Data publikacji:

Różne oblicza bijatyk

Subiektywne zestawienie najciekawszych beat 'em upów w historii branży gier wideo.

Bijatyki to specyficzny gatunek polegający przede wszystkim na walce pomiędzy dwoma wojownikami. Większość gier tego typu prezentuje dwie ustawione naprzeciw siebie postacie, których zadaniem jest okładanie się nawzajem, aż jednej z nich pasek życia spadnie do zera. Wiele tytułów oferowało nowe rozwiązania, ale ogólne założenia pozostawały zazwyczaj takie same.

Za prekursora gatunku można uznać grę Heavyweight Champ z 1976 roku, jednakże to wydane osiem lat później Karate Champs na dobre spopularyzowało ten rodzaj rozgrywki. W późniejszych latach, gracze byli raczeni coraz to bardziej wymyślnymi i skomplikowanymi bijatykami. Jedne kładły nacisk na złożone kombinacje ciosów, inne z kolei tworzyły wokół siebie kontrowersje związane z dużą dawką przemocy. Sprawdźcie, które z wydanych do tej pory serii były najbliższe naszym sercom.

Street Fighter

Jako, że dzisiaj odbyła się oficjalna premiera piątej odsłony Street Fightera, zestawienie rozpoczniemy właśnie od tej serii. Warto wspomnieć również o niej dlatego, że od prawie trzydziestu lat przyciąga do ekranów telewizorów lub automatów miliony graczy na całym świecie. Co ciekawe, pierwsza odsłona pozwoliła wcielić sie jedynie w dwóch wojowników - Ryu oraz Kena, którzy cały czas pojawiają się w kolejnych częściach cyklu. Obecnie wachlarz grywalnych postaci jest znacznie bogatszy.

Seria Street Fighter zasłynęła również z tego, że każda odsłona oferowała po pewnym czasie dodatkowe wydania, usprawniające mechanikę gry oraz dodające sporo nowej zawartości. Prawdziwym fenomenem była druga część, która doczekała się aż czterech reedycji - Champion Edition, Hyper Fighting, Super Street Fighter II oraz Super Street Fighter II Turbo. Capcom ostatnio poinformował, że w przypadku "piątki" całkowicie zmieniono politykę. Tym razem, raz zakupiony produkt powinien wystarczy na kilka lat grania. Oczywiście w międzyczasie udostępniane będą darmowe oraz płatne DLC.

Gry z serii:

  • Street Fighter (1987)
  • Street Fighter II: The World Warrior (1991)

  • Street Fighter II: Champion Edition

    Street Fighter II: Hyper Fighting

    Super Street Fighter II

    Super Street Fighter II Turbo

  • Street Fighter Alpha (1995)

  • Street Fighter Alpha 2

    Street Fighter Alpha 3

  • Street Fighter III (1997)

  • Street Fighter III: 2nd Impact

    Street Fighter III: 3rd Strike

  • Street Fighter IV (2008)

  • Super Street Fighter IV

    Ultra Street Fighter IV

  • Street Fighter V (2016)
  • Mortal Kombat

    Przygoda Mortal Kombat z branżą gier wideo rozpoczęła się w 1992 roku na automatach. Pierwsza odsłona była wspólnym dziełem dwóch utalentowanych Amerykanów, którzy wprowadzili do gatunku całkowicie nową jakość. Ed Boon oraz John Tobias stworzyli nie tylko grywalnego beat 'em upa, ale również bardzo dojrzałą grę, przeznaczoną wyłącznie dla dorosłego odbiorcy. Od początku serii towarzyszyła jej dosadna brutalność, wielokrotnie krytykowana przez przeciwników wirtualnej rozrywki.

    Twórcy gry nie ugięli się skierowanym w ich stronę atakom i przez następne lata kontynuowali prace nad serią. Obecnie marka należy do Warner Bros. Entertainment, które wykupiło upadające studio Midway Games i zmieniło jego nazwę na NetherRealm Studios. Za reżyserią najnowszych odsłon cały czas odpowiada Ed Boon, wprowadzający coraz to bardziej krwawe i mordercze rozwiązania. Wszystko wskazuje na to, że z cyklem nie pożegnamy się zbyt prędko, szczególnie, że już niedługo do sprzedaży trafi rozbudowana wersja Mortal Kombat X.

