Data modyfikacji:

Zbadano polskich graczy (lub ich mały kawałek)

Wyniki ciekawe, choć nie do końca wiarygodne.

Badania graczy to ciekawa sprawa - z jednej strony potrafią przynieść naprawdę ciekawe rezultaty, z drugiej jednak naprawdę trudno przeprowadzić je dobrze - trzeba zebrać odpowiednią próbkę i metodologię, bo jeśli ankietowanych będzie za mało lub nie będą dostatecznie różnorodni (choćby pod względem wieku i płci), łatwo jest wypaczyć wyniki. Próba zbadania branży, jakiej podjęli się ośrodek badawczy IQS, Polish Gamers Observatory i Krakowski Parkiem Technologicznym wydaje się być nieco zakłamana ze względu na to, że ankietę, na której bazuje wypełniło zaledwie 1620 osób. Mimo tego, warto przyjrzeć się jej wynikom z bliska:

Pierwszą, dość szaloną informacją jest fakt, że jako gracze identyfikuje się 79% badanych. Choć z jednej strony można to wytłumaczyć faktem, że ankieta uwzględnia urządzenia mobilne (59% grających korzysta z tej platformy), dalej liczba wydaje się dość wysoka. Poza tym, wiele osób gra w gry przeglądarkowe (34%), a jeden procent mniej na komputerze (335). Wyraźny wzrost w stosunku do wcześniejszych badań odnotowały konsole (28% z 19%), a spadek produkcje z serwisów społecznościowych (26% z 34%).

Badanie wskazuje, że przeważająca (51%) część graczy to kobiety, które korzystają szczególnie z gier mobilnych i w serwisach społecznościowych. W grach przeglądarkowych oraz na PC i konsolach zdecydowanie dominują mężczyźni.

Połowa ankietowanych ma stałe zatrudnienie, co może zadawać kłam idei, że w gry grają tylko dzieci i studenci - te dwie grupy stanowią łącznie 22% badanych. Gra trochę osób niezatrudnionych, jak i niewielka, 3% grupa osób emerytowanych.

Najlepszą platformą do relaksu okazuje się być PC, a zaraz za nim urządzenia mobilne. Z nudy ankietowani sięgają po komórki, a gdy chcą towarzystwa najchętniej szukają współgraczy w serwisach społecznościowych. Większość zdaje się mocno preferować komputery i laptopy, a jedyną grupą, gdzie dominują konsolowcy jest ta, która nie ma jednoznacznego powodu do grania.

Z punktu widzenia E-sportu dominuje FIFA i Counter-Strike. Pewną popularnością cieszy się także League of Legends i World of Tanks, a pozostałe gry, w tym popularne PUBG, Starcrafta 2, Dotę 2 i Overwatcha ogrywają niewielkie procenty ankietowanych.

Ankietowani rodzice często stosują zabezpieczenia rodzicielskie w przypadku bardzo młodych dzieci, jednak gdy ich pociechy osiągną lub przekroczą 11 rok życia, większość opiekunów daje sobie spokój z pilnowaniem, w co grają młodzi ludzie.

Głównym źródłem nowych, płatnych gier są wciąż kopie pudełkowe - 52%. Na elektroniczne zakupy decyduje się zaledwie 34% graczy. W tym obszarze niemal połowę zakupów dokonuje się przez Steama, a potem przez Playstation Network, Xbox Live i Origin.

źródło: Polishgamers

Autor: Artur Cnotalski