Data publikacji:

Niepotrzebne remastery

Odświeżone wersje gier, które nigdy nie powinny ujrzeć światła dziennego.

Moda na odświeżone wersje hitów sprzed lat trwa. Jak pokazał Łukasz, są remastery, którym warto dać szansę, ponieważ powstały z miłości do gier, a nie wyłącznie z chęci zarobienia kasy na sprzedawaniu odgrzewanych kotletów. Niestety, takie produkcje to zaledwie kropla w morzu gniotów i niewypałów zrobionych na kolanie i bez głębszej refleksji. Zestawienie, które dzisiaj dla was przygotowałem, pokazuje mroczną stronę remasterów, czyli gry, które nigdy nie powinny powrócić.

BULLETSTORM: FULL CLIP EDITION

Bulletstorm jest bez wątpienia jedną z najbardziej niedocenionych polskich gier dekady. Warszawskie studio People Can Fly miało zapewne nadzieję, że ich dzieło znacznie lepiej poradzi sobie na konsolach Xbox One i PlayStation 4. Chociaż remaster prezentuje się bardzo dobrze, podrasowana grafika to nie wszystko. Full Clip Edition to tytuł zdecydowanie na wyrost, a odświeżony Bulletstorm, poza możliwością gry jako Duke Nukem, nie oferuje żadnej nowej zawartości. Może nie byłby to aż wielki problem, gdyby nie fakt, że w dniu premiery remaster kosztował tyle, ile przeciętnie kosztuje nowa gra.

DODATKOWE INFORMACJE

Premiera oryginału: 2011

Producent oryginału: People Can Fly

Premiera remastera: 2017

Producent remastera: People Can Fly

ASSASSIN'S CREED: THE EZIO COLLECTION

Gry Assassin's Creed II, Assassin's Creed: Brotherhood i Assassin's Creed: Revelations, traktujące o życiu i przygodach Asasyna Ezio Auditore da Firenze, powszechnie uważane są za szczytowe osiągnięcie serii. A przynajmniej były dopóki, dzięki wytężonej pracy zespołów Virtuos i Ubisoft Montreal, nie zaczęły kojarzyć się z poniższym obrazkiem, na którym porównano oryginał z wersją odświeżoną:

Na potrzeby Ezio Trilogy do jednego worka wrzucono wszystkie DLC oraz dodano filmy krótkometrażowe Assassin's Creed: Embers i Assassin's Creed: Lineage. Poprawiono też grafikę, niestety, z różnym skutkiem, co dobitnie pokazują zamieszczone powyżej zrzuty ekranu. Remaster był krytykowany głównie za to, że twórcom nie udało się wyciągnąć 60 kl./s. w grze poprzedniej generacji - trylogia działa w 1080p i 30 kl./s.

DODATKOWE INFORMACJE

Premiera oryginału: 2009/2010/2011

Producent oryginału: Ubisoft Montreal

Premiera remastera: 2016

Producent remastera:  Virtuos/Ubisoft Montreal

BATMAN: RETURN TO ARKHAM

Po wpadce, jaką ekipa Rocksteady Studios zaliczyła przy okazji premiery pecetowej wersji gry Batman: Arkham Knight, wszyscy wierzyliśmy w to, że podobne problemy już nigdy się nie powtórzą. Ale jak mawia przysłowie: nadzieja matką głupich. W skład kolekcji Return to Arkham wchodziły gry Arkham Asylum, Arkham City i Arkham Knight. Dwie pierwsze przeniesiono na silnik Unreal Engine 4, podrasowano od strony wizualnej i wzbogacono o wszystkie DLC. Kolekcja krytykowana była za grafikę oraz spadki płynności, których gry doświadczały pomimo tego, że liczba klatek została ograniczona do 30 kl./s. Oliwy do ognia dolało to, że premiera Batman: Return to Arkham była kilkakrotnie przekładana.

DODATKOWE INFORMACJE

Premiera oryginału: 2009, 2011, 2015

Producent oryginału: Rocksteady Studios

Premiera remastera: 2016

Producent remastera: Virtuos

 

THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM SPECIAL EDITION

Skyrim zapisał się w pamięci graczy nie tylko za sprawą wielkiego otwartego świata wypełnionego po brzegi przygodami, ale także przez dziesiątki, o ile nie setki błędów i niedociągnięć, z którymi borykała się gra. Każdy, kto myślał, że Edycja Specjalna na konsole Xbox One i PlayStation 4 zostanie załatana, był w wielkim błędzie. Największymi bolączkami gry są przeciętna grafika, problemy z płynnością i błędy, błędy, błędy. Więcej na temat The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition przeczytacie w recenzji Łukasza.

DODATKOWE INFORMACJE

Premiera oryginału: 2011

Producent oryginału: Bethesda Game Softworks

Premiera remastera: 2016

Producent remastera: Bethesda Game Softworks

RESIDENT EVIL 6 HD

Z odświeżoną wersją Resident Evil 6 sprawa ma się zupełnie inaczej niż z wyżej wymienionymi produkcjami. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest znacznie prostsza niż mogłoby się to na pierwszy rzut oka wydawać. "Szóstka" przez zagorzałych wielbicieli serii uważana jest za jej najsłabszą część, nikomu zatem nie zależało specjalnie na przeniesieniu gry na konsole Xbox One i PlayStation 4. Resident Evil 6 HD nadal razi archaicznymi rozwiązaniami, nierównymi kampaniami i brakiem klimatu serii. Największą zaletą odświeżonej wersji Resident Evil 6 HD jest to, że stanowi najbardziej kompletne wydanie niechcianej gry. Ósma generacja konsol należy zatem do doskonałego Resident Evil 7.

DODATKOWE INFORMACJE

Premiera oryginału: 2012

Producent oryginału: Capcom

Premiera remastera: 2016

Producent remastera: Capcom

PROTOTYPE: BIOHAZARD BUNDLE

Prototype: Biohazard Bundle to doskonały przykład remastera, który powstał przy minimalnym nakładzie pracy i po najmniejszej linii oporu. Nie dość, że odświeżone wersje obu gier graficznie nie różnią się od oryginałów, to jeszcze mają problemy ze stabilnością i borykają się z uciążliwym sterowaniem. Efekt jest taki, że remaster wypada znacznie gorzej od oryginału. Na kpinę zakrawa też to, że w dniu premiery Prototype: Biohazard Bundle kosztował mniej więcej tyle, ile normalnie kosztuje nowa gra.

DODATKOWE INFORMACJE

Premiera oryginału: 2009/2012

Producent oryginału: Radical Entertainment

Premiera remastera: 2015

Producent remastera: Radical Entertainment

 

Autor: Dawid Sych