Data modyfikacji:

Wiedźmin 3: Dziki Gon - na czym najlepiej zagrać

Dowiedz się, która platforma zagwarantuje najlepsze wrażenia z zabawy.

Wiedźmin 3: Dziki Gon trafi na komputery osobiste oraz konsole Xbox One i PlayStation 4. Wszystkie z wymienionych platform mają zalety i wady. Przy wyborze platformy sprzętowej kierujemy się przede wszystkim wrażeniami wizualnymi, jednak nie mniej istotna, zarówno w przypadku samej gry, jak i sprzętu niezbędnego do jej uruchomienia, jest cena. Niniejsze zestawienie powstało z myślą o osobach, które nadal zastanawiają się nad tym, jaką platformę wybrać.

KOMPUTERY OSOBISTE

Aby uruchomić Wiedźmina 3 na minimalnych ustawieniach sprzętowowych, konieczne jest posiadanie komputera wyposażonego w procesor Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (ok. 795 zł) lub AMD Phenom II X4 940 3,0 GHz (ok. 500 zł) oraz układ graficzny Nvidia GeForce GTX 660 (ok. 717 zł) lub Radeon HD 7870 (ok. 810 zł). Poza tym gra wymaga 6 GB RAM-u. Jeżeli założyć, że musimy zainwestować wyłącznie w procesor i kartę graficzną, które stanowią dwa najważniejsze elementy, trzeba przygotować się na wydatek rzędu 1217 - 1605 złotych.

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core i5-2500K 3.3GHz / AMD Phenom II X4 940
  • Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870
  • RAM: 6GB
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / 64-bitowy Windows 8 (8.1)
  • DirectX: 11
  • Dysk twardy: 40 GB
  • Zalecane wymagania sprzętowe to procesor Intel Core i7 3770 3,4 GHz (ok. 1439 zł) lub AMD FX-8350 4 GHz (ok. 710 zł) oraz układ graficzny Nvidia GeForce GTX 770 (ok. 1256 zł) lub AMD Radeon R9 290 (ok. 1369 zł). W tym przypadku koszt zestawu wynosi od 1966 do 2808 złotych. Dochodzi do tego jeszcze 8 GB RAM-u.

  • Procesor: Intel Core i7 3770 3,4 GHz / AMD FX-8350 4 GHz
  • Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 770 / AMD Radeon R9 290
  • RAM: 8GB
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 lub 64-bitowy Windows 8 (8.1)
  • DirectX: 11
  • Dysk twardy: 40 GB
  • Uruchomienie Wiedźmina 3 na ustawieniach graficznych ultra wymaga posiadania naprawdę wydajnego komputera. Build, który został zaprezentowany przez zespół CD Projekt RED w marcu, hulał na ustawieniach ultra (1080p, 60 kl./s., technologia Nvidia HairWorks) na komputerze wyposażonym w procesor Intel Core i7-4790 (ok. 1387 zł), układ graficzny GeForce GTX 980 (ok. 2749 zł) i 16 GB RAM-u. Cena procesora i karty graficznej to 4136 zł. Trzeba pamiętać również o tym, że w niedalekiej przyszłości Wiedźmin 3 może zostać dostosowany do działania w rozdzielczości 4K.

    Wysoką cenę rekompensuje, aczkolwiek tylko nieznacznie, niższy w porównaniu z konsolami koszt samej gry. Podstawowa wersja Wiedźmina 3 dostępna jest już w cenie 117 złotych. Chętni na Edycję Kolekcjonerską muszą przygotować się na wydatek rzędu 349 złotych. Sporym minusem jest to, że pecetowcy będą musieli żonglować płytami w trakcie instalacji gry, o ile zdecydują się na zakup wersji pudełkowej. Zawsze można jednak zainwestować w wersję cyfrową.

    PLAYSTATION 4

    Zgodnie z zapowiedziami zespołu CD Projekt RED, Wiedźmin 3: Dziki Gon będzie działał na konsoli Sony w rozdzielczości Full HD (1080p) przy częstotliwości odświeżania obrazu wynoszącej 30 kl./s. Gra na PlayStation 4 nie powinna różnić się bardzo od wersji pecetowej, przynajmniej do czasu aż ta druga nie otrzyma wsparcia dla rozdzielczości 4K. Cena Wiedźmina 3 na konsoli Sony zaczyna się od 197 złotych. Jeżeli planujecie również zakup konsoli, to musicie przeznaczyć na ten cel dodatkowe 1699 złotych.

