Data modyfikacji:

Najlepsze gry studia BioWare

Lochy i obce cywilizacje.

Od kilku dni Internet żyje recenzjami najnowszej odsłony Mass Effecta oraz związanymi z tym licznymi prześmiewczymi memami i youtubowymi filmikami, wytykającymi błędy ostatniej gry kanadyjskiego studio BioWare. Dawid obecnie testuje tę pozycję, dlatego ostateczną ocenę pozostawiam jemu. Ja w tym czasie chciałbym przyjrzeć się pozycjom tego producenta, które zdecydowanie warte są uwagi każdego miłośnika dobrego grania. Oczywiście, lista jest mocno subiektywna i może lekko odbiegać od Waszych preferencji. Mimo wszystko, bazując na serwisie Metacritic i wewnątrzredakcyjnych dyskusjach, stwierdziliśmy, że to właśnie te tytuły najlepiej prezentują zdolności programistyczny BioWare.

BALDUR'S GATE II: CIENIE AMN

Druga odsłona Wrót Baldura to absolutna klasyka i jednocześnie najstarsza gra w tym zestawieniu. Młodsi gracze mogą patrzeć na ten tytuł z politowaniem, ale zapewniam Was, że nawet siedemnaście lat po premierze, przy produkcji można naprawdę nieźle się bawić - zwłaszcza, gdy uwielbiacie klasycznie RPG-i z kamerą umieszczoną w rzucie izometrycznym. Już przy okazji Cieni Amn, BioWare eksperymentował z romansami i licznymi ścieżkami fabularnymi. Baldur's Gate II to także świetny system rozwoju bohatera oraz ciekawie poprowadzone wątki towarzyszy protagonisty, gdzie każda z postaci ma swoją odrębną historię oraz idącą za tym motywacje. W Polsce gra miała dodatkową wartość, wynikającą z profesjonalnego dubbingu, w którym wzięło udział wielu cenionych rodzimych artystów, jak chociażby Piotr Fronczewski, Marek Perepeczko czy Gabriela Kownacka.

Dodatkowe informacje

Polska data premiery: 1 grudnia 2000

Platformy: PC

MASS EFFECT 2

Kontynuacja historii dzielnego Sheparda (zawsze grałem facetem) to moja ulubiona pozycja z dorobku BioWare. Mam świadomość, że takie tytuły jak Baldur's Gate II Czy Knights of the Old Repiblic to produkcje kultowe, ale to Mass Effect 2 wzbudził u mnie najwięcej emocji. Głównie za sprawą ostatniej "misji samobójczej", gdzie wyłącznie od gracza zależało, kto z członków jego ekipy dotrwa do napisów końcowych. Jednocześnie, "dwójka" poprawiła większość błędów i niedociągnięć poprzedniczki, wynosząc wirtualną space operę na naprawdę wysoki poziom. Wciągająca fabuła, liczne rasy i przemyślany gameplay - wszystkie te czynniki sprawiły, iż ciężko było mnie oderwać od ekranu telewizora. Szkoda tylko, że producent nie przeskoczył do tej pory poprzeczki, którą sam tak wysoko zawiesił przy okazji premiery tej gry. Cóż, może jeszcze kiedyś powrócimy do jakości drugiej odsłony Mass Effecta.

Dodatkowe informacje

Polska data premiery: 29 stycznia 2010

Platformy: PC, Xbox 360, PlayStation 3

NEVERWINTER NIGHTS

Pierwsza część cyklu Neverwinter Nights to dla studia BioWare ważny krok w rozwoju firmy. To właśnie wtedy wykorzystano autorski silnik graficzny Aurora, umożliwiający wyświetlanie obrazu w pełnym trójwymiarze. Dzięki temu, produkcja praktycznie pod każdym względem odróżniała się od Baldur's Gate II, co tylko działało na jej korzyść. W 2002 roku gracze byli zachwyceni oprawą wizualną, która naturalnie nie była jedynym dobrym elementem gry. Ogromnymi zaletami tytułu były m.in. rozbudowany tryb wieloosobowy umożliwiający graczom wspólne przeżywanie przygód lub walczenie pomiędzy sobą oraz edytor poziomów, dający moderom wręcz nieograniczone pole do popisu. Aurora okazała się na tyle elastycznym silnikiem, że zaczęło korzystać z niej coraz więcej, mniejszych producentów, w tym CD Projekt RED. To dzięki technologii stworzonej przez BioWare powstała pierwsza odsłona Wiedźmina.

