Naughty Dog – przegląd gier studia

2

Krótka historia twórców kilku serii, które podbiły serca graczy.

Amerykański producent gier rozpoczął swoją działalność w 1984 roku. Założycielami Naughty Dog (do 1989 roku firma nosiła nazwę JAM Software) było dwóch pasjonatów wirtualnej rozrywki, którzy zawsze marzyli o stworzeniu własnej gry wideo. Andy Gavin wraz z Jasonem Rubinem postanowili coś w tym kierunku zrobić i tak oto wystartowała fantastyczna historia jednego z lepszych producentów w branży. W związku z premierą czwartej odsłony Uncharted, postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego studio zyskało taką popularność, i jakie gry w ciągu ponad  trzydziestoletniej kariery udało im się stworzyć.

Początki działalności

Pierwsze tytuły wyprodukowane przez duet zapaleńców tworzone były z myślą o komputerze Apple II. Początkowe projekty były nieskomplikowanymi tytułami, które nigdy nie trafiły do szerszej publiczności. Pokazywały natomiast, że młodziutka firma ma wiele do zaoferowania, co dostrzegło Electronic Arts. Pod batutą Elektroników, Gavin i Rubin pracowali nad produkcją Keef the Thief (1989), łączącą elementy RPG-ów z przygodówką.

Stare logo Naughty Dog.
Stare logo Naughty Dog.

Rozgrywkę obserwowaliśmy z oczu bohatera, bez możliwości obracania głową (z wyłączeniem walk z przeciwnikami). Plansze były statyczne, a gracze mieli kilka opcji interakcji do wyboru. Gdy na ekranie widoczni byli inni bohaterowie, mogliśmy z nimi porozmawiać, pohandlować lub zdecydować się na pojedynek. Gameplay nie należał do zbyt skomplikowanych, ale już wtedy widać było, że głowy założycieli Naughty Dog są wypełnione pomysłami.

Kolejną produkcją finansowaną przez EA było Rings of Power. Po raz kolejny mieliśmy do czynienia z grą RPG, tyle, że teraz historię obserwowaliśmy z rzutu izometrycznego. Zadaniem głównego bohatera było przemierzanie kolorowej krainy fantasy w poszukiwaniu jedenastu pierścieni mocy. Dzięki temu młody czarodziej mógł powstrzymać złego boga przed zniszczeniem świata. Wydana w 1991 roku produkcja dostępna była wyłącznie na platformie Sega Mega Drive.

Rings of Power (1991)
Rings of Power (1991)

Zanim Naughty Dog stworzyło swój pierwszy światowy hit, w 1994 roku wydało grę Way of the Warrior. Tym razem studio zrezygnowało z rozwoju bohatera, rozmów z NPC-ami i handlowania z lokalnymi sklepikarzami. Zamiast tego, otrzymaliśmy w miarę brutalną bijatykę, wyglądającą niczym gorszy kuzyn Mortal Kombat. Tytuł trafił wyłącznie na konsolę 3DO Interactive Multiplayer, a dystrybucją zajął się Universal. Tymczasem na Gavina i Rubina czekała ważna decyzja, która ukształtowała pracę studia na następne dwie dekady (a nawet i dłużej) – Naughty Dog dołączyło do Sony.

1 2 3 4
Łukasz Morawski

Prawdopodobnie urodził się z padem w ręku i kawałkiem pizzy w ustach. Miłośnik wszystkiego co jest związane z kulturą popularną i nowymi technologiami. Gra w gry, ogląda filmy, czyta książki i komiksy. Jedno jest pewne - nie ma czasu na nudę.

Dyskusja2 komentarze

Zostaw komentarz