Marzec 2017 w Ekspert Ceneo – wszystkie publikacje miesiąca w zbiorczym wydaniu

0

Przegląd najciekawszych tekstów miesiąca.

2016 rok wystartował z kilkoma świetnymi premierami i nie inaczej sytuacja wyglądała w marcu. Ponownie otrzymaliśmy kilka gorących tytułów, z czego jeden (mam na myśli NieR: Automata) okazał się być prawdopodobnie najbardziej ambitnym projektem ostatnich miesięcy – a może nawet i lat… Ponadto udało nam się zawitać na tegoroczną edycję Intel Extreme Masters, przetestować kilka interesujących zabawek, a także przygotować parę zestawień, tematyką dopasowanych do trendów bieżącego miesiąca.

KOBIETY W GRACH WIDEO

8 marca obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kobiet, dlatego była to idealna okazja, żeby zastanowić się nad tym, jak płeć piękna przedstawiana jest w naszym ulubionym medium. Zadania podjął się Dawid, którzy przygotował aż dwa teksty poruszające tę tematykę. W pierwszym artykule BOHATERKI NASZEJ GENERACJI zestawił kilka najbardziej charakterystycznych heroin ostatnich lat, natomiast w felietonie WSPÓŁCZESNY WIZERUNEK KOBIET W GRACH WIDEO zastanowił się nad tym, jak producenci przygotowują role kobiece:

Wizerunek współczesnej bohaterki gier wideo jest zatem dwojaki. Z jednej strony są kobiety z charakterem, silne i niezależne, które mogą być stawiane za wzór, z drugiej natomiast półnagie i epatujące seksem przedstawienia, które mają przyciągać przede wszystkim łasych na wdzięki płci pięknej mężczyzn. Co dalej? Tak jak wspomniałem wyżej, sytuacja raczej się nie zmieni, a na pewno nie w najbliższej przyszłości.

NAJBARDZIEJ ORYGNALNE POSTAPOKALIPTYCZNE ŚWIATY W GRACH

Motyw postapokalipsy chyba nigdy się nie znowu. Producenci zazwyczaj korzystają ze sprawdzonych schematów, ale czasami zdarzają się tytuły bardziej nowatorskie, szukające własnej drogi. Właśnie takim dziełom poświęcone zostało powyższe zestawienie, w którym zdecydowanie nie znajdziecie Fallouta:

Główny zarys świata przedstawionego w Diluvion poznajemy już podczas ciekawie zrealizowanego intra. Dowiadujemy się z niego, że dawno, dawno temu ludzkość doskonale radziła sobie na suchym lądzie, gdzie większość społeczeństwa było szczęśliwa, a rozwój technologiczny szedł w jak najlepszym kierunku. Niestety, istna sielanka nie przypadła do gustu grupce anarchistów, chcących za wszelką cenę uprzykrzyć innym życie. Na Ziemi wybuchła dramatyczna wojna, zmuszająca „tych na górze” do ostrej i tragicznej w skutkach reakcji.

RELACJA Z INTEL EXTREME MASTERS 2017

E-sport rozwija się w zastraszającym tempie, dlatego nie mogliśmy sobie odpuścić wizyty w katowickim Spodku, gdzie rozegrano mistrzostwa świata m.in. w Counter-Strike’a oraz drugą odsłonę StarCrafta. Intel Extreme Masters to jednak nie tylko ekscytujące turnieje, ale również targi technologiczne, na których najróżniejsze firmy z całego świata przedstawiają swoje akcesoria dla graczy oraz technologie przyszłości – w tym przypadku prym wiodła wirtualna rzeczywistość. Oczywiście nie mogło zabraknąć również cosplayerów i cosplayerek, czego dowodem jest poniższa fotografia. Więcej zdjęć z imprezy znajdziecie w linku z relacją.