Dodatkowe informacje

Polska data premiery: 20 listopada 2002

Platformy: PC

JADE EMPIRE

BioWare próbował już swoich sił z marką Star Wars i systemem Dungeons Dragons, więc przyszła w końcu pora na większe zmiany. Efektem odejścia od oklepanej tematyki było Jadeitowe Imperium, które według mnie jest najbardziej niedocenioną grą tego producenta, zasługującą na solidny sequel. Jade Empire zostało osadzone w orientalnym świecie fantasy, gdzie za pomocą wschodnich sztuk walki eliminujemy najróżniejsze stworzenia nawiązujące do chińskiej mitologii. Największym atutem produkcji był system ataków oparty na pięściach i kopniakach, a nie wypasionym mieczu na czterdziestym piątym levelu (choć te oczywiście też się pojawiały). Pojedynki były nie tylko efektowne, ale przede wszystkim wymuszały na graczu większego skupienia, aniżeli nieustannego wciskania jednego klawisza. Na korzyść gry działał również jej oryginalny setting, z którym Kanadyjczycy poradzili sobie nad wyraz dobrze.

Dodatkowe informacje

Polska data premiery: 8 marca 2007

Platformy: PC, Xbox 360, Android, iOS

STAR WARS: KNIGHTS OF THE OLD REPUBLIC

Początek XXI wieku był dla ekipy z Kanady najlepszym okresem twórczym - to właśnie wtedy powstawały najbardziej oryginalne i innowacyjne produkcje, wykorzystujące autorskie technologie oraz nietuzinkowe pomysły. Zaraz po Baldur's Gate II i Neverwinter Nights do sprzedaży trafiła pozycja o podtytule Knights of the Old Republic, która właściwie do dzisiaj dumnie dzierży miano najlepszej produkcji osadzonej w uniwersum Gwiezdnych Wojen. Świat wykreowany przez George'a Lucasa zasługiwał na rozbudowaną oraz przemyślaną grę, dlatego w tamtym czasie marka nie mogła trafić na lepszego dewelopera, niż BioWare. KotOR nieustannie rzucał nas po najróżniejszych planetach, przedstawiał kolejnych, coraz to bardziej pokręconych bohaterów oraz oferował rewelacyjną fabułę, znacznie lepszą od historii przedstawianych w filmowych oryginałach. Ta gra była wielka, zarówno pod względem zawartości, jak i jakości.

Dodatkowe informacje

Polska data premiery: 18 grudnia 2003

Platformy: PC, Xbox, Android, iOS

DRAGON AGE: POCZĄTEK

Zanim SSV Normadia SR-2 poleciała przemierzać galaktykę, gracze zawitali po drodze do królestwa Ferelden, gdzie czekały na nich pradawne smoki oraz inne rasy charakterystyczne dla światów fantasy. BioWare po kilkuletniej przerwie od takich klimatów, powróciło do magii oraz elfów i wyszło im to na dobre. Pierwsza część Dragon Age była świeżym podejściem do tematu, oferującym wielogodzinną rozgrywkę oraz rozbudowane ścieżki fabularne, które mogliśmy sami wybierać poprzez zaliczanie odpowiednich zadań, bądź rozmawianie z konkretnymi osobami. Decyzje podejmowane przez użytkownika wpływały na głównego bohatera i na otaczający go świat, przez co wybory moralne bywały jeszcze trudniejsze. Producent udowodnił jednocześnie, że bardzo dobrze czuje się w uniwersum dark fantasy, pełnym brutalności oraz mrocznych historii.

Dodatkowe informacje

Polska data premiery: 6 listopada 2009

Platformy: PC, Xbox 360, PlayStation 3

Autor: Łukasz Morawski