    XBOX ONE

    Nominalnie konsola Microsoftu ma najmniej do zaoferowania w kwestii grafiki. Wiedźmin 3: Dziki Gon ma działać w rozdzielczości 900p przy częstotliwości odświeżania obrazu wynoszącej 30 kl./s. Koniecznie należy jednak podkreślić, że w nadchodzących miesiącach pojawi się DirectX 12, który wykorzystuje również Xbox One, co może w pewnym stopniu wpłynąć na oprawę graficzną.

    Pozostaje jeszcze kwestia Kinecta - CD Projekt RED zapowiadał, że Wiedźmin 3 będzie współpracował z kontrolerem. Od dawna nie słychać nic w tym temacie, można zatem założyć, że obietnica ta nie zostanie spełniona. Nawet jeżeli byłoby inaczej, nie mamy co liczyć na możliwość skorzystania z tej funkcji, ponieważ Kinect nie wspiera języka polskiego.

    Cena Wiedźmina 3 na konsolę Xbox One zaczyna się od 197 złotych. W dniu premiery gry Microsoft wprowadzi również do sprzedaży dwa zestawy:

    Xbox One + Wiedźmin 3: Dziki Gon (1499 zł):

  • konsola Xbox One 500GB
  • kontroler bezprzewodowy
  • zestaw słuchawkowy Chat Headset
  • kod cyfrowy z grą Wiedźmin: Dziki Gon
  • 14-dniowy abonament Xbox Live Gold
  • Xbox One + Kinect + Wiedźmin 3: Dziki Gon (1999 zł):

  • konsola Xbox One 500GB
  • kontroler Kinect
  • kontroler bezprzewodowy
  • zestaw słuchawkowy Chat Headset
  • kod cyfrowy z grą Wiedźmin: Dziki Gon
  • kod cyfrowy z grą Dance Central Spotlight
  • 14-dniowy abonament Xbox Live Gold
  • 30 CZY 60 KLATEK NA SEKUNDĘ?

    Zażarta debata na temat tego czy widoczna jest różnica pomiędzy 30 kl./s. i 60 kl./s. trwa od dawna. Zdania jak zwykle są podzielone. Ludzkie oko, poza wyjątkowymi przypadkami, nie jest w stanie wychwycić więcej niż 30 kl./s. Większa ich liczba sprawia, że efekt rozmazania widoczny na ekranie jest mniejszy. O ile w przypadku rozgrywek wieloosobowych rzeczywiście ma to znaczenie, o tyle trzeba zadać sobie pytanie czy jest to równie istotne dla Wiedźmina 3. Wspomniana dyskusja ma przede wszystkim podłoże marketingowe. Różnice są na tyle subtelne, że wychwycenie ich wymaga posiadania wysokiej klasy telewizora.

    1080 CZY 900 PIKSELI?

    Główny powód kłótni pomiędzy konsolowcami. Również w tym przypadku kwestia marketingowa odgrywa największą rolę - więcej znaczy lepiej. Nie do końca. W przypadku rozdzielczości ekranu wszystko zależy od jego wielkości (zmienna liczba pikseli przypadających na cal wyświetlacza) i odległości, w której znajduje się użytkownik. Różnica będzie tak naprawdę widoczna dopiero wtedy, kiedy uruchomimy grę na Xboksie One i PlayStation 4 na ekranach dokładnie tej samej wielkości. Użytkownicy poczują znaczną poprawę jakości w momencie uruchomienia gry w rozdzielczości 4K.

    PODSUMOWANIE

    Jeżeli planujemy nabycie nowej, w pełni wyposażonej jednostki, bez dwóch zdań najdroższą opcją jest komputer. Z drugiej strony, rozwiązanie to pozwala na dużą dowolność oraz swobodę w docelowej konfiguracji. Najlepszym wyborem, jeżeli za główne kryterium przyjmiemy bezwzględny stosunek ceny do jakości, jest konsola. Na chwilę obecną prym w tej kategorii wiedzie PlayStation 4. Kwestią otwartą natomiast pozostaje to, jaki potencjał drzemie w DirectX 12 oraz co zmieni jego wprowadzenie przez Microsoft.

    Autor: Dawid Sych