17098402_1128055910638102_1850654286973522971_n

MASS EFFECT W NATARCIU

O najnowszej odsłonie Mass Effecta było już głośno, zanim gra w ogóle trafiła do sprzedaży. Produkcji przed premierą oberwało się za wiele rzeczy, ale w ostatecznym rozrachunku dzieło Kanadyjczyków nie jest chyba aż tak złe. O jakości Andromedy przeczytacie w recenzji autorstwa Dawida. Jeśli jednak ostatnio wydany epizod Mass Effecta nie przypadł Wam do gustu, koniecznie sprawdźcie, które tytuły tego producenta warto mieć na uwadze. W tekście poświęconym NAJLEPSZYM GROM BIOWARE znajdziecie m.in. Baldur’s Gate II: Cienie Amn oraz Jade Empire. Ponadto, Dawid opracował dla Was ARTYKUŁ WSPOMINKOWY poświęcony najlepszym i najgorszym momentom serii:

Największą bolączką serii Mass Effect, przynajmniej w mojej ocenie, jest pozorna swoboda, jaką daje gra. Zaraz pewnie zostanę obrzucony obelgami, bo przecież poszczególne zadania można realizować na kilka sposobów. To prawda,  która nie zmienia jednak faktu, że Shepard od początku do końca kreowany jest na herosa i czempiona Ziemi. Niezależnie od tego czy zdecydujemy się wejść na drogę renegata, czy paragona, efekt zawsze jest ten sam: bohaterski książę pokonuje smoka i ratuje księżniczkę.

GRY STWORZONE Z MYŚLĄ O MIŁOŚNIKACH DARK SOULS

Gatunek souls-like to prawdziwy koszmar casualowych graczy. Produkcje reprezentujące ten typ zabawy zazwyczaj oferują bardzo wysoki poziom trudności oraz gameplay bazujący w stu procentach na umiejętnościach użytkownika. From Software za sprawą wielkiego sukcesu serii Dark Souls zapoczątkowało nowy trend na wymagające pozycje, który podłapali także inni twórcy. Jednym z takich tytułów jest chociażby niedawno wydany Nioh:

Zespół Team Ninja postanowił wykorzystać z gatunku souls-like motywy z traceniem dusz, wymagającymi przeciwnikami i bossami oraz eksploracją otoczenia. Producent dodał od siebie genialny system walki, oparty na kilku rodzajach oręża i technikach trzymania broni, podzielił opowieść na pomniejsze lokacje, a całość osadził w realiach fantastyczno-historycznych. Nioh wciąga od pierwszych minut, ponieważ cały czas zaskakuje gracza nowymi miejscówkami i zwrotami akcji.

RECENZJE GIER

Zdecydowanie najważniejszą i najpopularniejszą premierą marca było The Legend of Zelda: Breath of the Wild, ale z braku konsoli Nintendo Switch, niestety nie mieliśmy możliwości jej sprawdzenia. W tym miesiącu odbyły się też premiery NieR: Automata oraz całkiem dobrego Ghost Recon: Wildlands. Nie zabrakło również polskiego akcentu, czyli interesującego Beat Cop opowiadającego o życiu nowojorskiego policjanta. Dawid poza tym był zaskoczony jakością sequela Styx, który był znacznie lepszy od pierwowzoru:

NIER: AUTOMATA to rewelacyjne dzieło, ale według mnie zostanie szybko zapomniane przez graczy. Produkcja PlatiniumGames bywa momentami zbyt specyficzna, żeby trafić do szerokiego grona odbiorców – zwłaszcza w Polsce, gdzie nadal jesteśmy mocno uprzedzeni do typowo japońskich gier. Pominięcie tego tytułu byłoby natomiast błędem, ponieważ tak dobrej historii próżno szukać w innych produkcjach.

STYX: SHARDS OF DARKNESS: Każdą z występujących w grze lokacji charakteryzuje indywidualna stylistyka i klimat, który podkreśla przyjemna dla ucha ścieżka dźwiękowa. Poza misjami głównymi, dostępne są też zróżnicowane zadania poboczne. Co więcej, część wyzwań da się wykonać na różne sposoby – zamiast zabijać cel, można na przykład napuścić na niego zbirów, a w innym przypadku pozbawić przepustki, która gwarantuje nietykalność.

