Data modyfikacji:

Książki na podstawie gier. Najlepsze tytuły dla graczy

Sprawdźcie nasze zestawienie najlepszych książek, które powstały na podstawie gier komputerowych. Od starożytnego Rzymu po podboje kosmosu.

Najlepsze książki oparte na grach:

  • CYKL TOTAL WAR ROME - DAVID GIBBINS
  • TRYLOGIA MASS EFFECT - DREW KARPYSHYN
  • CYKL DIABLO - RICHARD A. KNAAK I MEL ODOM
  • CYKL ASSASSIN'S CREED - OLIVER BOWDEN
  • TRYLOGIA DRAGON AGE - DAVID GAIDER
  • BATTLEFIELD 3: ROSJANIN - ANDY MCNAB I PETER GRIMSDALE
  • HITMAN: POTĘPIENIE - RAYMOND BENSON
  • CYKL MINECRAFT PRZYGODY - S. D. STUART
  • W ostatnich latach literatura dla graczy zyskała całkiem sporą popularność. Wraz z premierami wielkich hitów, wydawcy umieszczają kolejne książki w sklepach, mające za zadanie zarobić dodatkowe dolary, dzięki popularności oryginału. Choć trend ten znacząco eskalował, to jednak tego typu beletrystyka powstawała już kilkanaście lat temu, gdzie gracze nawet jeszcze nie marzyli o Xbox One X czy innych PlayStation 4 Pro. Niestety, książki oparte na grach zazwyczaj prezentują średnich lotów poziom i w dużej mierze ich jedyną wartością jest rozszerzenie ulubionego uniwersum. Sprawdźmy zatem, którym pisarzom udało się to zrobić w najmniej bolesny sposób.

    CYKL TOTAL WAR ROME - DAVID GIBBINS

    Seria Total War od zawsze w ciekawy sposób prezentowała istotne wydarzenia historyczne, zarówno pod kątem politycznym, jak i batalistycznym. David Gibbins otrzymał zadanie przeniesienia atmosfery cyklu na karty książek, czego efektem były dwa tytuły - Zniszczyć Kartaginę oraz Miecz Attyli. Akcja pierwszej powieści rozgrywa się w latach 168-146 p.n.e., natomiast druga przenosi nas o kilka wieków do przodu, aż do 439 roku n.e. Obie książki to prostej konstrukcji historie o walecznych mężczyznach, stających do boju z wielkimi przywódcami. Autor umiejętnie żongluje historycznymi faktami (oczywiście naginając je do swoich celów) oraz postaciami, przeplatając je z bohaterami fikcyjnymi. Trochę gadania, trochę podróży i rozbudowane opisy bitew - tak w skrócie można streścić oba dzieła Gibbinsa.

     

    TRYLOGIA MASS EFFECT - DREW KARPYSHYN

    Pierwsza odsłona Mass Effecta przygotowana przez studio BioWare była swego czasu świetną pozycją science-fiction, która rzucała nowe światło na tę tematykę. Książek o kosmicznych wojażach powstało już naprawdę wiele, ale Drew Karpyshyn znalazł jeszcze miejsce na dorzucenie od siebie trzech groszy (a właściwie to trzech powieści). Objawienie, Podniesienie oraz Odwet kręcą się wokół pierwszej i drugiej odsłony gier o komandorze Shepardzie. W książkach natomiast głównymi bohaterami są David Anderson, dowódca okrętu kosmicznego badający sprawę ataku na bazę Sojuszu, Gillian Grayson, biotyczka o wielkiej wartości oraz Paul Grayson mający do pogadania z Człowiekiem Iluzją. W polskich wydaniach kuleje tłumaczenie oraz brak większej korekty, ale same historie warte są sprawdzenia.

     

    CYKL DIABLO - RICHARD A. KNAAK I MEL ODOM

    Choć seria Diablo była dawniej prawdziwym fenomenem, to jednak nie można o niej powiedzieć, że brylowała wśród konkurencji zagmatwaną i wielowątkową fabułą. Historia była prosta jak konstrukcja cepa, a rozgrywka skupiała się głównie na eksplorowaniu kolejnych lokacji oraz eliminowaniu piekielnych pomiotów. Mimo to, Richard A. Knaak postanowił podnieść rzuconą rękawicę i na podstawie pomysłów Blizzarda przygotował powieści osadzone w tym mrocznym uniwersum - m.in. Dziedzictwo Krwi, Królestwo Cienia oraz Pajęczy Księżyc. W międzyczasie Mel Odom napisał książkę Czarna Droga, będącą drugim tomem cyklu Diablo.