    Gry z serii (łącznie ze spin-offami):

  • Mortal Kombat (1992)
  • Mortal Kombat II (1993)
  • Mortal Kombat 3 (1995)
  • Ultimate Mortal Kombat 3 (1995)
  • Mortal Kombat Trilogy (1996)
  • Mortal Kombat 4 (1997)
  • Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero (1997)
  • Mortal Kombat Gold (1999)
  • Mortal Kombat: Special Forces (2000)
  • Mortal Kombat: Deadly Alliance (2002)
  • Mortal Kombat: Tournament Edition (2003)
  • Mortal Kombat: Deception (2004)
  • Mortal Kombat: Shaolin Monks (2005)
  • Mortal Kombat: Unchained (2006)
  • Mortal Kombat: Armageddon (2006)
  • Mortal Kombat vs. DC Universe (2007)
  • Mortal Kombat (2011)
  • Mortal Kombat Arcade Kollection (2011)
  • Mortal Kombat Komplete Edition (2012)
  • Mortal Kombat X (2015)
  • Mortal Kombat XL (2016)
  • Soul Calibur

    Początkowo seria była znana pod nazwą Soul Edge lub Soul Blade (port na PlayStation). W 1998 roku do sprzedaży trafiła kolejna odsłona cyklu, tym razem już jako Soulcalibur. Marka stworzona przez Namco (dawniej Project Soul) wyróżniała się na tle innych gier tego typu. Znakiem charakterystycznym było ograniczenie bezpośredniej walki wręcz, a położenie większego nacisku na pojedynki z użyciem broni białej.

    Każdy z bohaterów otrzymał swój unikatowy sprzęt, pasujący do jego stylu walki. Rozgrywka zyskała dzięki temu na dynamiczności i znacząco odstawałasię od tego, co znaliśmy z innych bijatyk. Seria już od pierwszej części oferowała możliwość poruszania postacią w aż ośmiu kierunkach, co w latach dziewięćdziesiątych nie było zbytnio powszechne.

    Gry z serii:

  • Soul Edge / Soul Blade (1996)
  • Soulcalibur (1998)
  • Soulcalibur II (2002)
  • Soulcalibur III (2005)
  • Soulcalibur Legends (2007)
  • Soulcalibur IV (2008)
  • Soulcalibur: Broken Destiny (2009)
  • Soulcalibur V (2012)
  • Soulcalibur II HD Online (2013)
  • Soulcalibur: Lost Swords (2014):
  • Soulcalibur: Unbreakable Soul (2014)
  • Bloody Roar

    Podobnie jak Soulcaliber, seria Bloody Roar również mała do zaoferowania unikatowy system rozgrywki. Tyle, że w tym przypadku nie chodzi o korzystanie z broni białej ale przemienianie się w żądne krwi bestie. Każdy z bohaterów mógł dokonać transformacji w konkretny rodzaj zwierzęcia lub jakiegoś potwora. W ten oto sposób, pojedynki kończyły się starciami pomiędzy gorylem a lwem, lub potężnym krukiem a insektem.

    Niestety, ostatnia odsłona, która trafiła do sprzedaży, została wydana w 2003 roku na konsolę PlayStation 2. Co prawda, rok później przeniesiono czwartą część na PlayStation 3, jednakże to i tak nie zmienia faktu, że na kolejną odsłonę czekamy już ponad dziesięć lat. Nic nie wskazuje jednak na to, że Konami jeszcze kiedykolwiek powróci do tej specyficznej, ale bardzo dobrze opracowanej marki.

    Gry z serii:

  • Beastorizer/Bloody Roar/Bloody Roar: Hyper Beast Duel (1997)
  • Bloody Roar 2 (1999)
  • Bloody Roar 3 (2000)
  • Bloody Roar: Primal Fury/Bloody Roar Extreme (2002)
  • Bloody Roar 4 (2003)
  • X-Men: Mutant Academy

    Komiksy o zmutowanych wojownikach podzielonych na dwie grupy (w dużym uproszczeniu), kierowanych przez rywalizujących ze sobą Profesora X oraz Magneto, aż prosiły się, żeby kiedykolwiek przenieść je do świata bijatyk. Seria Mutant Academy nie wniosła do gatunku żadnych nowości, lecz skutecznie wykorzystywała rozwiązania zastosowane w innych hitach (system walki był bardzo podobny do tego ze Street Fightera). Niemniej, był to cykl, który pozwolił się wcielić w dużą ilość mutantów, co dla fanów X-Men było prawdziwą gratką.

    Historia serii zakończyła sie w 2002 roku wraz z premierą trzeciej części wydanej na PlayStation 2, Xboksie oraz GameCubie. Activision nie zdecydowało się na dalsze wspieranie marki, która dzisiaj jest mocno zapomniana przez graczy. Z wielu powodów na to zasłużyła, ale starsi miłośnicy mutantów z pewnością miło wspominają wielogodzinne sesje przy pierwszej stacjonarnej konsoli Sony.

