziej kompleksowe pod względem swojej oprawy, co przekłada się na wielkość i szczegółowość modyfikowanych tekstur. Sprawia to, że anizotropia może mieć wciąż pewien wpływ na wydajność gry oraz spadek liczby osiąganych FPS-ów. Warto jednak podkreślić, że nie będzie on zbyt duży, zgubimy w ten sposób przeciętnie co najwyżej kilka klatek obrazu.
Stopień, w jaki filtrowanie obniża wydajność, jest zdeterminowany przez moc posiadanego GPU oraz wymagania sprzętowe i optymalizację produkcji, którą uruchomiliśmy. Jeżeli zależy nam na maksymalnym możliwym poziomie FPS albo mamy problemy z działaniem tytułu nawet na niskich ustawieniach graficznych, zazwyczaj zaleca się wyłączenie albo ograniczenie poziomu filtrowania anizotropowego.
Zdjęcie: Envato Elements