     

    CYKL ASSASSIN'S CREED - OLIVER BOWDEN

    Angielski pisarz Oliver Bowden to prawdopodobnie jeden z większych szczęśliwców na świecie. Seria gier o walce asasynów z templariuszami pomimo zmęczenia tematu, nadal jest bardzo dobrze przyjmowana przez graczy na całym świecie, dlatego Ubisoft robi wszystko żeby kuć żelazo póki gorące. Jednym z pobocznych projektów francuskiego producenta są powieści bazujące na scenariuszach poszczególnych odsłon Assassin's Creed i to właśnie Bowdenowi zostało powierzone ich napisanie. Ostatecznie skończyło się na ośmiu pozycjach (Renesans, Bractwo, Tajemna Krucjata, Objawienia, Porzuceni, Czarna Bandera, Pojednanie i Podziemie), ale wraz z premierą następnej części gry, z pewnością otrzymamy nową powieść. Jakościowo może nie są oszałamiające, ale fanom marki powinny przypaść do gustu.

    TRYLOGIA DRAGON AGE - DAVID GAIDER

    Podobnie jak w przypadku Mass Effect, BioWare powstanowiło również rozbudować uniwersum Dragon Age'a o kilka książek. Pracę powierzono Davidowi Gaiderowi, parającego się dotychczas tworzeniem scenariuszy do gier wideo, takich jak Dragon Age: Początek, Baldurs Gate 2: Cienie Amn czy Star Wars: Knights of the Old Republic. Jego powieści to utrzymane w klimatach dark fantasy historie, w których obserwujemy losy postaci znanych z pierwowzoru oraz całkowicie nowych bohaterów. Zdecydowanie najlepiej przyjęty przez czytelników został pierwszy tom Utracony Tron, ale Powołanie i Rozłam także mają swoich zwolenników. Od premiery ostatniego tomu minęło już kilka lat, więc prawdopodobnie temat został na zawsze zamknięty.

     

    BATTLEFIELD 3: ROSJANIN - ANDY MCNAB I PETER GRIMSDALE

    Powieść na podstawie współczesnej strzelanki brzmi jak szalony pomysł. Zwłaszcza, gdy mówimy o książce opartej na fabule trzeciej części Battlefielda. Andy McNab razem z Peterem Grimsdalem mimo wszystko poradzili sobie z tym karkołomnym zadaniem, oddając w ręce czytelników sprytnie sklecony thriller sensacyjny, który czyta się bez zbytniego zgrzytania zębami. Historia opowiada o losach Dimy, byłego członka rosyjskich sił specjalnych Specnaz. Bohater znany z gry DICE staje na drodze Henry'ego "Blacka" Blackburna, lecz początkowa niechęć powoli przeradza się w wspólną walkę o przetrwanie. Andy McNab dawniej był żołnierzem brytyjskiego SAS, co pomogło mu w przygotowaniu wciągającej opowieści w klimatach wojennych.

     

    HITMAN: POTĘPIENIE - RAYMOND BENSON

    Agent 47 to jedna z bardziej rozpoznawalnych postaci branży gier wideo. Tytułowy Hitman świetnie radzi sobie w wirtualnej rozrywce, ale co jakiś czas próbuje swoich sił w innych mediach. Dotychczas otrzymaliśmy dwie produkcje kinowe, które niestety kompletnie nie potrafiły wykorzystać potencjału oryginału. Z tym natomiast całkiem nieźle poradziła sobie książka o podtytule Potępienie napisana przez Raymonda Bensona, mające również na koncie powieść opartą o Metal Gear Solid oraz polskim Dying Light. Książkowy Hitman to literatura niezbyt wysokich lotów, dlatego nie oczekujcie po niej skomplikowanego języka i złożonych zdań. Mimo to, dzieło Bensona broni się fabułą, pokazującą trochę inne oblicze łysego zabójcy. Tylko dla wielkich miłośników oryginału.

     

    CYKL MINECRAFT PRZYGODY - S. D. STUART

    Szał na Minecrafta powoli stygnie, ale to co działo się jeszcze jakiś rok / dwa lata temu przechodziło ludzkie pojęcie. Po wykupieniu marki przez Microsoft, motywy z gry mogliśmy znaleźć dosłownie wszędzie - w dziale z zabawkami, ubraniami, a nawet w spożywczaku. Nic więc dziwnego, że w końcu ktoś postanowił stworzyć serię książek, żeby jeszcze więcej kasy wyciągnąć od fanów. Na szczęście dzieciaki mają w nosie zamiary twórców i nie są jeszcze tak nieufni jak dorośli. Dlatego z ochotą przystępują do czytania kolejnych tomów opowiadających o przygodach kanciastych ludków. Jest to jednocześnie dobry sposób na zaszczepienie u najmłodszych miłości do książek, która u wielu osób nigdy nie miała okazji rozkwitnąć. Każda z minecraftowych powieści nie grzeszy długością, ale powstało ich na tyle dużo (Herobrine Powstaje, Dzień Creeperów, Mroczna Świątynia, Dziecko Cienia, itp.), że fani serii nie powinni narzekać na niedobór materiału.

     

    Autor: Łukasz Morawski