GHOST RECON: WILDLANDS: Największym atutem gry jest ogromna swoboda w podejmowaniu działań. Zadania wykonujemy w dowolny sposób, i tylko od nas zależy, czy zrobimy to po cichu czy wpadniemy do bazy wroga na motocyklu. W eliminowaniu oponentów pomaga nam bogaty arsenał broni, podatny na liczne modyfikacje. Do każdego zdobytego karabinu, bądź pistoletu maszynowego możemy doczepić nową lufę, wymienić magazynek lub wykorzystać inną szynę.

BEAT COP to wspólne dziecko polskiego studia Pixel Crow oraz 11 bit studios, twórców fenomenalnego This War of Mine. Tytuł jest szaloną wariacją na temat przygodówki point-and-click z elementami gatunku time management. Bohaterem gry jest nowojorski policjant wrobiony w kradzież i morderstwo. Zadaniem gracza, jak łatwo zgadnąć, jest oczyszczenie się z zarzutów.

WYWIADY Z MADMIND STUDIO I ANSHAR STUDIOS

Polska branża gier idzie w jak najlepszym kierunku. Nie tylko duże firmy odnoszą sukcesy, ale swoich sił próbują również mniejsze studia, które mają w zanadrzu ciekawe projekty. Właśnie z takimi ekipami porozmawialiśmy, dzięki czemu dowiedzieliśmy się od Jakuba Grabki nowych informacji o świetnie wyglądającym Agony oraz poznaliśmy plany na przyszłość zespołu Anshar Studios, które zdradził CEO Łukasz Hacura.

WOLVERINE W GRACH WIDEO. PRZEGRANE WALKI ROSOMAKA

Na początku tego miesiąca do kin trafił rewelacyjny „Logan” opowiadający o ostatniej misji filmowego Wolverina. Ekranowy Rosomak towarzyszył nam już prawie dwadzieścia lat, ale jak się okazuje jego romans z grami wideo jest jeszcze dłuższy. Niestety, większość z dotychczasowych produkcji pozostawiały po sobie niesmak:

Na następny tytuł z Rosomakiem w roli głównej trzeba było czekać siedem długich lat, kiedy to do sklepów trafiło X-Men: Wolverine’s Rage. W dobie gier tworzonych na PlayStation 2, tytuł wydany na przenośną konsolkę Game Boy Color raczej nie miał zbyt dużych szans na powodzenie. Nie wynikało to wyłącznie z bardzo słabej warstwy wizualnej (produkcja wyglądała dużo gorzej niż Adamantium Rage), ale także nieciekawego gameplay’u.

RETRON – THE LEGEND OF ZELDA

Tym razem w RetrON przyjrzeliśmy się grze The Legends of Zelda, wydanej w 1986 roku na konsoli Nintendo Entertainment System. To właśnie tą produkcją japoński gigant rozpoczął magiczny cykl, którego obecnie zwieńczeniem było chwalone przez recenzentów i graczy Breath of the Wild:

Podobnie jak w przypadku Super Mario Bros., tutaj również rozchodziło się o piękną księżniczkę, tyle, że tym razem sytuacja była znacznie bardziej dramatyczna. Zadaniem głównego bohatera było odnalezienie mitycznego przedmiotu zwanego Triforce of Wisdom, mającego pomóc mu w obudzeniu Zeldy ze śpiączki. W tym celu, chłopak przemierzał liczne lasy, pustynie, plaże, a nawet podziemia, żeby uratować swoją ukochaną. W przypadku Mariana zadanie było stosunkowo proste – leciał przed siebie, omijał przeszkody, aż w końcu udawało mu się dotrzeć do wybranki serca. Link z kolei został rzucony do potężnego otwartego świata, pozbawiony jakiejkolwiek pomocy od producentów gry.

POZOSTAŁE TEKSTY

RECENZJE I PLAYTESTY:

BEZ PRĄDU:

TESTY SPRZĘTÓW:

ZESTAWIENIA I ARTYKUŁY:

Łukasz Morawski

Prawdopodobnie urodził się z padem w ręku i kawałkiem pizzy w ustach. Miłośnik wszystkiego co jest związane z kulturą popularną i nowymi technologiami. Gra w gry, ogląda filmy, czyta książki i komiksy. Jedno jest pewne - nie ma czasu na nudę.

Zostaw komentarz