Poker, zbrodnia i komiksy – Telltale Games

0

POPRZEDNIA         NASTĘPNA 

Prototypy, zagadki i poker

W 2010 przyszedł nowy przełom dla studia – program pilotażowy. Talltale postanowiło zacząć przyglądać się ciekawym pomysłom, by znaleźć jakąś nową formułę rozgrywki. Pierwszym z owoców projektu był Puzzle Agent, dość ciekawa przygodówka z dużym naciskiem na rozwiązywanie zagadek i oryginalną, lekko niechlujną kreską. Równolegle powstało także Poker Night at the Inventory, kolejna pokerowa produkcja, tym razem zbierająca postaci z kilku różnych uniwersów, w tym Team Fortress 2. Poza dość przyzwoitą rozgrywką, Poker Night… oferowało też unikalne przedmioty dostępne w sieciowej strzelance Valve, przypominało więc trochę produkt bonusowy, stworzony „na doczepkę” do innych, ale jednocześnie pozwalało spędzić kilka godzin słuchając wymian między Heavym, Maxem a bohaterami internetowego komiksu Penny Arcade.

Oba wspomniane wcześniej tytuły doczekały się kontynuacji – Puzzle Agent 2, równie ciekawy co jedynka pozostał jednak mocno niszowym produktem, a Poker Night 2, choć wprowadzało nowe postaci, nie wzbogaciło formuły w żaden znaczący, przesadnie interesujący sposób. Był jednak jeszcze jeden projekt, znany wewnętrznie jako „Prototyp Zombie”. Nim przeistoczył się on jednak w największy dotychczas sukces studia, The Walking Dead, dostaliśmy dwie inne gry, zbliżające nas do dzisiejszej formuły Telltale: Back to the Future i Jurassic Park.

To właśnie pierwszy z tytułów stworzył podwaliny pod dalsze sukcesy – Telltale produkowało tytuły, które przynosiły zyski, jeżeli sprzedawały się powyżej 100 000 kopii, co z punktu widzenia branży nie jest przytłaczająco dużą liczbą, szczególnie zważywszy na fakt, że w studio pracowało w tamtym czasie około 90 osób. Back to the Future i inne wydane w latach 2010-2011 produkcje sprzedawały się w nawet dwukrotnie wyższej liczbie egzemplarzy, co oznaczało dla Telltale jedno: potencjał na rozwój.

Kto mówi, że komiksy to strata czasu?

Strzałem w dziesiątkę okazały się dwie komiksowe licencje zakupione przez studio mniej-więcej w tym samym czasie: The Walking Dead oraz Fables (znane u nas jako Baśnie). TWD, w którym zamiast klasycznego dla przygodówek wskazywania, klikania i rozwiązywania zagadek najważniejsze były decyzje gracza podejmowane w krótkich oknach czasowych podczas rozmów i „filmowych” momentów fabularnych okazało się olbrzymim sukcesem, szczególnie, że decyzje wydawały się bardzo znaczące – decydowaliśmy o tym, komu pomóc podczas ataku zombie, jak traktować innych ocalałych i o tym, ile jesteśmy w stanie zrobić, gdy uważnie przygląda się nam mała, adoptowana przez głównego bohatera dziewczynka.

Klimat i ciekawa historia sprzedały się doskonale – milion kopii The Walking Dead zarejestrowano w ciągu 20 dni, a sprzedaż do 2013 wyniosła 8,5 miliona sprzedanych odcinków, przekładające się na 40 milionów dochodu. Oparte o Fables The Wolf Among Us, choć wśród fanów cieszy się niemałą renomą, nigdy nie dogoniło olbrzymiego sukcesu gry o umarlakach.

Następne kroki Telltale były najlepszym dowodem na to, że apetyt rośnie w miarę jedzenia: studio nabyło prawo do Borderlands, Gry o Tron i Minecrafta, a następnie wyciągnęło ręce do obu komiksowych gigantów, by stworzyć nową przygodę Batmana z DC i Strażników Galaktyki z Marvelem. Kalendarz premier pod marką TTG zaczął robić się coraz bardziej ciasny, a ilość pracowników zaczęła gwałtownie wzrastać, aż osiągnęła szczyt w okolicach 400 osób w 2017 roku.

POPRZEDNIA         NASTĘPNA 

1 2 3
Artur Cnotalski

Gra od kiedy pamięta. PCtowiec, który nie boi się konsol ani urządzeń przenośnych. Kiedy nie siedzi przy komputerze, prawdopodobnie gra w planszówki lub "papierowe" RPG.

Zostaw komentarz