    Gry z serii:

  • X-Men: Mutant Academy (2000)
  • X-Men: Mutant Academy 2 (2001)
  • X-Men: Next Dimension / Mutant Academy 3 (2002)
  • Tekken

    Choć Tekken wspierany jest również na obecnej generacji konsol (Bandai Namco pracuje nad portem siódmej części na PlayStation 4), to jednak czasy świetności serii przypadają zdecydowanie na lata dziewięćdziesiąte, gdy na automatach oraz konsoli PlayStation zagościły trzy pierwsze części. Już "jedynka" wydana w 1994 roku była na swój sposób wyjątkowa, ponieważ oferowało trójwymiarową grafikę. Kolejne edycje wykorzystały możliwości konsol oferując bardzo ładną oprawę graficzną oraz pozwalając na swobodne poruszanie się po arenie, co miało ogromny wpływ na prowadzenie pojedynków.

    Twórcy Tekkena nie tylko przykładali uwagę do rozgrywki, ale również do fabuły. Historia cyklu nie jest szczególnie skomplikowana, jednakże w ciekawy sposób opowiada losy poszczególnych bohaterów oraz zgrabnie łączy wszystkie wątki w jedną całość.

    Gry z serii:

  • Tekken (1994)
  • Tekken 2 (1995)
  • Tekken 3 (1997)
  • Tekken Tag Tournament (1999)
  • Tekken 4 (2001)
  • Tekken 5: Dark Ressurection (2005)
  • Tekken 6 (2007)
  • Tekken Tag Tournament 2 (2011)
  • Tekken 7 (2015)
  • Marvel vs. Capcom

    Capcom kilkukrotnie eksperymentował z najróżniejszymi "versusami" łączącymi różne uniwersa, ale to właśnie seria Marvel vs. Capcom prezentowała się z tego grona najciekawiej. Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy na konsole Sega Saturn trafiła produkcja, w której mogliśmy walczyć X-Menami z najważniejszymi postaciami pochodzącymi ze Street Fightera.

    W kolejnych latach japoński producent kombinował coraz bardziej, aż w końcu całkowicie zespolił potężne uniwersum Marvela ze swoimi postaciami. Ogromną zaletą cyklu była duża różnorodność dostępnych bohaterów. Każdy z nich prezentował swoje oryginalne moce, co oznaczało, że Capcom musiał włożyć sporo serca w przygotowanie wszystkich gier z serii. Poza tym, czy może być coś lepszego niż walka Spider-Mana z Nemesisem? Chyba tylko pojedynek Venoma z Mega Manem.

    Gry z serii:

  • X-Men vs. Street Fighter (1996)
  • Marvel Super Heroes vs. Street Fighter (1997)
  • Marvel vs. Capcom: Clash of Super Heroes (1998)
  • Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes (2000)
  • Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds (2011)
  • Ultimate Marvel vs. Capcom 3 (2011)
  • Marvel vs. Capcom Origins (2012)
  • Super Smash Bros.

    Nintendo również postanowiło stworzyć grę, w której możemy wcielić się w bohaterów pochodzących z różnych gier. Tak oto powstała seria Super Smash Bros., łącząca w sobie cechy bijatyk z grami zręcznościowymi. Różnicą w stosunku do innych beat 'em upów jest budowa aren, znacząco wpływająca na sposób rozgrywki. Postacie podobnie jak u konkurencji, mogą poruszać się jedynie w lewo lub prawo, ale za to potrafią skakać po wiszących w powietrzu platformach lub spadać w przepaść tracąc przy tym punkty życia. Dodatkowy atutem jest możliwość podnoszenia power upów oraz wszelkiej maści broni.

    Standardowo dla gier Nintendo, przemoc została przedstawiona w sposób karykaturalny, dzięki czemu produkcja przeznaczona jest także dla najmłodszych graczy. W tytule występują postacie stworzone przez Ninny, takie jak Mario czy Link, ale również bohaterowie wymyśleni przez studia zewnętrzne. W taki oto sposób możemy wcielić się w Bayonettę lub Solid Snake'a.

    Gry z serii:

  • Super Smash Bros. (1999)
  • Super Smash Bros. Melee (2001)
  • Super Smash Bros. Brawl (2008)
  • Super Smash Bros. for Nintendo 3DS (2014)
  • Super Smash Bros. for Wii U (2014)
  • Autor: Łukasz Morawski