Znacie reguły gry na giełdzie. Kierujecie się racjonalną oceną wartości spółki – patrzycie na jej wskaźniki i otoczenie makro. Więcej! Poznaliście już arkana analizy technicznej. Ciąg martwy nie myli Wam się z ciągiem Fibonacciego, przy piwie dyskutujecie o średnich kroczących i dywergencjach na oscylatorze. Nic to. W starciu z komputerami nie macie szans. Komputery są szybsze.
1 sierpnia 2012 r. firma brokerska Knight Capital z New Jersey, obracająca prawie 10 proc. akcji na giełdzie w Nowym Jorku, w wyniku błędu programu zaczęła nagle wysyłać miliony zleceń kupna i sprzedaży. Dopiero po 40 minutach technicy zauważyli, co się dzieje. W tym czasie na kontach firmy znalazły się walory kilkudziesięciu spółek o wartości ponad 6,5 mld dolarów – wspomina tamte wydarzenia Grzegorz Sadowski z „Wprost”. Co nastąpiło dalej? Firma była oczywiście zmuszona wyprzedawać aktywa, w których posiadaniu znalazła się nieintencjonalnie. Ostatecznie błąd systemu komputerowego kosztował ją, bagatela, 440 mln dolarów, a w wyniku tych perturbacji jej kurs spadł o jedną trzecią. W konsekwencji Knight Capital został przejęty przez konkurencyjnego brokera, firmę Getco.
Podobna sytuacja miała miejsce w Indiach. W ciągu zaledwie kwadransa wartość akcji 50 największych spółek na giełdzie w New Delhi spadła o ok. 60 mld dolarów. To więcej niż dziesiąta część rocznego PKB Polski. W końcu zorientowano się, że winę za całe zamieszanie ponoszą komputery. W giełdowym systemie naczyń połączonych pomyłka tylko jednego ogniwa wywołuje lawinę błędów. Następnie do wyprzedaży dołączają spanikowani inwestorzy indywidualni. Do gry wchodzą w końcu tzw. stop-lossy, automatycznie realizowane zlecenia sprzedaży po określonej niskiej cenie. To się nazywa podaż! Co prawda niezawodna i niewidzialna ręka rynku dość szybko koryguje kursy absurdalnie przecenionych akcji. Tak się też stało w Indiach, gdzie rynek wrócił do status quo. Tyle, że ktoś na tym stracił. A ktoś zyskał. Loteria.
Gdzie ci maklerzy?
Spytacie – jak to w ogóle jest możliwe? Dla przeciętnego człowieka giełda kojarzy się z miejscem, gdzie młodzi, spoceni mężczyźni w białych koszulach i czerwonych szelkach przekrzykują się, by złożyć jak najkorzystniejsze zlecenia. Każdy widział kultowy (pierwszy) „Wall Street” z Michaelem Douglasem, wiadomo, greed is good. Sentencja Gordona Gekko jest nadal aktualna, poza tym wszystko się zmieniło. Dziś większość transakcji zawierają komputerowe roboty, a tendencja stale się nasila. Wg szacunków badawczo-doradczej firmy Tabb Group odpowiadają one za 56 proc. wszystkich operacji giełdowych w USA i 38 proc. w Europie. Działają w trybie HTF (High Frequency Trading, dosł. Handel Wysokich Częstotliwości – przyp. ml), zwanym też handlem algorytmicznym. Jak to wygląda w praktyce? Bardzo czytelnie opisuje ten proces Paweł Różyński z forsal.pl: Inwestor wysyła zlecenie na zakup akcji danej spółki po aktualnej cenie 10 dol. Zanim trafi do arkusza zleceń, specjalny program namierza je i skupuje inne zlecenia po 10 dol. Potem wystawia ofertę po 10,01 dol. Zysk niby niewielki, ale jeśli weźmie się pod uwagę, że takich operacji są miliony...
Tak więc handel algorytmiczny pozwala zarobić, przykładowo, równowartość 1 centa na każdej akcji. Tylko dlatego, że jest szybszy, trudno tu bowiem mówić o jakiejkolwiek strategii inwestycyjnej. Liczy się czas. Wyobraźcie sobie bieg na 100 metrów, w którym dwóch sprinterów finiszuje jednocześnie. Ludzkie oko nie jest w stanie wychwycić, kto biegł szybciej o 0,01 sekundy, potrzebuje zapisu z fotokomórki. W przypadku giełdy i zleceń HTF mamy do czynienia z różnicami nieporównywalnie mniejszymi. Dla przykładu: niemiecka giełda derywatów Eurex już w 2008 r. informowała, że czas realizacji zlecenia wynosi 1 milisekundę, jeśli zostało złożone w samym budynku giełdy.
Im krótszy, tym lepszy
O szybkości decyduje odległość, czy też długość światłowodu łączącego komputer zlecający z komputerem „matką”. Zasada jest prosta: im dalej, tym mniejszy zysk. Nie dziwi więc rozmach realizowanych inwestycji telekomunikacyjnych. Jedną z nich, dla całego zagadnienia emblematyczną, opisuje komentator „Obserwatora finansowego” Roman Swiderek: Standardowym podmorskim kablem światłowodowym informacja z Nowego Jorku do Londynu dociera w ciągu niespełna 65 ms. Tyle samo czasu zajmuje dostarczenie zlecenia z londyńskiego City na nowojorską giełdę. Budowany kosztem 400 mln dol. podmorski kabel, nazwany Project Express, ma skrócić ten czas do niespełna 60 ms. Kładziony jest na dnie Atlantyku głównie z myślą o inwestorach instytucjonalnych – bankach, funduszach inwestycyjnych – którzy chcą handlować na rynkach po obu stronach oceanu. To musi się opłacać, skoro wspomniana na początku firma Knight Capital umoczyła w ciągu jednego dnia o 40 mln dolarów więcej.
Zamiast puenty: mało kto wie, że kryzys na rynku amerykańskich nieruchomości z 2008 roku częściowo wywołali… matematycy. To oni stworzyli skomplikowane algorytmy jako podstawę derywatów – nie wdając się w szczegóły – złożonych instrumentów finansowych opartych na kredytach. Analogia nie jest pełna, a jednak znów za kurtyną wielkich operacji i zawirowań finansowych stoją umysły w sensie ścisłym ścisłe. Jak w książce Roberta Harrisa (m.in. „Autor Widmo”), której głównym bohaterem jest Alex Hoffmann, fizyk, matematyk i właściciel funduszu hedgingowego. Wymyślony przez niego algorytm to, jak pisze Maria Rajca w „Uważam Rze”, bezwzględna sztuczna inteligencja, która wybija się na niepodległość i zaczyna siać zniszczenie nie tylko na rynkach, ale również w życiu swego twórcy. Fikcję wymyślają humaniści, ludzie od cyferek decydują o kształcie rzeczywistości.
Autor: Mariusz LeśniowskiWyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.