Project Scorpio: jest moc

0

Znamy specyfikację techniczną i możliwości nowej konsoli.

W zeszłym tygodniu ekipa Digital Foundry odwiedziła siedzibę główną Microsoftu w Redmond, gdzie było jej dane zobaczyć na własne oczy Project Scorpio. Teraz zespół uchylił rąbka tajemnicy na temat nowej konsoli Microsoftu. Znamy już specyfikację techniczną oraz możliwości Project Scorpio. Wygląda na to, że wszystkie obietnice producenta zostaną spełnione, a my doczekamy się sprzętu do grania z prawdziwego zdarzenia, który ma spore szanse na to, aby zachwiać pozycją Sony na rynku konsol.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Project Scorpio posiada 8-rdzeniowy procesor zbudowany w oparciu o architekturę x86, którego rdzenie taktowane są częstotliwością 2.3 GHz. Układ graficzny konsoli wyposażony jest 40 jednostek obliczeniowych taktowanych częstotliwością 1172 MHz. Sprzęt ma 12 GB pamięci RAM DDR5, której przepustowość wynosi 326GB/s. Wewnątrz urządzenia znajdziemy też dysk twardy 2,5 cala o pojemności 1 TB oraz odtwarzacz UHD Blu-ray. Tak jak Xbox One S, Project Scorpio posiada wbudowany zasilacz, identyczne są też porty, co w praktyce oznacza, że do podłączenia kontrolera Kinect wymagana będzie specjalna przejściówka. Na chwilę obecną nie wiemy jeszcze, jak urządzenie będzie wyglądało.

Konsola Project Scorpio Xbox One PS4 Pro
CPU

8 rdzeni (2,3 GHz) x86

8 rdzeni (1,75 GHz) Jaguar

8 rdzeni (2,1 GHz) Jaguar

GPU

40 jednostek obliczeniowych: 1172MHz

12 GCN jednostek obliczeniowych: 853MHz

(Xbox One S: 914MHz)

36 jednostek obliczeniowych GCN: 911MHz

Pamięć

12GB GDDR5

8GB DDR3/32MB ESRAM

8GB GDDR5

Przepustowość pamięci

326GB/s

DDR3: 68GB/s, ESRAM maksymalnie 204GB/s

(Xbox One S: 219GB/s)

218GB/s

Dysk twardy

1TB 2,5 cala

500GB/1TB/2TB 2,5-cala

1TB 2,5-cala

Napęd optyczny 4K UHD Blu-ray Blu-ray (Xbox One S: 4K UHD) Blu-ray

 

Moc obliczeniowa Project Scorpio to w przybliżeniu 6 teraflopów. Procesor nowej konsoli jest o 30% szybszy, a układ graficzny 4,6 raza bardziej wydajny od CPU i GPU oryginalnego Xboksa One. Urządzenie, przynajmniej na papierze, ma moc obliczeniową o 30% większą od PlayStation 4 Pro. Liczby te większości z nas niewiele mówią, znacznie lepiej przemawiają natomiast możliwości, jakie da użytkownikom konsola.

WYDAJNOŚĆ W GRACH

Project Scorpio pozwoli na uruchamianie gier w natywnej rozdzielczości 4K i 60 kl./s. Różnica najbardziej widoczna jest w zestawieniu z oryginalną konsolą – Xbox One oferuje zwykle 900p i 30 kl./s. Dodatkowa moc CPU i GPU wpłynie wyraźnie na poprawę płynności, zwiększeniu ulegnie maksymalna rozdzielczość wyświetlania, filtrowanie anizotropowe zostanie poprawione z 4x do 16x, wyraźnie skrócony będzie też czas wczytywania. Konsola pozwoli również na nagrywanie filmów 4K60.

Możliwości Project Scorpio zostały zaprezentowane redaktorom Digital Foundry na demie ForzaTech, które zbudowane zostało w oparciu o silnik gry Forza Motorsport 6. Nowa konsola bez problemu poradziła sobie z 4K60 wykorzystując przy tym zaledwie 60-70% swojej mocy. Gwoli porównania, odpalenie tego samego dema w rozdzielczości 1080p, wymagało od oryginalnego Xboksa One wykorzystania aż 90% dostępnych zasobów. Nie wiem jak na Was, ale na mnie te liczby robią wrażenie.

Atutem Project Scorpio będzie to, konsola pozwoli na odpalanie gier w trybie 4K nie tylko posiadaczom telewizorów 4K, ale także użytkownikom, którzy na co dzień korzystają z wyświetlaczy Full HD. Wyświetlany na ekranie obraz będzie skalowany do rozdzielczości 1080p, co przełoży się na zauważalnie lepszą jakość. Z radością przywitałem informację, że dodatkowa moc obliczeniowa nie pozostanie też bez wpływu na tytuły objęte wsteczną kompatybilnością.

CENA

Niestety, na chwilę obecną cena urządzenia pozostaje nieznana. Phil Spencer wyjawił pewien czas temu, że Project Scorpio będzie droższy od konsoli Xbox One S, która w dniu premiery kosztowała 399 euro, nie wiadomo jednak, o ile. Przypuszcza się, że za Project Scorpio zapłacimy 499 euro, czyli mniej więcej 2100 zł. Nimbem tajemnicy owiany jest też wygląd konsoli, ale ekipa Digital Foundry jest zdania, że będziemy zadowoleni. Szczegółowe informacje na temat Project Scorpio poznamy w połowie czerwca podczas targów E3. Też nie możecie się już doczekać?

Źródło: Digital Foundry

 
Dawid Sych

Indiana Jones i nerd w jednym. Zawsze wszystko wie i zawsze we wszystkim ma rację, więc lepiej nie wchodzić z nim w polemikę. Amator nowych technologii, dobrych książek i seriali.

Zostaw komentarz